16.000 de familii din Bucureşti se vor încălzi cu ajutorul a 20 de minicentrale termice

Compania Municipală Energetica Servicii București, controlată de Primăria Generală, a publicat anunțul pentru achiziționarea a 20 de minicentrale termice pe platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Valoarea investiției va fi undeva între 5 milioane și 79,4 milioane de lei, scrie Buletin de București.

Decizia Primăriei de a achiziționa aceste minicentrale a fost luată încă din ședința de consiliu din 30 martie 2023. Potrivit informațiilor de atunci, minicentralele vor fi utilizate pentru încălzirea a peste 16.300 de apartamente de pe raza celor 6 sectoare ale Bucureștiului.

Achiziționarea se va realiza, printr-un acord-cadru cu durata de 12 luni de la data semnării și se va realiza în trei loturi. Unul dintre factorii relevanți în calculul câștigătorilor/câștigătorului licitației, pe lângă raportul calitate preț, este și timpul în care vor îndeplini cerințele contractului, cu numele de „Achiziția de Capacități modulare de producere de energie termică (tip container) pentru rețeaua de termoficare a Municipiului București” .

Potrivit caietului de sarcini, livrarea containerelor termice include:

  • Containerele complet echipate și montate pe poziție
  • Coșurile de fum și canalele de fum aferente, livrate și montate pe poziție
  • Stație de dedurizare

Minicentralele vor fi de trei tipuri, și vor funcționa producând un „nivel foarte scăzut de emisii/noxe”:

Lot 1– Vizează Punctele Termice SDS1 + SDS 3 Vitan (7 puncte termice) și investiție preconizată este undeva între aproximativ 2 milioane și 22,3 de milioane de lei.

Lot 2 – Vizează Punctele Termice SDS 2 + SDS 4 (7 puncte termice) și investiție preconizată este undeva între 2 milioane și 31,4 milioane de lei.

Lot 3 – Vizează Punctele Termice SDS 5 + SDS 6 Drumul Taberei + SDS 6 Militari (6 puncte termice) și investiție preconizată este undeva între 1,3 milioane și 25,6 milioane de lei.

Planul de dezvoltare al proiectului care vizează, în primă etapă, reabilitarea a 7 loturi din cadrul magistralelor de termoficare face parte din reabilitarea sistemului de termoficare urbană la nivelul Municipiului București care are în vedere perioada 2009-2028 pentru a se conforma cu legislațiile de mediu și de creștere a eficienței energetice.

Potrivit sumarului contextului din caietul de sarcini al achiziției, modernizarea celor 20 de puncte termice prin amplasarea minicentralelor are ca scop reducerea riscurilor ca cetățenii să fie afectați de avarii. Punctele sunt situate în „zone critice”, apărute în contextul unei infrastructuri foarte vechi de distribuție a agentului termic.

Centralele vor putea fi relocate în alte puncte termice, în funcție de necesitățile din timp real  ale sistemului de termoficare.

O astfel de centrală termică modulară provizorie, care furniza energie pentru 200 de blocuri, a fost amplasată în locația fostului CET Titan, la începutul anului trecut.

Momentul 2021 – centrale provizorii aproape închiriate de la o companie de construcții de drumuri și autostrăzi

În 2021, Închirierea unor echipamente suplimentare de producție de agent termic, care ar fi putut să împiedice avariile dese de la ELCEN a fost tergiversată de o firmă specializată în lucrări de drumuri. Înființată în 2018, la parterul unui bloc în sectorul 3, firma a câștigat pe bandă rulantă contracte din bani publici în administrația Firea iar recent a început să câștige contracte de la Termoenergetica.

Valoarea estimată a achiziției de la acel moment era stabilită la 550.000 euro fără TVA și trei firme au fost contactate prin secretariatul ELCEN să participe la o „negociere fără invitație prealabilă la procedura concurențială de ofertare”.

Buletin de București a căutat o explicație cu privire la prezența unei societăți, specializată în lucrări de drumuri, la masa negocierilor pentru încălzirea de avarie a Bucureștiului și de la fostul administrator special al ELCEN, Claudiu Crețu. Pe 25 iunie 2021, el a fost numit de către primarul general Nicușor Dan la conducerea Termoenergetica.

Reprezentanții societății au aflat despre această problemă și au venit să ne ofere ajutorul. Procedura a fost deschisă, am publicat și pe site, și am făcut invitații companiilor pe care le știam la momentul acela. Din păcate nu s-a concretizat”,  a explicat Claudiu Crețu.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati