Vreme de 14 ani, un bărbat a condus ilegal, fără acte sau studii, una dintre reprezentanțele Registrului Auto Român. Marian Sora a fost, de la înființarea RAR Grivița și până săptămâna trecută când a fost săltat de polițiști, șeful clandestin al acestei instituții, relatează antena3.ro.
El este Marian Sora. Are 57 de ani și nu este și nu a fost niciodată angajat la Registrul Auto Român. A reușit însă să-și creeze o poveste pentru care și cei mai mari scenariști de filme ar fi invidioși.
A fost luat săptămâna trecută pentru complicitate la fals intelectual în formă continuată și uzurpare de calități oficiale. Mai pe românește, polițiștii ilfoveni l-au săltat pentru că, vreme de – atenție! – 14 ani, a condus, în fapt, dar ilegal, fără acte, fără studii, fără certificări, fără concurs, una dintre reprezentanțele Registrului Auto Român.
Marian Sora, spun surse din anchetă, a reușit, aproape de la înființarea RAR Grivița, să fie șeful clandestin al acestei instituții de stat.
Cum? La întrebarea asta ar trebui să răspundă chiar toți cei care s-au succedat la conducerea Registrului.
Șase directori a avut RAR, iar reprezentanța de la Grivița doi, din 2009, de când s-a înființat, iar odată cu ea s-a instalat acolo Marian Sora.
Surse din anchetă spun că bărbatul a venit în fiecare dimineață, de luni până vineri, în curtea RAR Grivița, ca și cum ar fi lucrat acolo, comportându-se ca șeful reprezentanței: programa expertizarea mașinilor, dădea ordine, făcea liste cu mașinile care aveau prioritate, dădea indicații paznicilor pentru accesul unor mașini care nu erau pe listele oficiale de programare, le cerea inginerilor de linie ca anumite mașini să fie expertizate tehnic sau să fie declarate bun tehnic fără o verificare amănunțită, introducea personal mașinile în atelierele de mecanică, făcea fotografii beneficiarilor.
Deși nu a fost vreodată angajatul RAR, Marian Sora era cunoscut de angajații adevărați ca directorul în fapt al reprezentanței Grivița. Toată echipa îi spunea „capo del tutti capi” și toată lumea știa că se bucură de protecție de la nivel înalt.
Se lăuda că putea schimba și numi directorii de drept ai instituției. Cu sau fără spate, Sora a ajuns să dicteze tot ce se întâmplă în RAR Grivița.
S-a ajuns până într-acolo încât i s-a pus la dispoziție și un birou, ca să poată controla mai bine activitatea inginerilor de linie. Nicio mașină nu ieșea de pe rampă, spun surse judiciare, fără avizul său.
Și, cel puțin din 2019, spun anchetatorii, își găsise o modalitate pentru a nu veni gratis la așa-zisul serviciu. Ajutat de un alt individ, la fel, fără să fie angajat al RAR, ar fi introdus în atelierul de mecanică aproximativ 360 de mașini pentru expertizare.
„Din probatoriul administrat a rezultat până în prezent faptul că mai multe autovehicule ar fi fost expertizate din punct de vedere tehnic de către o instituție de profil, în alte condiții decât cele prevăzute de lege”, spune Anne-Marie Ciolcă, comisar șef IPJ Ilfov.
Bombe pe roți, spun polițiștii. Cu ajutorul mai multor angajați de la RAR Grivița, bărbatul ar fi ajutat sute de șoferi să schimbe în acte anumite specificații ale mașinilor. Ar fi luat pentru fiecare mașină între 600 și 7.000 de lei.
„Unele dintre autovehicule au ar fi fost detarate, fiindu-le menționate o masă maximă autorizată mai mică decât cea reală, astfel încât acestea să poată fi conduse cu permis de conducere categoria B”, a declarat Anne-Marie Ciolcă.
Adică mașini mari de șmecheri, pentru care îți trebuia categoria C pe permis.
Marian Sora și aghiotantul său au fost săltați fix din biroul amenajat pentru cei doi angajați clandestin.
360 de dosare au ridicat anchetatorii de la RAR Grivița și l-au pus sub acuzare și pe soțul directoarei de drept, angajat cu acte în regulă la departamentul Transport. Bărbatul este acuzat de delapidare.
Practic, potrivit anchetatorilor, acesta se comporta cu Marian Sora ca subordonatul perfect. Lua mașina instituției și făcea servicii de transport marfă pentru cap odei tutti capi.
Mai mulți angajați ai reprezentanței sunt puși și ei sub acuzare. Marian Sora și aghiotantul sunt, deocamdată, cercetați sub control judiciar.
Am încercat să obținem răspunsuri de la conducerea RAR Grivița, însă directoarea Mărioara Paraschiv a intrat subit în concediu.
Singura reacție a venit de la centru: „Pe parcursul derulării cercetărilor până la o sentință definitivă a unei instanțe de judecată, RAR nu este abilitat să comenteze situația sau să furnizeze informații despre mersul anchetei. RAR acordă tot sprijinul autorităților pentru buna desfășurare a procedurilor legale și a pus la dispoziția procurorilor documentele și datele solicitate. Registrul Auto Român se dezice de orice activități care se derulează dincolo de cadrul legal și reiterează toleranța zero față de aceste aspecte”.