Biletele de tren în Europa costă în medie de două ori mai mult decât biletele de avion pentru aceleași rute, potrivit unei analize publicate joi de Greenpeace, conform G4Media.ro.
Zborurile ieftine și biletele de tren scumpe din Europa promovează formele de transport poluante, spun activiștii pentru mediu, iar scutirile fiscale „scandaloase” încurajează oamenii să încălzească și mai mult planeta în timp ce pleacă în vacanță.
„Aviația este una dintre cele mai inechitabile și mai dăunătoare pentru climă din lume. În timp ce doar 1% din populația lumii este responsabilă pentru mai mult de jumătate din emisiile climatice globale provenite din aviație, consecințele afectează toată populația din întreaga lume, de la fenomene meteorologice extreme la boli legate de poluare și perturbări cauzate de zgomot.
Aviația este sursa cu cea mai rapidă creștere a emisiilor de gaze cu efect de seră legate de transporturi în UE”, arată Greenpeace.
Activiștii Greenpeace au comparat bilete pe 112 rute în nouă zile diferite, iar în urma analizei, aceștia au constatat că, pentru a ajunge, de exemplu, de la Londra la Barcelona, prețul trenului este de până la 30 de ori mai mare decât cel al unui zbor cu avionul.
„Departe de a adopta o abordare responsabilă, instituțiile UE și guvernele naționale continuă să subvenționeze schimbările climatice prin cadouri pentru companiile aeriene și aeroporturi, în timp ce închid gări și linii de cale ferată.
Prin urmare, traficul aerian în Europa revine acum la nivelurile anterioare pandemiei. Ryanair a fost din nou cea mai poluantă companie aeriană din Europa în 2022, iar emisiile generate de Ryanair și Wizz Air anul trecut le-au depășit pe cele din 2019, ceea ce face ca 2022 să fie anul valorilor maxime a emisiilor emise de acestea”, mai precizează activiștii de mediu.
Destinațiile de vacanță din întreaga Europă au fost afectate în această săptămână de un val de căldură extremă, care a devenit și mai fierbinte din cauza gazelor cu efect de seră eliberate de arderea combustibililor fosili.
„În ciuda impactului său teribil asupra climei, zborul cu avionul rămâne o opțiune pentru mulți cetățeni europeni, ceea ce nu este o surpriză: din cauza subvențiilor scandalos de exorbitante de care beneficiază companiile aeriene, acestea pot oferi prețuri nerezonabil de mici – companiile aeriene low-cost se află în prima linie cu prețurile lor agresive. Însă aceste bilete ieftine au un cost ridicat pentru planetă și pentru locuitorii săi.
Aceste condiții de reglementare inechitabile în materie de călătorii subminează căile ferate din Europa, exploatează lucrătorii și poluează planeta, toate acestea în beneficiul companiilor aeriene: este timpul să inversăm tendința”, se arată în raportul Greenpeace.
Zborul este una dintre cele mai poluante activități pe care le poate face o persoană și, de asemenea, una dintre cele mai greu de curățat. Spre deosebire de condusul unei mașini – care are alternative mai puțin poluante, cum ar fi vehiculele electrice – nu există nicio modalitate de a zbura fără accentua schimbările climatice.
Greenpeace a constatat că, în medie, călătoriile cu trenul sunt mai scumpe decât cele cu avionul pe 79 dintre cele 121 de rute studiate de activiștii pentru mediu. Pe multe dintre rutele analizate, au existat zile izolate în care trenul a fost mai ieftin decât avionul, chiar dacă costul mediu a fost mai mare.
În schimb, în cazul a opt sau chiar nouă dintre zilele luate în calcul, trenurile s-au dovedit mai avantajoase decât zborul cu avionul pe 23 dintre rutele analizate. Jumătate dintre acestea au fost considerate de către activiști drept „grozave” pentru că aveau conexiuni regulate și fiabile, o viteză bună și bilete sub 150 de euro.
Printre cele mai accesibile rute se numără Lisabona-Porto și Madrid-Barcelona pentru călătoriile interne și Berlin-Praga, Zurich-Viena și Praga-Budapesta pentru călătoriile internaționale.
Niciuna dintre rutele de tren cele mai ieftine în raport cu zborurile către aceleași destinații nu au inclus țări precum Marea Britanie, Franța, Spania sau Italia.