România se vrea în Schengen, dar are în vămi un sistem de scanare vechi din 2005 și aceleași sisteme de scanare fără drept de utilizare

Vămile din România, țară care încearcă de ani de zile să intre în spațiul Schengen, dar are încă probleme de securitate, ay în dotare 15 sisteme de scanare trailere și containere de marfă, fără drept de utilizare, neutilizate de șapte ani. În biroul vamal de frontieră Constanța Sud există un sistem funcțional din 2005. Speranța: Planul Național de Redresare și Reziliență. Prin acest program, birourile vamale de frontieră Constanța și Constanța Sud ar trebui să fie dotate cu echipamente noi de scanare pentru efectuarea controlului vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor, transmite Autoritatea Vamală, la solicitarea Economedia. Prin portul Constanța anual intră și ies aproximativ 400.000 de containere cu mărfuri din întreaga lume.

Într-un răspuns pentru Economedia, Autoritatea Vamală Română precizează că are în dotare 15 sisteme de scanare trailere și containere de marfă, fără drept de utilizare, care nu mai sunt funcționate și nu au mai fost utilizate din trimestrul IV 2016 deoarece potrivit Normelor de Securitate Radiologică, Proceduri de autorizare, pentru a utiliza sistemele mobile pentru controlul vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor este necesară asigurarea serviciilor de mentenanță. În lipsa asigurării serviciilor de mentenanță nu a fost posibilă prelungirea autorizației de utilizare C.N.C.A.N (Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare), transmite autoritatea vamală.

În biroul vamal de frontieră Constanța Sud, pentru efectuarea controlului vamal nedistructiv, este funcțional și utilizat de către autoritatea vamală din anul 2005 sistemul de scanare tip TH SCAN MB 1215F pus la dispoziție de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța conform Autorizației de Utilizare nr. VG 245/2023 valabilă până la data de 07.02.2028.

În conformitate cu prevederite Regulamentul (UE) nr.952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal at Uniunii, în îndeplinirea misiunii A.V.R. de supraveghere a comerțutui internațional unional, una din principalele măsuri vizează și garantarea securității și siguranței României, a Uniunii Europene și a rezidenților acestora, menționează reprezentanții autorității vamale.

În ceea ce privește perspectivele pentru ca situația să se îmbunătățească, Autoritatea vamală spune că prin PNRR a fost aprobată achiziția pentru ”Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere din dotarea A.V.R.”
După derularea procedurilor de achiziție, birourile vamale de frontieră Constanța și Constanța Sud vor fi dotate cu echipamente noi de scanare pentru efectuarea controlului vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor, transmite AVR.

Cum se fac acum controalele? În baza analizei de risc

“Controalele la frontiera externă UE și la nivelul birourilor vamale se realizează în baza analizei de risc, în conformitate cu standardele impuse de legislația unională și națională, utilizându-se pentru controlul mărfurilor care intră/ ies în/ din teritoriul UE echipamente de control specifice – videoendoscoape, truse de scule, truse anti contrabandă, etc. În plus, sunt desfășurate acțiuni specifice de control cu echipele canine, echipele mobile și sunt derulate acțiuni în comun cu structurile teritoriale ale poliției de frontieră”, menționează reprezentanții autorității vamale.

Lipsa de scannere e una dintre problemele pe care le are încă România în materie de securitate la granițe, arăta G4 Media într-o analiză privind “ce nu apare în raportul elogios al Comisiei Europene despre cât de pregătită este România să intre în Schengen”.

Autoritatea Vamală Română are un singur scanner funcțional în Portul Constanța, acolo unde anual intră și ies aproximativ 400.000 de containere cu mărfuri din întreaga lume, conform G4Media.

Serviciul de Poliție Transporturi Maritime deține și el un scanner mobil, funcțional de la finalul lui 2020. Cele două aparate au reușit să verifice, în primele nouă luni ale acestui an, doar puțin peste 10.000 de vehicule și containere, conform informațiilor furnizate de cele două instituții.

Deși traficul de mărfuri prin Portul Constanța a crescut semnificativ în contextul războiului din Ucraina, numărul scannerelor funcționale a rămas același. România a cumpărat scannere în urmă cu mai bine de un deceniu, la cerința și cu banii UE, pentru combaterea evaziunii și contrabandei, însă acestea nu au funcționat, problema fiind rezumată sugestiv de fostul ministru de Finanțe și premier Florin Cîțu, într-o declarație din 2020: ”Nu funcționează. Aceste scanere au devenit o legendă”. 

În paralel, o parte importantă din evaziunea fiscală a României, despre care Comisia Europeană susținea în 2021 că este cea mai mare din UE, se consumă în Portul Constanța, în principal din cauza lipsei unei verificări amănunțite a containerelor și vehiculelor care tranzitează zona.

sursa: economedia.ro

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati