- Cele 7 perechi de automotoare Siemens Desiro ale operatorului național CFR Călători vor circula pe ruta directă București – GRĂDIȘTEA – Giurgiu, și retur, cu 12 opriri pe întregul traseu, iar o călătorie va dura circa 40 de minute între Gara de Nord și Gara Progresu, iar de la Gara Progresu la Giurgiu, circa 80 de minute, au precizat cei de la CFR Infrastructură, pe pagina proprie de Facebook.
Lucrările pentru reconstrucția podului feroviar peste râul Argeș, situat între Vidra și Comana, au fost incluse în LOTUL I al obiectivului de investiții Modernizarea liniei CF BUCUREȘTI – GIURGIU NORD FRONTIERĂ, în contextul în care restabilirea legăturii directe pe calea ferată între București și Giurgiu era prioritară.
Astfel, modernizarea căii ferate între stațiile VIDRA și COMANA – LOTUL I – a avut ca obiectiv proiectarea și execuția lucrărilor pentru reconstrucția podului peste râul Argeș, între stațiile Vidra și Comana, un tronson în lungime de 12,02 km pe care s-a înlocuit de la zero suprastructura căii, s-au construit 99 subtraversări și structuri de trecere în aria naturală protejată Comana, 16 lucrări de artă – 4 poduri, 2 viaducte și 10 podețe -, iar cele două construcții civile noi – Hm Comana și PO Grădiștea – respectă standardele europene pentru serviciile oferite călătorilor.
Viteze maxime de circulație de 120 km/h – 100 km/h vor fi atinse pe circa 72 de km, din cei 93,2 km ai liniei, pe restul traseul garniturile vor circula cu viteze de 70 – 80 km/h (viteza liniei), restricțiile de viteză acoperind o lungime de circa 10 km. Viteza maximă se va atinge pe întregul traseu după finalizarea lucrărilor de modernizare și electrificare incluse în LOTUL II, cu reducerea semnificativă a duratei de călătorie.
Podul Grădiștea, reconstruit peste râul Argeș la o înălțime de aproximativ 15 m
PODUL GRĂDIȘTEA, pod metalic tip grindă cu zăbrele cu calea jos și cuvă de balast, în lungime de 1,36 km, inclusiv cele 2 viaducte care asigură accesul pe pod, este cea mai importantă lucrare de artă din cadrul acestui contract. A fost reconstruit peste râul Argeș la o înălțime de aproximativ 15 m și este al doilea pod feroviar complet sudat din România (primul fiind construit pe Coridorul Rin-Dunăre, în zona localității Sighișoara, peste râul Târnava Mare).
Însă, pentru montarea liniei de cale ferată pe podul de la Grădiștea, antreprenorul a uitilizat sistemul slab track (sistem de cale ferată nebalastată), introdus pentru prima dată pe rețeaua feroviară din România. Sistemul constă în montarea șinelor, prin intermediul celor 8 rânduri de puncte de prindere, direct pe o placă din beton armat prefabriat, un rând de puncte fiind format din două poziții de prindere a șinei, similar cu o traversă pe o cale ferată balastată. De asemenea, pe toată lungimea podului au fost instalate aparate de compensare, care au rolul de a prelua forța de dilatare/contracție, în scopul prevenirii fenomenului de șerpuire a șinei.
- Valoarea totală a contractului pentru LOTUL I (proiectare și execuție lucrări), care a cuprins doar lucrările necesare pentru redeschiderea circulației feroviare pe podul GRĂDIȘTEA, situat între Vidra și Comana, a fost de 627,42 milioane de lei, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Cele două etape ale LOTULUI I – elaborare proiect tehnic și execuție lucrări – s-au derulat în perioada ianuarie 2021 – mai 2024. Antreprenorul a fost Porr Construct.
Investițiile pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pe relația BUCUREȘTI – GIURGIU NORD FRONTIERĂ continuă cu LOTUL 2, care cuprinde lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe tronsonul București Progresu – Jilava – Giurgiu Nord Frontieră, fără intervalul Vidra – Comana (LOTUL I), electrificarea în totalitate (inclusiv intervalul Vidra – Comana), o variantă nouă de traseu cu un viaduct în zona Daia, dublarea liniei între Daia și Frățești, precum și lucrări de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS, o investiție în valoare estimată de 2,25 MILIARDE lei, lansată deja ÎN LICITAȚIE, cu termen de depunere a ofertelor pe data de 1 iulie 2024.