[P] Realitatea Virtuală – o realitate în viața cotidiană a omului modern

În 1957, conceptul de Realitate Virtuală capătă o formă fizică datorită lui Morton Heiling care a dezvoltat un proiector de cinema denumit Sensorama, pe care l-a patentat în 1962 drept primul aparat RV care nu era computerizat. Peste 32 de ani apare și primul joc bazat pe tehnologia 3D, acesta fiind lansat de către Atari, ca în 1995 se apară și primul set de ochelari virtuali.

Numai că aceștia nu erau decât o versiune neperformantă a ceea ce și-au dorit creatorii lor. Abia în 2012 a apărut un prototip performant de ochelari VR, Oculus Rift, care a reușit să atragă atenția lui Mark Zuckerberg, care a achiziționat Oculus VR pentru 2 miliarde de dolari. Din acest moment, tehnologia RV a devenit o parte importantă a vieții oamenilor, 34 de milioane de persoane deținând un astfel de dispozitiv în 2024.

RV și modul în care este folosită în societetatea contemporană

Retail, educație, sport, divertisment, jocuri video și jocuri iGaming precum cele disponibile pe platforma Vulkan Vegas Romania, sănătate și îngrijire, călătorii și turism, Metaverse, acestea sunt doar câteva dintre domeniile în care Realitatea Virtuală își face simțită prezența zilnic. Astfel, deja poți să vizualizezi produsele pe care vrei să le cumperi din diferite unghiuri sau poți să faci tururi virtuale complete ale destinațiilor turistice pe care intenționezi să le vizitezi.

Poți să vizionezi locuințele pe care vrei să le închiriezi sau să le cumperi, la fel de simplu cum poți să pătrunzi în universuri digitale create de către studiourile de jocuri, totul prin intermediul unei căști virtuale. Medicii folosesc căștile RV pentru a detecta anumite boli în stadiile incipiente, precum Alzheimer, glaucomul sau schizofrenia și pentru a trata altele. De exemplu, s-au înregistrat progrese impresionante în ceea ce privește tratarea tulburărilor de anxietate, a demenței, a sindromului de stres post traumatic sau a autismului.

Educația este unul dintre domeniile în care Realitatea Virtuală își dovedește utilitatea, ajutând la predare și la însușirea cunoștințelor într-un mod mai eficient. De asemenea, în domeniul pregătirii, de exemplu aviatice sau militare, simulatoare RV reușesc să le ofere celor aflați în programul de antrenament cele mai bune condiții pentru a progresa în mod accelerat.

Sportivii beneficiază de programe de antrenament la domiciliu sau atunci când se află în cursul unei recuperări fizice. Muzicienii deja susțin concerte în mediul virtual, așa cum este cazul lui Travis Scott care a concertat în Metaverse. Având în vedere multitudinea de domenii de activitate în care își găsește aplicabilitatea, Realitatea Virtuală este una dintre piețele care se bucură de o creștere importantă la nivel de încasări.

Se discută despre venituri de 20.9 miliarde de dolari și de până la 72.8 miliarde de dolari pentru piețele RV și RA (Realitatea Augmentată). În viitor, oamenii vor folosi dispozitivele de Realitate Virtuală într-un număr din ce în ce mai larg de domenii, pe măsură ce această tehnolgie se va perfecționa, iar costurile de achiziție pentru dispozitivele RV se vor reduce.

Argumente pro și contra Realității Virtuale

Popularitatea acestei tehnologii înseamnă atât argumente pro, bazate pe efectele pozitive, cât și argumente contra, care derivă din efectele negative ale utilizării tehnologiei virtuale. Din prima categorie se evidențiază următoarele aspecte:

  • Comunicare eficientă.
  • Interacțiune cu alte persoane.
  • Folosită pentru diagnosticarea și tratarea anumitor boli.
  • Acces la detalii care nu pot fi observate cu ochiul liber.
  • Experiențe imersive.
  • Utilizare pe scară extinsă, în diverse domenii de activitate.
  • Este mai bună decât realitatea imediată.

La capitolul argumentelor contra se remarcă următoarele elemente:

  • Se află în faza experimentală.
  • Antrenamentele și pregătirea în mediul virtual nu sunt reale.
  • Costuri ridicate de achiziție.
  • Comunicarea virtuală nu trebuie să o înlocuiască pe cea reală.
  • Crește nivelul de adicție față de lumile virtuale.
  • Accentuează sentimentul de însingurare.

Persoanele care experimentează în mediul virtual își reduc timpul petrecut în mașini, pe drumuri, astfel că scade nivelul de poluare, sustinandu-se mediul incojurator. De asemenea, din punct de vedere psihologic, anumite categorii de persoane sunt avantaje să interacționeze prin intermediul unor astfel de dispozitive, în special în cazul persoanele cu afecțiuni medicale precum anxietate sau care se confruntă cu dureri asociate cu probleme fizice, așa cum este cazul bolilor în stadii terminale, precum cancerul.

Desigur, pentru majoritatea oamenilor, Realitatea Virtuală este asociată cu jocurile video, astfel că mulți dintre aceștia apreciază titluri precum Horizon: Call of the Mountain, Grand Turismo 7, Moss: Book II, Population One sau The Elder Scrolls V: Skyrim. De altfel, diverstimentul este unul dintre motivele pentru care Realitatea Virtuală a devenit atât de populară în rândul oamenilor.

Cu siguranță că industria cinematografică cu filmele 3D, deja se numără printre domeniile de activitate care contribuie la atragerea de capital de popularitatea pentru tehnologia RV. În plus, în viitor, pe măsură ce Metaverse-ul va deveni o realitate, oamenii vor folosi dispozitivele RV în mare parte din rutina lor zilnică.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati