Școlile pot solicita, în premieră, centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională, CJRAE/CMBRAE un profesor psiholog, care poate fi psiholog clinician sau psihoterapeut. După 13 ani de confuzie cu privire la rolul consilierului școlar și psihologului în școli, Ministerul Educației introduce în regulamentul CJRAE/CMBRAE, care intră în vigoare de la 1 septembrie 2024, atribuții specifice pentru fiecare funcție, transmite edupedu.ro.
Profesorul-psiholog poate lucra în școli, în cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice, cabinetele de sprijin educațional/camerele-resursă sau în CJRAE/CMBRAE.
Profesorul psiholog angajat în CJRAE/CMBRAE trebuie să aibă atestat de liberă practică eliberat de Colegiul Psihologilor din România, conform specialităților, respectiv psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională, psihopedagogie specială, psihologie clinică, psihoterapie, consiliere psihologică, conform regulamentului CJRAE.
Consilierul școlar care oferă și terapie și consiliere profesională și confuziile referitoare la ce face un consilier școlar și un psiholog datează din 2011. În regulamentul de organizare al CJARE/CMBRAE funcția de consilier școlar, putea fi ocupată de fapt de specialiști diferiți:
„Serviciile de asistenţă psihopedagogică/psihologică pentru elevi sunt oferite în cabinete de asistenţă psihopedagogică, unde funcţia didactică este de consilier şcolar, prin care se înţelege: profesor psihopedagog/psihopedagogie specială, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog cu specializări conform centralizatorului aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, conform regulamentului privind organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică din 2011.
Daniel David, rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, atrăgea atenția în aprilie 2023 că sistemul este prost organizat și explica diferențele dintre un consilier școlar și un psiholog.
„Ce înseamnă consilier școlar? Unii sunt absolvenți de psihologie, unii sunt absolvenți de științele educației, alții de asistență socială.
Un consilier școlar, care este și psiholog, se poate ocupa de unele probleme care țin de psihologie. Nu se poate ocupa, de exemplu, de tehnici de învățare și tehnici de predare.
Un consilier școlar care a terminat științele educație nu va putea să facă față problemelor de comportament pe care le are un copil, dacă acele probleme derivă din ADHD, de exemplu sau altă problemă psihologică, dar noi ne prefacem că angajăm experți.
Niciunde în lume nu există acest om orchestră care să le poată rezolva pe toate și după aceea ne trezim că nu avem, iar când îi avem că nu funcționează. Desigur că sistemul este prost organizat.”
Chiar și ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat în iunie 2024 că „consilierul școlar nu poate să facă terapie”, în contextul discuțiilor referitoare la consiliere educațională versus consiliere psihologică în școli.
„Aceasta este o zonă medicală unde este îndrumat copilul, după ce se face un prim screening pe niște indicatori de risc sau dacă există un caz de violență. Odată cu raportul se poate dispune un număr de ședințe de consiliere. Cei de la DGASPC au deja procedură în acest sens. Ceea ce putem să facem prin consilierul școlar, pe lângă consiliere educațională, este să avem asistență din partea lui la clasă”.
Ministerul Educației a încercat să rezolve o parte dintre aceste probleme prin noul regulament al CJRAE care intră în vigoare de la 1 septembrie 2024, în care a stabilit roluri clare pentru fiecare funcție.
Ce face un profesor psiholog
Profesorul-psiholog are următoarele atribuții, conform Art. 27:
(1) „Evaluare psihologică:
a) evaluarea și psihodiagnoza dezvoltării cognitive, afectiv-motivaționale, psihosociale și a personalității copiilor, adolescenților, adulților și vârstnicilor aflați într-un context educativ de învățare-dezvoltare, evaluarea și psihodiagnoza elevilor cu nevoi educaționale speciale, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial și de personalitate al membrilor familiilor elevilor (pentru psihologul practicant).
b) identificarea factorilor psihologici implicați în contextele de învățare la nivelul clasei de elevi, participare la dezvoltarea și validarea instrumentelor de evaluare psihologică din domeniul psihologiei educaționale, consilierii școlare și vocaționale (atribuții care se adaugă pentru psihologul specialist).
c) organizarea de studii/activități/ programe cu relevanță în reducerea/remiterea abandonului școlar, reintegrare în școală, creșterea nivelului de aderență la contextele educaționale, elaborarea de metode și instrumente de evaluare psihologică, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore la nivelul contextelor de școlarizare, dezvoltarea și validarea instrumentelor de evaluare psihologică educațională, orice altă activitate de evaluare psihologică din domeniul educațional care nu a fost cuprinsă în competențele celorlalte trepte de specializare (atribuții care se adaugă pentru psihologul principal);
d) îndeplinirea altor sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.
(2) Intervenție psihologică educațională:
a) consiliere psihoeducațională, vocațională și psihologică în vederea optimizării sau eficientizării învățării, consiliere psihoeducațională și psihologică în vederea promovării atitudinilor și conduitelor sanogene, consiliere psihoeducațională și psihologică pentru dezvoltarea personală, depășirea situațiilor de criză, conflict și risc (pentru psihologul practicant).
b) consilierea vocațională vizând identificarea și stimularea abilităților, valorilor și intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind cariera și integrarea pe piața muncii, identificarea, consilierea și orientarea copiilor și tinerilor supradotați capabili de performanță înaltă către programe adecvate nevoilor lor specifice, în colaborare cu alți specialiști (atribuții care se adaugă pentru psihologul specialist).
c) elaborarea de metode și instrumente de lucru sau intervenție în domeniul psihologiei educaționale, consilierii școlare și vocaționale, dezvoltarea și validarea metodelor de asistență psihologică educațională, dezvoltarea și implementarea de proiecte în consiliere psihologică educațională/individual și de grup (atribuții care se adaugă pentru psihologul principal).
(3) Consultanță de specialitate:
a) consultanța oferită cadrelor didactice, părinților, personalului administrativ, liderilor comunitari (atribuții care se adaugă pentru psihologul specialist).
b) consultanța oferită instituțiilor naționale cu profil educațional, celor specializate în orientarea carierei, precum și companiilor interesate de programe cu caracter educațional (atribuții care se adaugă pentru psihologul principal).
c) suportul metodologic acordat profesorilor-consilieri școlari din unitățile de învățământ preuniversitar, îndeosebi în scopul măsurilor de prevenire terțiară acordată elevilor confruntați cu factori cu impact traumatogen.”
Norma didactică a profesorului psiholog
Norma didactică a personalului didactic din CJRAE/CMBRAE este constituită astfel, conform Art. 37 din regulament:
„Norma didactică aferentă postului de profesor-psiholog din compartimentul de servicii educaționale specializate al CJRAE/CMBRAE cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel, conform Art. 37:
a) „18 ore de activități de evaluare și consiliere psihologică a beneficiarilor primari ai educației, de suport și coordonare metodologică a profesorilor-consilieri școlari din unitățile de învățământ preuniversitar, activităţi de consiliere acordată părinţilor şi consultanță cadrelor didactice, elaborarea de analize, studii, proiecte și alte activități de specialitate.
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de prevenire şi intervenţie psihoeducaţională, activităţi metodico-ştiinţifice, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, participarea la comisiile metodice și alte activități metodico-științifice.”
Profesorul psiholog va lucra în cadrul Compartimentului de servicii educaționale specializate, CSES al CJRAE, care oferă servicii de consiliere școlară și psihologică, terapie logopedică, de sprijin educațional și de mediere școlară, prin profesori-consilieri școlari, profesori-psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranți și de sprijin și mediatori școlari.
Personalul didactic de predare din cadrul CSES (profesori-consilieri școlari, profesori psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranți și de sprijin) are următoarele atribuții, conform regulamentului CJRAE/CMBRAE:
a) „dezvoltă și sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire și intervenție care să faciliteze adaptarea școlii la nevoile elevilor, înlăturarea barierelor în învățare pentru dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și facilitarea adaptării și incluziunii fiecărui copil/elev;
b) elaborează resurse educaționale deschise, ghiduri/îndrumătoare metodologice necesare în desfășurarea activităților didactice;
c) oferă informare, consiliere școlară și psihologică, documentare şi îndrumare pentru antepreșcolari/ preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
d) asigură suport specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
e) realizează investigarea /evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;
f) inițiază și coordonează programe de consiliere și orientare a carierei beneficiarilor direcți ai educației din unităţile de învăţământ;
g) desfășoară activități de evaluare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare și de corectare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
h) asigură servicii de consiliere școlară și psihologică, logopedică și de sprijin educațional, cursuri pentru părinţi, împreună cu cadrele didactice specializate în educație parentală;
i) realizează monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi și a profesorilor itineranți și de sprijin, situațiilor de abandon şcolar și a altor situații de risc din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti;
j) recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu intră în atribuțiile specifice, de ex. comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie și alte categorii de specialiști/instituții, în funcție de problematică;
k) sprijină cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice școlare și din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursă în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate şi prin grade didactice;
l) colaborează cu profesorii-consilieri școlari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranți și de sprijin, cu mediatorii școlari și alți specialiști din cadrul CJRAE/CMBRAE și din camerele-resursă din unitățile de învățământ preuniversitar, în funcție problematica identificată, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
m) asigură servicii de consiliere psihopedagogică, terapie logopedică și de sprijin educațional pentru copiii cu CES, în funcție de nivelul de sprijin, la solicitarea unităților de învățământ unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier școlar, profesor-logoped și profesor itinerant și de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
n) sprijină activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter și transdisciplinare;
o) participă la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaţionali, când este cazul;
p) elaborează și implementează proiecte, programe, parteneriate educaționale specifice;
q) elaborează și implementează proiecte cu finanțare internă/externă;
r) îndeplinește și alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare;
s) profesorul-psiholog asigură, potrivit competențelor, după caz, evaluarea psihologică, intervenția psihologică educațională specifică măsurilor de prevenire terțiară (specifică elevilor care au fost afectați de factori cu impact traumatogen precum violența, infracționalitatea, divorțul/ decesul părinților, instituționalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrică sau medicală cu boli ce pun în pericol viața), consultanță de specialitate, precum și suport metodologic specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.”
Condițiile de ocupare a funcției de profesor psiholog din legea învățământului preuniversitar
Condițiile pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor-psiholog în învățământul special și în CJRAE/CMBRAE, conform Art. 176:
(i) „absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență cu specializări în profilul/domeniul psihologie și absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de 30 de credite ECTS;
(ii) psiholog atestat profesional cu drept de liberă practică și absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de 30 de credite ECTS”.