De ce dezactivează unii şoferi sistemul „Start / Stop” la maşini

Calitatea aerului din Bucureşti rămâne în aer. Primăria Capitalei a depăşit termenul până la care ar fi trebuit să vină cu un set de măsuri pentru reducerea poluării din oraş aşa că riscăm o nouă procedură de infrigement din partea Comisiei Europene. Totul în timp ce indicii arată că respirăm aer otrăvit, din cauza maşinilor şi centralelor termice, scrie observatornews.ro.

Traficul rutier şi încălzirea rezidenţială au făcut ca aerul din Capitală să fie irespirabil, în ultimele seri. În anumite zone, valorile de poluare au explodat, inclusiv în localităţile de langa Bucureşti. Principala sursă de poluare este traficul. Aproape 60% din gazele nocive provin de la motoarele maşinilor, care pornite continuu ridică nivelul de noxe, în special în marile intersecţii.

O singură maşină cu motorul pornit la semafor elimită un mc de dioxid de azot pe minut. Însă în mod normal la semafor sunt 20, 30 sau chiar 40 de maşini aşa că nivelul de poluare creşte. Motoarele elimină mai bine de 30% din gazele poluante pe care noi le respirăm.

Un experiment recent arată clar cât de mult poluează o singură maşină. „Poluarea provenită din încălzirea rezidenţială poate contribui între 30 şi 80% din poluare. Am ataşat la ţeava de eşapament a unei maşini obişnuite, euro 3 un mare balon şi am vrut să vedem în cât timp acel balon se umple de noxele provenite de la ţeava de eşapament. Avem 30 metri cubi în aproximativ 30 de minute ceea ce înseamnă foarte mult”, explică Oana Neneciu, specialist în calitatea aerului.

Inclusiv şoferii sunt deranjaţi de mirosul înţepător din trafic, însă prea puţini fac ceva în acest sens. „Este cam rău, aerul e poluat şi toţi avem de suferit. (R: Opriţi vreodată motorul când staţi în coloană?) Maşina e de aşa fel încât se opreşte automat. Start-stop”, declară un şofer.

Mulţi au dezactivat sistemul de teamă că motorul sau bateria maşinii se pot strica. Un mit, spun specialiştii. „Toată maşina este adaptată astfel încât să nu fie afectată. Vorbim despre o baterie dedicată acestui sistem. În momentul în care vă cumpăraţi bateriile trebuie să spuneţi „am start and stop pe maşină”. Dacă nu e baterie de start and stop sistemul detectează că e o problemă şi nu mai funcţionează corect”, declară Mihai Beldie, specialist auto.

Pe lângă trafic, încălzirea locuinţelor reprezintă aproape 30% din poluarea din oraş, în timpul sezonului rece. Pentru calitatea slabă a aerului din Bucureşti, Primăria Capitalei riscă o nouă procedură de infrigement.

„Mâine este 24 octombrie, ultimul termen asumat de România către UE prin PMB pentru elaborarea Planului integrat de calitate a aerului, lucru care nu s-a făcut. Îngrijorarea noastră este că putem să fim supuşi unei proceduri de infrigement”, a precizat Andrei Corlan, comisar general la Garda Naţională de Mediu.

„Până la elaborarea acestui nou plan de calitate a aerului ne-am asumat să facem nişte măsuri: să taxăm parcarea, să extindem trasportul public, să avem benzi unice de transport şi toate aceste măsuri au fost îndeplinite”, a adăugat Nicuşor Dan, primarul Capitalei.

Primăria caută o firmă care să se ocupe de realizarea planului care ar putea fi gata în 8 luni.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati