Black Friday este unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături, aproximativ 57% dintre români se pregătesc să facă achiziții în 2024, conform studiului „Cumpărăturile de Black Friday – Planuri și așteptări din perspectiva consumatorilor, 2024” realizat de agenția de cercetare de piață MKOR, scrie economedia.ro.
Aproape 5.5 milioane de români intenționează să profite din plin de reducerile din perioada asta, în schimb ce 3 milioane sunt indeciși. Prețul este elementul central al deciziei de cumpărare în cadrul campaniilor de Black Friday respectiv 6 din 10 români își doresc o experiență de cumpărături diferită în 2024. Vor reduceri substanțiale, dar și autentice. În contextul în care așteptările privind reducerile se moderează anul acesta, ponderea celor care speră la discounturi de peste 50% scade cu 9 puncte procentuale.
Intenții de achiziție 2024 vs. 2023
Majoritatea celor care plănuiesc să facă cumpărături perioada aceasta sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6000 lei. Diferența dintre bărbați și femei în intențiile de cumpărare s-a redus de la 8% la doar 3% față de anul 2023.
Evenimentul pentru iubitorii de shopping respectiv 54% reprezintă o oportunitate de a achiziționa produse și branduri dorite la prețuri mai accesibile. Potrivit datelor studiului, 23% dintre cumpărători consideră Black Friday ocazia potrivită pentru a cumpăra cadouri de Crăciun, iar 14% dintre aceștia pentru aniversări.
Din segmentul celor care nu sunt convinși încă dacă să profite sau nu de reduceri respectiv 31% dintre aceștia fac parte mai ales persoane peste 44 ani ce su venituri reduse (sub 3000 RON). Acest procentaj poate fi atras prin eliminarea barierelor în principal de natură financiară.
Bărbații rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
“Datele din 2024 indică nevoia unui refresh al formatului Black Friday în România.Consumatorii sunt mai organizați și mai selectivi, așteptările privind reducerile devin mai realiste, iar dublarea segmentului de rejectori în ultimii trei ani arată că formatul clasic poate nu mai atrage la fel de mult. Pentru retaileri, 2024 ar putea fi anul în care să regândească experiența de Black Friday, concentrându-se mai mult pe autenticitatea reducerilor și pe adaptarea ofertelor la așteptările consumatorilor”a declarat Alex Cimpoca, Expert Digital MKOR.
Păstrarea tiparului de consum pentru Black Friday
Românii sunt organizați și își planifică cumpărăturile în medie cu o lună înainte de eveniment. Dintre aceștia în proporție de 54% își încep pregătirile cu maximum 2 săptămâni înainte, în timp ce o treime adoptă o strategie pe termen lung și încep documentarea cu 3-8 săptămâni înainte.
La fel ca anul trecut, 8 din 10 români și-au stabilit deja bugetul de Black Friday, 67% au ținut cont mai ales de venitul disponibil, iar 34% și de ce au pe lista de dorințe. Sumele cheltuite de Black Friday în anul 2023 au fost un reper pentru 1 din 10 respondenți care s-au gândit la suma pe care vor să o cheltuiască. Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel.
Produsele preferate din lista de cumpărături
De Black Friday, consumatorii români își concentrează atenția pe electronice și electrocasnice, fashion și IT&C. Vor să pună în coș aproximativ 3 produse / servicii, ușor în creștere față de 2023.Electronicele și electrocasnicele sunt în topul listelor de cumpărături și în 2024. Acestea își mențin poziția de lider cu 58% dintre preferințe. Produsele IT&C câștigă teren, înregistrând o creștere de 5% față de anul trecut și devenind o prioritate pentru 32% dintre cumpărătorii activi.
Segementul de fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne totuși relevant respectiv 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday. Online-ul rămâne mediul preferat pentru cumpărăturile de Black Friday, chiar dacă înregistrează o ușoară scădere (5%) față de anul 2023.
La studiul în cauză realizat în luna octombrie a anului 2024 au participat 1000 respondenți. Eșantion a fost reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, pe baza celor mai recente date INS.
MKOR Consulting este o agenție specializată în cercetare de piață și consultanță în marketing. Fondată în 2013 de Corina Cimpoca, MKOR s-a concentrat inițial pe consultanță generală de marketing, dar a evoluat de-a lungul timpului către oferirea de servicii specializate de automatizare a marketingului.