Calea Victoriei din Bucureşti urcă două poziţii, pe locul 38, în clasamentul celor mai scumpe artere comerciale din lume. Pe primul loc ajunge Via Montenapoleone din Milano, detronând Fifth Avenue din New York, informează Adevarul.ro.
Cel mai recent raport „Main Streets Across the World”, realizat de Cushman & Wakefield, plasează Calea Victoriei, principala arteră comercială din România, pe locul 38 în lume, având o chirie de 60 euro/mp/lună, în creştere cu 9% faţă de anul trecut
În clasamentul european Bucureștiul este pe locul 23, la egalitate cu Ljubljana. Artera comercială din Capitala României este întrecută de Praga (225 de euro/mp/lună), Budapesta (140 euro/mp/lună), Belgrad (90 euro/mp/lună), Varşovia (86 euro/mp/lună) şi Zagreb (70 euro/mp/lună).
O valoare mai mică este înregistrată în Sofia (57 euro/mp/lună), Bratislava (45 euro/mp/lună), Vilnius (37 euro/mp/lună), Riga (35 euro/mp/lună) sau Skopje (28 euro/mp/lună).
Via Montenapoleone din Milano, cu o chirie de 1.667 euro/mp/lună, a devenit cea mai scumpă destinaţie de retail din lume, detronând Fifth Avenue din New York (1.628 euro/mp/lună), după o creştere puternică a chiriei de pe artera din oraşul italian.
Pe poziţia a treia în clasament, New Bond Street din Londra (1.434 euro/mp/lună) înlocuiește Tsim Sha Tsui în Hong Kong (1.308 euro/mp/lună), care ajunge pe locul 4, în ciuda creşterii chiriilor din ultimul an. Top cinci este completat de Avenue des Champs-Elysees din Paris, care își menține poziţia cu o chirie de 1.043 euro/mp/lună, potrivit raportului.
„Retailul de lux din Bucureşti continuă să evolueze, reflectând tendinţele regionale şi globale. Calea Victoriei, principala arteră comercială din România, a înregistrat o creştere a chiriilor cu 9% în ultimul an, una dintre cele mai mari rate la nivel mondial, semn că interesul retailerilor internaţionali este în creştere. Cu toate acestea, chiriile pentru spaţiile premium rămân sub nivelurile din alte capitale europene precum Praga sau Budapesta. Această dinamică, coroborată cu o încetinire globală a creşterii veniturilor brandurilor de lux, indică atât provocările economice, cât şi oportunităţile pe care piaţa din Bucureşti le poate valorifica în următorii ani. Sunt deja dezvoltatori prezenţi pe piaţa locală care pariază pe creşterea interesului brandurilor de lux pentru România şi au în construcţie facilităţi de retail care se adresează acestui segment de piaţă”, este de părere Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox, potrivit unui comunicat de presă citat de Agerpres.
Potrivit specialiștilor Cushman & Wakefield, „piaţa de retail a fost afectată de condiţiile economice care au rezultat din creşterea ratelor dobânzilor de referinţă în 2022 şi 2023, cu scopul de a combate inflaţia. Implicaţiile au fost creşterea rapidă a costului vieţii, o încredere în scădere a consumatorilor şi o evoluţie economică lentă. Având în vedere aceste elemente, nu este surprinzător faptul că mărcile de lux au înregistrat o încetinire semnificativă a creşterii veniturilor de la aproximativ 15% în 2022 la 0-4% în exerciţiul financiar curent”, susţin specialiştii Cushman & Wakefield.
La nivel global, 57% (79) dintre locaţii au înregistrat o creştere a chiriilor în ultimul an, 14% (19) au consemnat scădere, iar 29% (40) din locații au păstrat nivelul chiriilor.
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajaţi în aproape 400 de birouri şi peste 60 de ţări şi venituri de 9,5 miliarde de dolari.