Alegerile din România au ecou până în Parlamentul European. Liderul unui important grup politic cere şefului TikTok să dea explicaţii despre campania lui Călin Georgescu. Tot marţi, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a solicitat Comisiei Europene să investigheze TikTok, în urma rezultatului-surpriză din primul tur al alegerilor prezidenţiale, conform observatornews.ro.
„Este extrem de îngrijorător pentru Europa să vadă un candidat de extremă dreapta pe primul loc, un candidat care este împotriva NATO, împotriva Occidentului, un pro-rus. Vedem cum democrația este atacată sub ochii noștri. Suntem martori la modul în care social media, în special TikTok, a devenit un câmp de luptă cheie pentru alegători. Clickurile în detrimentul conținutului. Îl invităm pe directorul executiv al TikTok să vină să dea explicaţii în Parlamentul European. România este doar un exemplu. Radicalizarea și dezinformarea pot avea loc în întreaga Europă, cu consecințe nefaste”, a declarat Valérie Hayer, europarlamentar și președintă a grupului Renew.
O întrebare firească după succesul total neaşteptat al lui Călin Georgescu rămâne, astfel, cine a sprijinit această campanie masivă pe TikTok.
Ne putem aştepta ca în perioada următoare şeful TikTok să vină în plenul Parlamentului European şi să dea explicaţii cu privire la campania făcutî de candidatul Călin Georgescu în alegerile prezidenţiale din ţara noastră. Solicitarea a venit azi.
Oficialii TikTok recunosc că au demontat în septembrie o reţea care targeta audienţa în limba română dar nu o atribuie vreunui candidat la alegerile prezidenţiale.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cere Comisiei Europene să investigheze TikTok, în urma rezultatului-surpriză din primul tur al alegerilor prezidenţiale, când Călin Georgescu a obţinut cel mai mare număr de voturi cu ajutorul unei campanii făcute „cu buget zero”, după cum susţine candidatul, exclusiv pe această platformă. CNA solicită, în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale, o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea TikTok în România.
Campania de pe TikTok a lui Călin Georgescu ridică o foarte lungă listă de întrebări. Joi, Biroul Electoral Central i-a impus să-şi şteargă postările electorale cu trei zile inainte de scrutinul electoral, într-un gest fără precedent. Vizate au fost şi 20.000 de conturi suspecte de pe reţelele sociale, pentru că Georgescu nu a ratat niciuna. Doar că, după numai o zi, au apărut alte 30.000 de conturi noi.
Călin Georgescu a fost promovat şi de mai mulţi influenceri, care nu şi-au marcat corespunzător postările şi au ales să folosească doar etichetările care apăreau în filmuleţele candidatului pro-rus. Inclusiv primarul Capitalei, Nicuşor Dan, care a anunţat că o susţine pe Elena Lasconi, spune că nu s-a mai întâlnit vreodată cu un asemenea fenomen.
Şi premierul Marcel Ciolacu declară că implicarea TikTok în alegerile din România este evidentă, el precizând că sursa de finanţare este de urmărit, pentru că banii folosiţi sunt mult mai mulţi decât cei prevăzuţi în lege, iar asta înseamnă că sursa de finanţare a fost una externă.
”Mă întrebaţi un lucru evident, pe care îl ştiu şi eu, îl ştiţi şi dvs. E un sistem, nu ştiu cât e de legal, am înţeles cum s-a folosit sistemul. Acum, sursa de finanţare este de urmărit. Toate partidele nu au făcut acest lucru pentru că legea prevede nişte plafoane pentru cheltuielile pe online. Banii folosiţi în ceea ce s-a întâmplat sunt mult mai mulţi decât cei prevăzuţi în lege, asta înseamnă că sursa de finanţare a fost una externă. Eu nu sunt procuror şi nu sunt judecător, nu e treaba mea, este treaba celorlalte autorităţi, altei puteri în statul român”, a precizat premierul Marcel Ciolacu.