Prin mecanismul de raportare #nofake, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a înregistrat un număr impresionant de 3300 de raportări din partea cetățenilor români, raportări care au fost transmise atât direct către platformele online, cât și către instituțiile competente, potrivit unui comunicat de presă. De asemenea, cu privire la alegerile prezidențiale, din 24 octombrie MCID a primit 475 de solicitări, majoritatea referindu-se la materiale electorale. Acestea au fost transmise autorităților responsabile, în special Autorității Electorale Permanente (AEP), pentru a asigura respectarea normelor în timpul procesului electoral.
Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a lansat în luna mai mecanismul de raportare #nofake, pentru a facilita transmiterea, analiza și rezolvarea rapidă, prioritară, a raportărilor de conținut inadecvat realizate de români către platformele sociale, potrivit unui comunicat de presă. Astfel, mecanismul #nofake a fost primul din România și o premieră la nivel european.
Rețelele de socializare Facebook, Instagram, TikTok si YouTube au milioane de utilizatori în România, iar în acest an, în România, au fost organizate alegeri pentru toate demnitățile publice.
Mecanismul #nofake a preluat sesizări de la români, care vizau mai multe tipuri de conținut: deepfakes, înșelătorii online, alegeri, conținut instigator la ură etc. și le-a transmis către platforme sau către instituțiile abilitate conform legii.
”MCID nu poate elimina conținutul inadecvat”, transmite Ministerul Cercetării. Scopul #nofake a fost de a diminua timpul de rezolvare a raportărilor de conținut inadecvat. Acest obiectiv a fost îndeplinit, câtă vreme sute de solicitări transmise prin mecanism au fost analizate prioritar, scurtând timpul de răspuns de la câteva săptămâni la câteva ore.
Decizia de a elimina conținutul inadecvat revine fiecărei platforme în parte
Sesizările transmise prin mecanismul #nofake au fost verificate intern de către platforme și au fost eliminate dacă platformele au stabilit că standardele propriilor comunități online au fost încălcate. Decizia de a elimina conținutul inadecvat revine fiecărei platforme în parte, completează sursa citată.
MCID a primit peste 3300 de raportări
Prin mecanismul de raportare #nofake, MCID a primit peste 3300 de raportări de la români, pe care le-a transmis atât direct către platforme, cât și către instituțiile responsabile, odată ce propriile lor canale de raportare au fost operaționalizate.
Doar jumătate din sesizările primite au reprezentat conținut inadecvat, iar dintre acestea în jur de 70% sunt deepfakes despre investiții sau medicamente miraculoase menite să fraudeze populația.
Aceste raportări au fost transmise către platforme direct de la MCID pentru raportările ce vizau fraude, escrocherii sau hărțuire.
Din 24 octombrie, MCID a primit 475 de solicitări
Din 24 octombrie, MCID a primit 475 de solicitări, majoritatea fiind despre materiale electorale, pe care MCID le-a înaintat către AEP, instituție care are singurul mecanism din România prin care transmite conținut online ce vizează materiale electorale, spre analiză și eliminare.
MCID nu a avut acces la rapoartele interne de analiză ale platformelor, completează sursa citată.