Fondurile pentru Rabla 2025 Clasic au fost epuizate în 13 minute

Programul Rabla 2025. Banii alocați pentru Rabla Clasic, 80 de milioane de lei, au fost epuizați în doar 13 minute.

Ministerul Mediului a anunțat, într-o postare pe Facebook, că în primele 15 minute de la deschiderea programului Rabla 2025 s-au înscris peste 9.200 de persoane.

În doar 13 minute s-au înscris 7.298 persoane fizice, epuizând bugetul de 80.000.000 lei pentru autovehicule cu propulsie termică, GPL/GNC, hibrid sau motociclete.

Peste 2.000 de persoane s-au înscris pentru a primi voucherele pentru mașinile plug-in hibrid, electrice sau cu hidrogen.

  • Timpul minim pentru depunerea unei cereri a fost de 1 minut și 20 secunde, iar aplicația a funcționat fără probleme, a mai anunțat Ministerul.

Etapa de înscriere în Programul Rabla 2025 pentru persoanele fizice a început marți dimineață, cu peste 100 de zile întârziere față de primul termen. Programul a fost suspendat în iunie, cu o zi înainte de a începe etapa pentru persoanele fizice. În general, Rabla începea în aprilie sau mai.

Cea mai importantă schimbare vizează valoarea ecotichetului pentru autovehiculele electrice și va fi de 18.500 de lei, sprijin acordat persoanelor fizice care doresc să-și cumpere mașini nepoluante prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Cei de la AFM spun că bugetul ar permite aducerea pe piață a 15.000 de mașini noi.

Propunerea din iunie, înainte ca Programul Rabla să fie suspendat, era ca ecotichetul să fie 37.000 de lei.

În 2024, voucherul Rabla pentru mașini full-electrice a fost 25.500 de lei, iar vânzările au scăzut cu peste 40%.

Pentru celelalte tipuri de autovehicule, ecotichetele rămân neschimbate la Rabla Auto 2025:

  • 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid;
  • 10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau pentru o motocicletă.

Cum se împarte bugetul de 200 milioane lei

  • 80.000.000 lei pentru autovehicule noi cu motorizare termică, inclusiv GPL/GNC, motociclete și hibride;
  • 120.000.000 lei pentru autovehicule noi plug-in hibrid, motociclete electrice, autovehicule pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Bugetul Rabla Auto 2025 a scăzut la 200 milioane lei, față de 610 milioane lei, cât era propunerea din iunie.

Diana Buzoianu, ministra mediului, a spus de mai multe ori în ultima lună că sunt discuții „destul de avansate” cu Ministerul Fondurilor Europene pentru mutarea acestui program pe Fondul Social pentru Climă, din 2026, așa încât el să fie finanțat din fonduri europene și să nu mai depindă de bugetul național.

Ea a adăugat și că trebuie făcute o serie de schimbări la Rabla, astfel încât să nu mai fie „concurs de vouchere”, arată Hotnews.

„Eu cred că trebuie să fie regândit cu totul modul cum au fost scrise strategic proiectele din AFM. Eu nu cred că Ministerul Mediului trebuie să fie un minister de concurs de vouchere sau în câte secunde câte vouchere putem să dăm, ci cred că ar trebui să fie un minister care să drămuiască puținii bani pe care îi are la dispoziție, să se ducă exact la programele strategice care să rezolve problemele care ne pun și nouă viața în pericol. Vorbim aici de iazuri care nu au fost încă ecologizate, de o rată de colectare foarte mică a deșeurilor. Toate lucrurile acestea au nevoie de bani în spate. Or, dacă banii principali pe care noi îi gestionăm îi dăm pe vouchere… Eu nu spun, s-ar putea să fie un proiect foarte bun, dar poate că nu este menirea Fondului pentru Mediu să acopere aceste proiecte”, a declarat ministra.

Proiectul jurnalistic newsbucuresti.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati