Printre tramvaiele de epocă păstrate cu grijă la Depoul Dudești, există unul care stârnește zâmbete mai repede decât pornește motorul: Rathgeber P3.16, cunoscut astăzi drept Tramvaiul Cofetărie. De câțiva ani, e vedeta incontestabilă a evenimentelor STB – locul unde copiii urcă cu entuziasm, se așază cuminți la mese și așteaptă, cu ochii mari, dulciurile promise.
La evenimentele unde acest vagon este expus, cei mici urcă cu zâmbetul pe buze, se așează la mese și așteaptă nerăbdători să fie serviți cu dulciuri. Iar angajații STB niciodată nu le înșală așteptările…
O poveste cu origine germană
Tramvaiul de tip Rathgeber P3.16 a fost fabricat în München, Germania Federală, în jurul anului 1967, de compania Waggonfabrik Josef Rathgeber – una dintre cele mai respectate uzine de material rulant din Europa postbelică.
În anii ’90, după ce orașul München și-a modernizat flota, mai multe vagoane Rathgeber au fost achiziționate second-hand de RATB, pentru a completa necesarul de vehicule moderne în București.
Vagonul cu numărul 2008, devenit ulterior „Cofetăria”, a fost adus în 1998, împreună cu alte unități Rathgeber și Duewag, toate remarcându-se prin confortul și designul lor elegant pentru acea perioadă.
Din serviciu urban, în patrimoniu istoric
Tramvaiele Rathgeber au circulat în Capitală doar câțiva ani, la finalul anilor ’90 și începutul anilor 2000, fiind treptat retrase din circulație odată cu introducerea modelelor V3A-93 modernizate.
În loc să fie casat, vagonul #2008 a fost păstrat și recondiționat la URAC, fiind transformat într-un tramvai-restaurant, dotat cu mese, chiuvetă, dulapuri și mobilier de interior – o adevărată „cofetărie pe șine”.
Transformarea a fost realizată în jurul anului 2008, iar de atunci, „Tramvaiul Cofetărie” este folosit exclusiv la evenimente speciale și parade, fiind una dintre atracțiile preferate ale bucureștenilor la Zilele Orașului, 1 Iunie, Crăciun sau alte evenimente tematice.
Istorie ”dulce”, pe șine
Cu interiorul său elegant și atmosfera caldă, tramvaiul-cofetărie aduce o notă de nostalgie și rafinament fiecărui eveniment la care este expus și pus în circulație.
Astăzi, el este considerat un simbol al patrimoniului STB, o dovadă vie că vehiculele cu istorie pot avea o a doua viață – una dedicată bucuriei și amintirilor frumoase.


