Homeoffice ar putea fi modelul de muncă al viitorului. Dar dacă milioane de oameni nu vor mai face naveta zilnic, din acest motiv, urmările ar putea fi dramatice în cele mai diverse domenii de activitate, arată o analiză Deutsche Welle.
Bunele experienţe dobândite cu homeoffice în timpul crizei generate de coronavirus au impresionat vizibil câte un şef de firmă sau altul. „Pe fundalul noilor experienţe şi cunoştinţe dobândite, numeroase întreprinderi planifică folosirea mai intensă a muncii la domiciliu şi după depăşirea crizei”, afirmă Daniel Erdsiek, expert în domeniul economiei digitale în cadrul Centrului pentru Cercetare Economică Europeană (ZEW), făcând referire la un sondaj efectuat cu concursul a 1800 de firme, scrie G4Media.ro.
Homeoffice înseamnă, însă, şi mai puţini navetişti în aglomeraţiile urbane. Şi aceasta ar putea avea urmări negative, după cum rezultă din analiza asiguratorului de credite Altradius. Numărul falimentelor ar creşte, avertizează Michael Karrenberg, director regional în cadrul Altradius.
Karrenberg recunoaşte că aproape nicio firmă nu şi-a diminuat notabil productivitatea din cauza muncii la domiciliu, „dar din cauza amplificării muncii mobile activităţile de afaceri vor cunoaşte o permutare. Aceasta va genera nesiguranţă crescândă mai ales în branşele ale căror încasări depind de numeroşii navetişti în oraşe şi de cei care lucrează în birourile sediilor de firme.”
Sunt luate sub lupă cheltuielile pentru chirii
Potrivit studiului realizat de Altradius, faptul că birourile au rămas goale luni în şir în întreprinderi a dat de gândit direcţiilor de control al eficienţei. A apărut întrebarea dacă mai este necesar şi dacă mai merită pe viitor să închirieze pentru fiecare angajat un spaţiu, astfel încât acesta să aibă un birou fizic. În numeroase cazuri costurile s-ar putea dovedi prea ridicate, mai ales în situaţia firmelor mari, care adesea cheltuie anual milioane pe chirii.
Drept urmare, e posibil ca numeroase companii să nu-şi prelungească actualele contracte de închiriere în anii ce vin. Aceasta ar putea determina la rândul ei o diminuare dramatică a profiturilor realizate de fondurile imobiliare pentru birouri, în cazul în care nu se va găsi un model de afaceri profitabil pentru folosirea spaţiilor rămase goale.
Reacţia în lanţ îi va afecta şi pe investitori
Cei care vor avea de pierdut de pe urma acestei evoluţii vor fi, pe lângă investitorii privaţi, şi numeroşi investitori instituţionali, care trăiesc din profiturile generate de investiţiile lor. Între aceştia se numără bănci, case de pensii, societăţi de capital şi investiţii, case de sănătate, instituţii religioase, asociaţii şi fundaţii. Acestea ar putea înregistra, în parte, pierderi considerabile.
Birouri goale pe termen lung ar însemna şi cantine goale. Şi restaurantele şi bistrourile aflate în vecinătatea sediilor de firmă vor înregistra scăderi dramatice ale încasărilor fiindcă nu vor mai vinde decât puţine mese de prânz.
Industria hârtiei, gastronomia, industria textilă
Analiza realizată de Altradius mai arată că afacerile cu industria hârtiei vor fi caracterizate de o mare nesiguranţă. Homeoffice a accelerat digitalizarea proceselor muncii de birou, astfel că este nevoie de o cantitate mai mică de hârtie pentru imprimante. Aşadar presiunile asupra acestui sector, pândit şi aşa de spectrul falimentului în ultimii ani, cresc.
Pandemia şi extinderea muncii la domiciliu au diminuat considerabil şi numărul dineurilor şi călătoriilor de afaceri. Discuţiile în interes de serviciu şi negocierile se desfăşoară tot mai mult prin internet şi telefonic, în dauna întâlnirilor personale. Dacă acest trend va continua, restaurantele şi hotelurile care depind de cei care călătoresc în interes de serviciu au un viitor sumbru.
În plus, scade cererea pentru vestimentaţia de birou, pentru costume, taioare, cravate etc. şi pentru uniforme de serviciu, acolo unde era cazul, până de curând. Aceasta îi afectează mai ales pe ofertanţii care au câştigat o parte bună din profit cu moda de birou. Dintre toate ramurile industriei germane, Altradius consideră că industria textilă este cea mai ameninţată de faliment.
Industria automobilelor, autoservice-urile, benzinăriile
În cazul extinderii masive a muncii la domiciliu, şi numărul kilometrilor parcurşi de navetişti se va reduce drastic. Aceasta ar afecta suplimentar constructorii de automobile, care se află deja de doi ani în dificultate, ameninţând existenţa multor furnizori de subansamble. Şi autoservice-urile şi benzinăriile s-ar confrunta cu pierderi tot mai mari.
Şi magazinele din centrele oraşelor şi din zonele pietonale vor avea de suferit dacă mare parte din oameni vor lucra pe viitor mai ales de acasă. Imens de suferit vor avea mai ales comercianţii cu amănuntul care deţin magazine fixe şi care nu dispun de un canal de vânzare online a produselor. Aceştia sunt deja grav afectaţi de măsurile de lockdown din primăvară.
Câştigătorii crizei
Alte branşe ar avea, în schimb, de profitat de pe urma extinderii muncii la domiciliu, arată studiul Altradius. Între acestea se numără branşa tehnologiei informaţiilor şi comunicării, care ar înregistra profit suplimentar din cauza creşterii cererii de laptop-uri, telefoane mobile, telefoane fixe, software şi mijloace de transmitere a datelor la distanţă. Între câştigători se vor număra de asemenea firmele care oferă produse şi servicii pentru propria locuinţă, mai ales vânzătorii de mobilă, fiindcă multe locuri de muncă în regim homeoffice trebuie mai întâi amenajate.