Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor şi Comisia pentru învăţământ, tineret şi sport din Senatul României au organizat miercuri dezbaterea cu tema „Curriculum modern pentru o Românie educată”.
În cadrul dezbaterii s-au analizat aspecte privind Planul cadru pentru învăţământul liceal teoretic, vocaţional, tehnologic, profesional şi profesional-dual, care urmează să definească modul în care se finalizează învăţământul obligatoriu şi primele etape de calificare profesională, cu începere din anul şcolar 2021-2022.
La dezbatere au participat deputaţi şi senatori, membri ai celor două comisii, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, ai grupurilor de lucru şi ai Comisiei de validare, care au contribuit la elaborarea propunerilor acestor planuri cadru, reprezentanţi ai Patriarhiei Române şi ai Academiei Române, cadre didactice din învăţământul universitar şi preuniversitar, reprezentanţi ai sindicatelor din învăţământ, ai federaţiilor de părinţi şi elevi şi ai organizaţiilor nonguvernamentale din domeniul educaţiei.
În cadrul evenimentului, senatoarea Monica Anisie, preşedinte al Comisiei pentru învăţământ, tineret şi sport din Senatul României, a subliniat: „Pentru realizarea unei educaţii de calitate trebuie să avem în vedere cei trei piloni importanţi, chiar trei etape succesive: planul cadru, programele – adaptate la nevoi, precum şi formarea profesorilor realizată de anul acesta prin masteratul didactic – pentru prima dată de când îl prevede legea şi implementat printr-un proiect pilot (ce urmează a fi extins) la nivelul a opt universităţi. Totodată, susţin raportarea învăţământului românesc la tendinţele actuale, ceea ce înseamnă că în planurile-cadru trebuie să-şi găsească un loc cât mai important disciplinele care vizează digitalizarea, educaţia juridică, educaţia pentru sănătate, educaţia antreprenorială şi educaţia media. Şi, nu în ultimul rând, subliniez necesitatea reintroducerii studiului gramaticii şi la liceu în cadrul orelor de limbă şi literatură română.”
Deputata Natalia Elena Intotero, preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, a precizat: „Scopul acestei dezbateri a fost ca propunerile de îmbunătăţire susţinute de participanţi să convertească planurile-cadru într-un fundament pentru materializarea profilului absolventului, astfel încât acesta să reflecte nu numai nevoile societăţii, ci şi cele mai bune practici documentate academic privind procesul de proiectare curriculară. Dezbaterea oferă oportunitatea ca forma finală a acestor planuri-cadru să reflecte principiile agreate de cei mai mulţi specialişti în cadrul proiectului România Educată. Curricula şcolară trebuie să aibă în centrul său elevul şi societatea. Din acest motiv, este recomandat să avem în vedere realităţile de astăzi: elevii au un ritm de dezvoltare mai accelerat, absorb informaţiile diferit, există noi posibilităţi tehnologice, iar piaţa de muncă este mai dinamică decât era în urmă cu 15-20 de ani”