Avocatul Mihai Drăgan a postat miercuri seară, pe pagina sa de Facebook, imagini cu mai multe sculpturi de mari dimensiuni care au fost amplasate pe holul Primăriei Sectorului 1. În replică, Clotilde Armand a afirmat, pe pagina sa de Facebook, că expoziția a fost organizată cu ocazia zilei de naștere a lui Constantin Brâncuși. Ea spune că operele expuse nu sunt „scandaloase, dar „așa e când ești obișnuit să te uiți doar la diamante”.
„Azi, în holul Primăriei Sector 1, doamna primar Armand Clotilde Marie Brigitte a amplasat sculpturile alăturate! Sunt eu cârcotaș?!”, a scris avocatul Mihai Drăgan, miercuri seară, pe pagina sa de Facebook.
Acestea fac parte dintr-o expoziție de artă organizată cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși.
În replică, Clotilde Armand a afirmat, pe pagina sa de Facebook, că expoziția a fost organizată cu ocazia zilei de naștere a lui Constantin Brâncuși. Ea spune că operele expuse nu sunt „scandaloase, dar „așa e când ești obișnuit să te uiți doar la diamante”.
Primăria Sectorului 1, precizări legate de expoziția „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”
În legătură cu informațiile defăimătoare apărute în spațiul public referitoare la expoziția „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”, care va fi găzduită de Primăria Sectorului 1 în perioada 19 februarie-21 martie 2021, Serviciul Imagine și Cultură a fost împuternicit să facă următoarele precizări:
Această expoziție pune în evidență capacitatea inovatoare a unor tineri artiști sculptori/ sculptorițe, absolvenți ai Universității Naționale de Arte din București: Mihaela Eftimie (n. 1995), Emil Cristian Ghiță (n. 1987), Radu Panait (n. 1985), Daniel Petria (n. 1997), Adrian Piorescu (n. 1997), Alexandru Ranga (n.1995), Maria Răducanu (n. 1988), Ștefan Siminic (n. 1994), Teodor Siminic (n. 1990), Irina Tănase (n. 1998), Adriana Untilov (n. 1983), Matei Ulmeanu (n. 1988), Florin Zhu (n. 1997).
Curatorii expoziției sunt personalități cunoscute în domeniul artelor plastice: Călin Stegerean este cadru didactic la Universitatea Națională de Arte București, fost director general al Muzeului de Artă Cluj-Napoca și al Muzeului Național de Artă al României din București, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, iar Reka Csapo Dup este sculptoriță, membră în Consiliul director al Filialei Sculptură București a Uniunii Artiștilor Plastici din România.
”Am asistat în ultimele ore la condamnarea inexplicabilă a unui eveniment cultural care își dorește să promoveze tinerele talente. Nu mă așteptam ca și această expoziție de artă să fie folosită de adversarii mei în lupta politică. Eu am decis să deschid Primăria pentru tinerii artiști care vor să-și expună lucrările, însă nu au unde. Anunț pe această cale că oricine are un mesaj cultural de transmis își poate expune creațiile în acest spațiu, pentru că îmi doresc să sprijinim artiștii tineri și talentați”, a declarat primarul Sectorului 1, Clotilde Armand.
Regăsiți mai jos câteva exemple, legate de imaginile a căror semnificație a fost denaturată de câteva publicații, așa cum ne-au fost furnizate de către echipa expoziției „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”:
Lucrarea lui „Cheap thrills” a artistului Radu Panait este dedicată ultimului rinocer alb care a fost ucis exact în ziua în care un robot a fost declarat cetățean. Un fapt elocvent pentru ascensiunea tehnologiei în dauna naturii amenințată cu distrugerea. Este în același timp un avertisment pentru ceea ce înseamnă joaca omului de-a Dumnezeu, capabilă să creeze monștri, ființe mutilate, să distrugă spiritualitatea prin tehnologie. Într-un fel pe care doar arta îl poate realiza, această lucrare arată, pe de o parte, la ce poate duce jocul periculos de-a Creatorul, pe de altă parte, întruchipează caracterul nobil al naturii prin gestul ființei care își oferă cornul tăiat, cel pentru care braconierii au exterminat specia.
Sirenele realizate de Irina Tănase sunt inspirate de lumea acvatică, care este locul în care se regăsește cel mai mult artista. Acestea evocă capacitatea de a ispiti fie prin frumusețe fizică, fie prin exercitarea seducției ce vine din farmecele personale. Este un simbol al tentațiilor ce ajung să împiedice evoluția spiritului uman prin vrajă și înșelăciune.
Dacă sculpturile tradiționale pot fi evocatoare ale unor evenimente glorioase, tragice și în general de o anumită sobrietate, sculpturile lui Ștefan Siminic își propun să provoace râsul prin alăturarea unor elemente realizate din marmură colorată, care ne fac să ne gândim la un anume tip de râs, cel colorat.
După cum se poate remarca, demersul acestor artiști este legat de problemele de mediu, de frământările și speranțele ființei umane. După cum rezultă și din titlul expoziției „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”, ei folosesc materiale și modalități de expresie inedite, care depășesc modalitățile cunoscute, tradiționale, a căror rol este de a pune și mai mult în valoare mesajul lor, de a crea un impact puternic asupra privitorilor a căror conștiință trebuie stimulată.
”Considerăm că arta trebuie să fie un factor de cunoaștere și conștientizare a problemelor lumii de azi și nu unul asociat dezbinării societății. Opera Constantin Brâncuși a fost și ea ținta mai multor atacuri și procese. Dar el a rămas consecvent demersului său inovator care a făcut întreaga lume să-l considere cel mai important sculptor al modernității. Am ales să celebrăm ziua sa de naștere cu această expoziție mizând pe capacitatea inovatoare a tinerei generații, mândră de un asemenea înaintaș. Vă invităm, prin urmare, să o vizitați ca să vă convingeți singuri de valoarea sa”, a declarat Călin Stegerean, unul dintre curatorii expoziției.