Miniştrii educaţiei din România şi Republica Moldova, Sorin Mihai Cîmpeanu şi Anatolie Topală, au semnat marți, la Palatul Victoria, Acordul între cele două guverne privind recunoaşterea reciprocă a diplomelor, certificatelor şi titlurilor ştiinţifice.
Evenimentul a avut loc în contextul vizitei de stat pe care preşedintele Republicii Moldova, Maia Sandu, o efectuează în România şi marchează o etapă importantă în facilitarea mobilităţii academice şi profesionale între cele două state, la 11 ani distanţă de intrarea în vigoare a ultimei revizuiri a Acordului iniţial semnat in anul 1998.
Acordul face parte din setul de angajamente asumate de cele doua guverne în foaia de parcurs privind domeniile prioritare de cooperare între România şi Republica Moldova, semnată astăzi la Bucureşti. Documentul îndeplineşte condiţia obligatorie încheierii oricărui acord între un stat membru al Uniunii Europene şi un stat non-UE, fiind conform cu dreptul Uniunii Europene.
Textul Acordului conduce la aplicarea unor noi reguli simplificate de recunoaştere, concomitent cu reglementarea recunoaşterii unor noi diplome sau certificate. Aplicarea noilor reguli de recunoaştere de către autorităţile din cele două state, universităţi şi unităţi de învăţământ, se va realiza în mod transparent, corect şi nediscriminatoriu, în beneficiul solicitanţilor.
Ministerele Educaţiei din cele două state consolidează, prin semnarea acestui Acord, relaţiile bilaterale în domeniul educaţiei, ceea ce va contribui la creşterea calităţii sistemelor de educaţie şi formare profesională în spiritul politicilor europene în materie, precum şi la îmbunătăţirea accesului cetăţenilor români şi a celor din Republica Moldova.
Prin semnarea acestui document, România îşi reafirmă, într-un mod ferm, sprijinul pe care îl acordă Republicii Moldova în procesul de asociere la UE.
Cadrul juridic al cooperării cu Republica Moldova în domeniul educaţiei va fi consolidat prin semnarea în perioada următoare a unui protocol de colaborare între Ministerele Educaţiei din cele două state.