Comisarii pentru Protecţia Consumatorilor au aplicat amenzi de 90.000 lei şi două avertismente după controalele efectuate luni şi marţi la două magazine aparţinând lanţurilor Lidl şi Mega Image, situate în Sectorul 1 al Capitalei, potrivit unui anunț al ANPC.
„Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) continuă să supravegheze piaţa, respectiv punctele de desfacere ale produselor alimentare, pentru a se asigura că sunt respectate condiţiile de comercializare conform reglementărilor în vigoare, în domeniul protecţiei consumatorilor.
Astfel, în perioada 02 – 03.05.2022, Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti (CPCMB) a desfăşurat activităţi de control la două magazine aparţinând lanţurilor Lidl şi Mega Image, situate în Sectorul 1 al Capitalei şi, pentru prima dată în istoria Autorităţii, verificările au fost urmate de întocmirea unor acte de control cu impact la nivelul magazinelor din acelaşi lanţ, la nivel naţional”, arată sursa citată.
În urma acţiunilor din aceste zile, comisarii bucureşteni au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 90.000 lei şi 2 avertismente, iar acestor sancţiuni li s-au adăugat şi măsurile complementare de oprire definitivă de la comercializare a produselor alimentare nesigure sau modificări organoleptice, oprirea definitivă de la comercializare a unor produse cu deficienţe de informare pe etichete, oprirea temporară a prestării de servicii a 15 vitrine, camere de frig de depozitare şi a aparatului de stors citrice din magazinul Lidl.
De asemenea, a fost propusă închiderea temporară a unităţii, în cazul magazinului Lidl, pe o durată de cel mult 6 luni şi oprirea temporară a prestării de servicii până la remedierea deficienţelor pentru magazinul Mega Image.
Nu în ultimul rând, comisarii au transmis propunerea de încetarea practicilor comerciale incorecte, propunerea de suspendare a activităţii pe o durată de 6 – 12 luni, în cazul magazinului Mega Image, fiind dispusă la nivel naţional măsura de traducere a informaţiilor în limba română, pe faţa ambalajului expusă la raft, în câmpul vizual principal, în cazul ambelor lanţuri de magazine.
„Nu de puţine ori am constatat, în cadrul activităţii de comisar, faptul că sancţiunile aplicate într-un judeţ nu sunt respectate în toate celelalte.Din acest motiv, am stabilit o nouă abordare, în premieră, în activitatea de control a instituţiei.
După ce se fac constatări la unul dintre magazinele parte dintr-o reţea mai mare, se întocmeşte un act la nivelul proprietarului întregii reţele, în aşa fel încât cele constatate devin obligatorii pentru întreaga reţea. Vrem ca, în felul acesta, abordarea să fie unitară la nivel naţional şi punctul nostru de vedere să fie automat, nu permanent evitat. Suntem în slujba consumatorilor, nu a operatorilor economici!
Legea este aceeaşi la nivelul întregii ţări!”, a declarat Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.
Ce nereguli a constatat ANPC
Printre cele mai importante neregulile constatate de comisarii CPCMB se află:
- comercializarea unor produse cu data durabilităţii minimale depăşită;
- comercializarea de legume-fructe cu evidente modificări organoleptice;
- neconcordanţe între ingredientele declarate pe etichete şi denumirea produsului;
- comercializarea de diferite sortimente de produse alimentare ambalate, expuse în vitrine frigorifice verticale neigienizate, cu zone cu rugină, fire de păr şi praf şi grăsime.
De asemenea, în aceste magazine erau comercializate şi produse alimentare cu informare deficitară pe etichete, băuturi răcoritoare sub denumirea de limonadă, deşi în compoziţie se utiliza acidul citric, dar erau prestate şi servicii care puteau afecta sănătatea consumatorilor, fiind încălcate şi prevederile legale pentru comercializarea produselor cu Nutriscore evidenţiat pe ambalaje.