92.000 de apeluri la Numărul unic de urgențe pentru copii 119, în ultimele 10 luni

Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse anunță că în ultimele 10 luni au fost circa 92.300 de apeluri la numărul unic de urgențe pentru copii 119. O parte dintre aceste apeluri au fost de teste, greșeli sau chiar farse, însă, cele mai multe au avut la bază sesizări despre copii în situații de risc, arată sursa citată.

• 69% dintre apeluri au fost primite de la persoane fizice care au raportat diverse, 25%
au fost apeluri de la profesioniști și doar în 6% dintre cazuri au sunat direct copii.
57% dintre cazurile raportate au fost, din păcate, cazuri de neglijare gravă, iar cele mai multe cazuri de abuz au avut loc în familie, la școală sau pe stradă, iar cele mai puține cazuri au avut loc în centrele de copii sau la asistenții maternali.

„Multe dintre persoanele care apelează numărul unic 119 se tem că li se va afla identitatea, anunță că ar dori să informeze autoritățile, dar spun că, sub nicio formă, nu vor ca numele să li se facă public sau să apară într-o anchetă a autorităților. E o reticență și o percepție greșită. A nu vorbi despre aceste subiecte ar însemna ca-l ignorăm asemenea situații”, a declarat Ministrul Gabriela Firea.

Ghidul Specialistului ce operează la Linia 119

În premieră, specialiștii Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și
Adopție au elaborat Ghidul Specialistului ce operează la Linia 119.

Practic, acest document descrie pașii pe care trebuie să-i respecte specialiștii care răspund apelurilor venite la numărul unic 119 pentru ca orice situație să fie rezolvată cu succes.

Sunt reguli și proceduri elaborate în urma experiențelor adunate de specialiștii în protecția copilului și asistență socială din aceste 10 luni.

Elena Tudor, președinte ANPDCA: „Este foarte important ca toată lumea să aibă un
stil unitar și astea ne-am dorit, în primul rând. Trecând peste noțiunile teoretice, prin ghid
încercăm să le dăm și exemple concrete, să le spunem cum pot interveni cât mai repede.
Pentru că asta ne dorim: ca orice situație potențială de abuz, neglijare, exploatare, violență
să fie identificată și specialiștii să poată interveni”.

MFTES continuă colaborarea cu Asociația Telefonul Copilului care gestionează de 15
ani numărul 116111 cunoscut de toată lumea drept Telefonul Copilului.

Toate cazurile care au necesită intervenție în regim de urgență și ajung în atenția psihologilor asociației sunt soluționate împreună cu direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului.

„Când un astfel de caz ajunge la cunoștința noastră, noi alertăm autoritățile. Dacă este vorba despre un caz de agresiune sexuală, Poliția este anunțată în primă instanță și apoi imediat DGASPC, pentru a se interveni integrat. De aceea este foarte important acest parteneriat, pentru că acești copii au nevoie și de consiliere, și de intervenție și împreună le putem oferi pe toate”, a declarat Cătălina Surcel, directorul Asociației Telefonul Copilului.

Numărul unic 119 a fost lansat la începutului anului 2022 și este o premieră pentru că,
pentru prima dată, există la nivel național, un singur canal unde pot fi anunțate cazurile de
abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copiilor.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati