Soluția completă pentru traficul din București. Expert: ”Pur și simplu nu e loc pentru toată lumea”

Bucureștiul este unul dintre orașele cu cel mai aglomerat trafic din lume. Conform unui clasament realizat de Global Congestion Impact, se situa chiar pe prima poziție a listei, în 2020, cu 134 de ore pierdute în trafic, iar viteza medie de deplasare a autovehiculelor era de 15 km/h.

Situația nu pare să se fi schimbat în bine. Străzile sunt tot mai neîncăpătoare pentru mașini iar timpul pierdut în trafic nu dă semne să scadă.

Am discutat cu doi experți în infrastructură pentru a afla dacă există vreo șansă să circulăm civilizat în București.

”La un moment dat spațiul creat va fi ocupat tot de mașini care vor produce aglomerație”

Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, este de părere că transportul în comun este salvarea traficului din București.

”Este un oraș extrem de dens și dacă fiecare locuitor circulă cu mașina, pur și simplu nu este spațiu fizic pentru toată lumea. Ar trebui să lase cât mai mulți bucureșteni mașinile acasă și să circule cu biciclete, trotinete, autobuze, troleibuze sau metrou, ori să meargă pe jos dacă vorbim despre distanțe scurte. Mai este și trenul metropolitan. Am văzut că trenul spre aeroport este utilizat de foarte multă lume, inclusiv din Mogoșoaia pentru că are stație și acolo. Cred că ar mai fi soluții pe zona aceasta”, a explicat Horațiu Cosma pentru Ziare.com.

Ar mai putea fi o variantă și lărgirea străzilor, acolo unde permite spațiul însă la un moment dat aglomerația le va acapara și pe acelea.

”În vestul Europei se renunță, în orașele mari la lărgirea străzilor cu încă o bandă sau două pe sens de circulație. Suntem în situația în care cineva care mănâncă mult, se îngrașă și mai slăbește câte un pic din curea. La un moment dat spațiul creat va fi ocupat tot de mașini care vor produce aglomerație”, a mai spus Cosma.

Cel mai probabil bucureștenii ar fi încântați să își lase acasă mașinile și, mai ales, să nu mai ducă grija locului de parcare atunci când merg în oraș la muncă, la școală sau să-și rezolve diverse probleme. Însă în acest moment transportul în comun nu oferă prea multe variante. Mijloacele de transport sunt extrem de aglomerate, inclusiv metroul, iar în cazul acestuia din urmă, deși este cel mai rapid, nu reușește să acopere toate zonele din București.

”Bine, nu se va rezolva problema peste noapte dar aceasta este soluția rezolvării traficului în București”, a subliniat Cosma. ”În câțiva ani ne propunem ca prin reînnoirea flotei de autobuze, de troleibuze, prin deschiderea de noi linii de metrou, cea mai importantă în momentul de față fiind continuarea M5 dinspre Eroilor spre Iancului care să treacă prin centrul orașului și care să conecteze la Universitate cu M2. Mai este realizarea conexiunii tramvaielor în zona Unirii.

Primarul General discuta despre un studiu de fezabilitate pentru această conexiune, prelungirea spre extremități a liniilor existente. Nu se va întâmpla totul în câteva luni. În funcție de fiecare situație în parte poate dura 3-4 ani dar aceasta este direcția corectă pentru că altfel nu mai este spațiu pentru atât de multe mașini în București, nici să se miște, nici să parcheze”, a mai spus fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

O altă problemă dureroasă pentru Capitală este cea a locurilor de parcare. De ce nu se creează mai bine noi locuri unde să își lase oamenii mașinile în siguranță fără să plătească sume foarte mari?

”În momentul în care se creează noi locuri de parcare ar încuraja achiziția de noi mașini și aglomerația va crește. Iar dacă s-ar tăia din benzile de circulație pentru a fi făcute parcări, practic problema se va muta ”dintr-un buzunar în altul”.

Pe calcule strict matematice, nu există spațiu destul în București pentru atât de multe mașini câte sunt înmatriculate în Capitală și zona metropolitană să circule pe străzi. În plus avem nevoie și de aer curat. Dacă vrem un oraș în care să ne placă să ieșim să ne plimbăm, să avem zone libere și curate va trebui să facem ceva pe partea de transport în comun”, a mai spus Horațiu Cosma.

Semafoarele reprezintă una dintre probleme în trafic?

”În momentul de față eu cred că este o problemă de trafic și chiar ar putea fi îmbunătățită partea de management al traficului, să fie puse semafoare în zone cu treceri de pietoni periculoase pentru că partea de siguranță este problematică. Este nevoie ca managementul traficului să fie îmbunătățit în intersecțiile aglomerate. Dimineața să fie anumite relații avantajoase, după-amiaza altele, în funcție de cum e traficul, iar în zonele cu risc mare de accidente ar trebui fie semaforizarea trecerilor de pietoni fie supra iluminare pentru siguranță”, a mai spus Cosma.

Am putea avea pasaje la toate intersecțiile

Alex Vîlvoi de la Asociația România Fără Gropi este de părere, de asemenea, că ”traficul va crește pentru că oamenii vor continua să-și achiziționeze autoturisme iar traficul de marfă se va dezvolta. Aceste creșteri sunt normale. Ceea ce avem, în România, este o îngrămădeală pe o infrastructură rutieră nedezvoltată.

Acum depinde ce filozofie vrem să aplicăm pentru rezolvarea traficului din București. Una prin care construim pasaje la toate intersecțiile ducând astfel către mărirea numărului de autovehicule din București sau ne dorim o diminuare sau măcar o stagnare a numărului de autovehicule mizând pe un transport în comun dezvoltat, civilizat”, a spus Alex Vîlvoi.

Lista integrală a problemelor din traficul bucureștean

Pe rețelele de socializare, utilizatorii postează aproape zilnic fotografii cu marile cratere din asfalt sau cu alte probleme.

Multe dintre aceste necazuri sunt descoperite chiar pe marile artere ale Capitalei.

Astfel, după consultarea platformelor de socializare, Ziare.com a realizat o listă cu cele mai grave probleme semnalate de șoferi:

  • Gropi în asfalt- chiar și pe marile bulevarde, nu numai pe străzile lăturalnice
  • Lucrări în trafic în orele de vârf care încurcă circulația
  • Linii de tramvai cu gropi pe lângă șine
  • Șinele de tramvai sunt deteriorate și ”așchii” din ele taie cauciucurile
  • Semafoare defecte, ascunse de vegetație sau din care au mai rămas doar becurile. Șoferii sau pietonii își dau seama dacă este verde sau roșu doar dacă știu poziția culorilor pe semafor
  • Indicatoare ascunse de vegetație, unele acoperite în întregime de crengile copacilor
  • Marcaje rutiere șterse

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati