Profesorul Alexandru Rafila, reprezentantul României la OMS, avertizează că o blocare a sistemului de sănătate va însemna și mai multe victime. În contextul creșterii continue a numărului de cazuri noi, este nevoie de măsuri ferme, mai ales în zona transportului public, unde aglomerația constituie un risc maxim de contagiune, a arătat Alexandru Rafila.
„Pur și simplu noi nu ne mai descurcăm cu afluxul de pacienți”, a mărturisit la Digi24 Alexandru Rafila, care lucrează la Institutul „Matei Balș”.
„Creșterea accelerată a cazurilor de la terapie intensivă este un lucru îngrijorător și este rezultatul numărului de cazuri care s-au înregistrat acum o săptămână, adică în momentul în care am depășit 3.000 de cazuri. Era de așteptat ca peste circa o săptămână din acel moment să crească numărul de cazuri de terapie intensivă. Astăzi începem cu 4, cu cifra 4, peste 4.000 de cazuri, dacă în decursul acestei săptămâni vom avea valori de 4.000- 4.500 de cazuri, o să vedem o nouă creștere, un nou salt peste o săptămână în secțiile de terapie intensivă. Or, lucrurile astea trebuie, la un moment dat, oprite. Nu putem să asistăm la blocarea sistemului de sănătate, pentru că nu blocarea în sine este periculoasă, ci faptul că acest lucru se soldează cu victime în rândul pacienților, în rândul celor care nu au acces la sistemul de sănătate și așa mai departe”, a declarat profesorul Alexandru Rafila.
Expertul a arătat că, de fapt, nici nu există 3.000 de paturi la terapie intensivă pentru pacienții infectați COVID și nu trebuie așteptat să se atingă un asemenea număr de bolnavi la ATI. Dacă se va ajunge într-o astfel de situație, acești bolnavi vor fi internați, dar nu în secții de terapie intensivă, a punctat Alexandru Rafila. „Nu trebuie să așteptăm ca lucrul acesta să se întâmple, ci trebuie să fim pregătiți pentru a aduce lucrurile sub control”, a adăugat profesorul.
Transportul în comun, cel mai periculos
Pentru a putea limita creșterea alarmantă a cazurilor noi de COVID în România, trebuie văzut care sunt, până la urmă, sursele cazurilor noi, pentru că deși există o transmitere comunitară, există anumite activități care generează aceste cazuri, iar aceste activități va trebui pentru cel puțin două săptămâni să fie reduse la minimum, spune reprezentantul României la OMS.
Întrebat care este zona cea mai sensibilă, în care s-ar favoriza în acest moment transmiterea cea mai largă a virusului, profesorul a spus că în opinia sa este vorba despre transportul public.
„Transportul în comun nu reușește să se coreleze cu un proiect foarte clar de decalare a programului de lucru pe durata a trei ore pentru toți angajatorii, care să fie implementat obligatoriu, parcul de transport să fie la nivel maxim pe durata celor trei ore. Mare atenție la transportul la distanță mare, pentru că de multe ori oferă condiții improprii, iar oamenii stau în aceste mijloace de transport multe ore. Trebuie găsite alternative care să scadă riscul de infecție”, iar în caz extrem, în condiții de aglomerare, se poate ajunge chiar la suspendarea acestor transporturi la mare distanță, consideră Alexandru Rafila.