Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a extins controalele în marile rețele de retail, la nivelul întregii țări. Marți, instituția a verificat 65 de unități, la nivel național, aparținând lanțurilor de magazine: Mega Image, Penny, Profi, Cora, Auchan, Carrefour și Lidl, în toate fiind găsite nereguli.
În urma acțiunilor întreprinse, într-o singură zi, comisarii ANPC au aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 772.000 lei și măsuri complementare:
oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a produselor cu deficiențe, oprirea temporară a prestarii de servicii până la remedierea deficiențelor constatate, pentru 6 magazine, oprirea temporară a prestării de servicii în raioanele în care s-au înregistrat abateri, până la remedierea deficiențelor constatate, pentru 25 de unități. A fost propusă sancțiunea complementară de închidere temporară a unității, pe o durată de cel mult 6 luni, pentru 2 magazine. La 9 unități s-a verificat îndeplinirea măsurilor complementare aplicate în cadrul unei acțiuni de zilele trecute, și fiind constatată conformitatea acestora, s-a dispus reluarea activității comerciale, în aceste magazine, potrivit Economedia.
Dintre cele mai frecvente abateri constatate de către echipele de control, se menționează:
– comercializarea unor produse în afara termenului de valabilitate
– comercializarea unor produse în afara datei durabilității minimale care prezentau insecte în ambalaj
– comercializarea unor produse congelate neconforme (produse cu culoarea modificată și cu acumulări de gheață în ambalaj)
– comercializarea unor fructe și produse din carne cu modificări organoleptice evidente și urme de mucegai
– prezența, în sistemul de ventilație al vitrinelor frigorifice de expunere a produselor la vânzare, a prafului în strat grosier, ruginei, a vopselei exfoliate
– utilizarea unor vitrine frigorifice cu rafturi care prezentau un grad avansat de uzură, depreciate, pătate, cu insecte moarte, resturi și reziduri alimentare
– nerespectarea regimului de temeperatură pentru păstrarea preparatelor (de exemplu, unele vitrine cu masa caldă nu asigurau temperatura minimă de +60 grade C, necesară sau unele pentru răcire, care depășeau valoarea de 4-8 grade C necesară)
– utilizarea unor spații de depozitare neigienizate sau neconforme din punctul de vedere al regimului de temperatură sau al gradului de uzură al aparaturii
– utilizarea unor cuptoare neigienizate, prezentând un strat gros de arsură și grăsimi
– prezența în magazin a gândacilor vii
– existența pavimentului neigienizat, în magazine, cu un strat de praf gros, grăsime si zone depreciate sau a plafonului deteriorat
– practici comerciale înșelătoare – utilizarea unor sintagme comerciale de promovare, care nu pot fi probate cu documente sau care se dovedesc a fi neadevărate comparând prețurile din magazin (exemplu ”Super ofertă”, ”cel mai mic preț” etc.)
– neconcordanță între prețul la raft și cel de la casa de marcat
– comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorate
– utilizarea unor mijloace de măsurare neverificate metrologic.