Informaţiile colectate de la furnizori şi analizate de către ANCOM arată o creştere importantă a numărului incidentelor de securitate cu impact semnificativ – cu peste 40% (de la 556 la 794) în anul 2019 faţă de anul 2018. Cu toate acestea, operatorii au avut un timp mediu de soluţionare a incidentelor sub 6 ore, înregistrându-se doar o uşoară creştere faţă de anul trecut.
Conexiuni afectate
Conform datelor raportate de către furnizorii de servicii de telecomunicaţii privind incidentele care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în 2019 s-au înregistrat 794 de incidente cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în creştere cu 43% faţă de 2018. Acestea au afectat, în total, peste 23 de milioane de conexiuni.
Dacă în anii 2017 şi 2018 cele mai afectate servicii au fost cele de telefonie mobilă şi SMS, în anul 2019 cele mai multe conexiuni afectate de incidente semnificative sunt cele de internet mobil şi transmisiuni de date mobile (aproximativ 10,47 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de telefonie mobilă şi SMS (aproximativ 9,16 milioane de conexiuni), retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 1,47 milioane de conexiuni), telefonie fixă (aproximativ 1,21 milioane de conexiuni), cele mai puţin afectate fiind cele de internet fix şi transmisiuni de date fixe (aproximativ 1,19 milioane de conexiuni).
Anul trecut, numărul mediu al conexiunilor afectate de un incident a fost de 28.859 de conexiuni, în creştere faţă de 2018, când un incident avea, în medie, repercusiuni asupra a puţin peste 24 de mii de conexiuni.
Durata totală a incidentelor raportate în 2019 este de 4.573 ore, în creştere faţă de anul precedent (2.808 ore). Durata medie a unui incident a fost de 5 ore şi 46 minute, de asemenea în uşoară creştere faţă de 2018 (5 ore şi 3 minute), dar în scădere faţă de 2017 (8 ore şi 49 minute).
Distribuţia geografică
Din punct de vedere al ariei geografice afectate, în 542 din cazuri (68% din numărul total de incidente) au fost afectate resurse dintr-un singur judeţ, iar 4 incidente au avut un impact la nivel naţional.
Teleorman a fost cel mai afectat judeţ, 90 de incidente cu impact semnificativ afectând buna funcţionare a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice din judeţ, urmat de Giurgiu cu 69 de incidente, Gorj cu 68 de incidente şi Olt cu 67 de incidente. Judeţele cel mai puţin afectate în 2019 au fost Tulcea cu 13 incidente, Covasna, Sălaj şi Botoşani, în cazul cărora au fost raportate câte 14 incidente.
Resursele afectate
Din punct de vedere al resurselor afectate, în cele mai multe cazuri acestea fac parte din categoriile medii de transmisiune, staţii de bază şi controlere mobile şi echipamente din noduri de transmisiune.
În cadrul a 20 de incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, producerea acestora având multiple cauze (fenomene naturale, producerea concomitentă a două evenimente distincte ori acţiuni rău intenţionate).
Raportul ANCOM
Raportul ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2019 a fost realizat pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către furnizori. Autoritatea colectează aceste date în baza Deciziei nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligaţia de a notifica ANCOM cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră.