ANCOM recomandă trimiterea coletelor mai devreme decât în mod obișnuit, în perioada sărbătorilor de iarnă

Numărul mare de trimiteri poștale în perioada sărbătorilor și programul de lucru adaptat al curierilor pot afecta termenul de livrare a coletelor, astfel că, pentru a evita neplăcerile, este recomandată transmiterea pachetelor mai devreme decât în mod obișnuit, transmite Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comunicat de presă.

”În perioada sărbătorilor de iarnă, volumul trimiterilor poștale și al achizițiilor online crește semnificativ, ceea ce poate duce la întârzieri sau deteriorări ale trimiterilor. (…) numărul mare de trimiteri poștale și programul de lucru adaptat al curierilor pot afecta termenul de livrare. Astfel, pentru a evita neplăcerile, este recomandată transmiterea coletelor mai devreme decât în mod obișnuit. Livrarea se face numai destinatarului sau persoanei autorizate. Predarea se poate face la orice recipient (de exemplu, cutie poștală, sistem automat de livrare), la adresa indicată de expeditor sau la punctul de contact deservit de personal (după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunțe sosirea trimiterii poștale), în funcție de tipul de serviciu poștal ales de expeditor”, se menționează în comunicat.

Potrivit sursei citate, furnizorii de servicii poștale au obligația de a informa destinatarii (de regulă, prin SMS/e-mail) despre faptul că urmează să primească o trimitere poștală atunci când livrarea se realizează la un sistem automat de livrare. Totuși, de cele mai multe ori, aceștia informează destinatarii pentru toate modalitățile de livrare.

”Dacă destinatarul nu este la adresa indicată sau nu a ridicat trimiterea poștală din sistemul automat de livrare, furnizorul are obligația de a păstra trimiterea în vederea predării la un punct de lucru și totodată de a aviza (a anunța) în prealabil destinatarul despre cum va putea intra în posesia trimiterii poștale. Potrivit legii, furnizorii trebuie să încerce livrarea trimiterii poștale cel puțin o dată, deși, în practică, mulți asigură și a doua încercare de livrare”, precizează instituția.

În același context, arbitrul pieței locale de telecomunicații notează că expeditorul trebuie să consulte condițiile generale privind furnizarea serviciilor poștale ale furnizorului unor astfel de servicii atunci când vine vorba despre ambalarea și etichetarea corecte ale coletului.

”Anumiți furnizori pun la dispoziție ghiduri detaliate privind ambalarea bunurilor fragile sau care necesită manipulare specială (electronice, sticlă, produse cosmetice etc.). Este indicată, de exemplu, folosirea unor etichete sugestive, precum Fragil, pe care furnizorul este obligat să le recunoască și să le respecte dacă acestea corespund normelor tehnice. Legislația din domeniul serviciilor poștale permite furnizorului să verifice dacă trimiterea este ambalată corespunzător și, în caz contrar, să refuze colectarea. În același timp, furnizorul de servicii poștale este obligat să accepte trimiterea dacă ambalajul folosit de expeditor corespunde standardelor și normelor tehnice în vigoare”, informează Autoritatea.

De asemenea, în cazul produselor alimentare, împachetarea acestora necesită o atenție sporită, în acest sens fiind valabile reguli speciale de transport și de depozitare stabilite, de exemplu, de norme din domeniul sanitar-veterinar.

”În funcție de natura bunurilor, există chiar interdicția de a fi transportate. De regulă, furnizorii nu acceptă livrarea unui colet care conține produse perisabile. În cazul expedierii unui produs neacceptat la transport, aceștia nu au răspunderea legală pentru eventuale deteriorări sau distrugeri. Dacă expeditorul alege să trimită produse alimentare, este esențial ca acestea să nu fie perisabile și, prin natura lor sau prin modul în care sunt ambalate, să nu producă pagube persoanelor, mediului, instalațiilor utilizate de furnizorul de servicii poștale sau celorlalte bunuri expediate”, explică reprezentanții ANCOM.

Conform autorității de reglementare, orice nemulțumire legată de prestarea serviciului poștal trebuie reclamată, în primul rând, furnizorului de servicii poștale, iar în cazul problemelor legate de produsele comandate online (întârziere, deteriorare etc.) utilizatorii trebuie să se adreseze magazinului online.

ANCOM poate analiza și sancționa conduita furnizorului de servicii poștale din perspectiva legislației din acest domeniu.

Proiectul jurnalistic newsbucuresti.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati