ANPC a amendat Enel cu 52 de milioane de lei pentru facturarea clienților la un preț mai mare decât cel plafonat

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat Enel cu 1% din cifra de afaceri, adică 52 de milioane de lei (10,4 milioane de euro) pentru faptul că furnizorul de energie a facturat consumul clienților la un preț mai mare decât cel stabilit prin lege.

Aceasta este cea mai mare amendă aplicată de ANPC unui furnizor de energie.

În urma acțiunii de control desfășurate la jumătatea lunii septembrie de comisarii ANPC, s-au constatat următoarele aspecte:

– facturarea consumului lunar al energiei electrice din luna februarie 2023 nu se realizează conform legislației în vigoare, la un preț final al energiei electrice de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul în care consumul lunar este cuprins între 93 kWh – 100 kWh, ci la un preț final al energiei electrice mai mare de 0,80 lei/kWh;

-facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se realizează conform legislației în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 255,01 kWh și 300 kWh, pentru care primii 255 kWh trebuie facturați la un preț final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh, TVA inclus, iar consumul care depăşeşte 255 kWh trebuie facturat la prețul de 1,30 lei/kWh, TVA inclus;

– facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se realizează conform legislației în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 100,01 kWh și 255 kWh, care trebuie facturați in integralitate la un preț final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh;

Modalitatea de facturare a fost folosită în cadrul facturilor emise aferente consumului de energie electrică începând cu data de 01.01.2023 și este în vigoare şi în prezent, explică reprezentanții ANPC într-un comunicat.

Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 și 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic în valoare de aproximativ 3.536.929 lei pe lună pentru perioada menționată.

Acest fapt demonstrează că un număr de până la 44.000 de consumatori casnici români sunt afectați direct de calculul defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent.

Potrivit ANPC, având în vedere circumstanțele agravante regăsite în timpul acțiunii de control și faptul că operatorul economic nu a efectuat niciun demers în favoarea consumatorilor, se impune sancționarea companiei Enel Energie SA, conform prevederilor art. 16, alin (1) din OUG 27/2022, privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale, în parioada 1.04.2022-31.03.2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, amendă contravențională de 1% din cifra de afaceri anuală a operatorului economic, din anul financiar anterior sancționării, respectiv 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro).

„Precizăm totodată faptul că OUG nr.27/2022, nu prevede sancțiuni contravenționale complementare, motiv pentru care odată cu amenda aplicată nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal de către operatorul economic.

Toți consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze direct operatorului economic pentru restituirea diferențelor”, se mai arată în comunicat.

Paul Anghel, director general în cadrul autorității, a precizat că totul a plecat de la reclamațiile unor clienți și, pe parcurs, acțiunea de control a fost extinsă la nivelul tuturor consumatorilor Enel.

„În acest moment se evaluează existența unor situații similare și la alte companii pe piata liberalizată și bineînțeles dacă situațiile vor impune se vor aplica măsuri identice”, a completat Anghel.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati