Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au controlat teatre, cinematografe şi instituţii de cultură din întrega ţară şi au descoperit mai multe nereguli, printre care lipsa unor autorizaţii de funcţionare, condiţii igienico-sanitare precare la grupurile sanitare, huse de protecţie a scaunelor murdare, miros puternic de mucegai, prezenţa insectelor moarte, calorifere cu urme de rugină, pereţi cu urme de infiltraţii de apă, mobilier învechit, trepte cu margini tăioase.
- Pentru problemele descoperite au fost date amenzi în valoare de peste 630.000 de lei.
„Acţiunile de control desfăşurate de ANPC în instituţiile culturale din întreaga ţară au avut ca obiectiv primordial asigurarea respectării normelor de protecţie a consumatorilor şi a standardelor de calitate. Cultura trebuie să ofere nu doar experienţe valoroase, ci şi condiţii sigure şi decente pentru spectatori.
ANPC va continua să monitorizeze aceste instituţii, astfel încât publicul să beneficieze de servicii care respectă toate normele de igienă, siguranţă şi informare corectă”, a declarat Sebastian Hotca, preşedintele interimar al ANPC.
Reprezentanţii ANPC au desfăşurat în perioada 7 – 11 octombrie, la nivel naţional, mai multe acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale în săli şi spaţii culturale precum: cinematografe, teatre, săli de concerte.
Au fost controlaţi 183 de operatori economici, abateri fiind identificate la 103 dintre aceştia.
- Comisarii ANPC au dat 36 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 272.000 lei şi 88 avertismente. De asemenea, ei au închis temporar, până la remedierea deficienţelor, 29 de operatori economici.
Totodată, acţiunile de control au cuprins, totodată, şi unităţile de alimentaţie publică care funcţionează la intrarea în sălile de cinema, precum şi pe cele de comercializarea a produselor alimentare, care funcţionează în teatre sau instituţii de cultură.
În acest context, au fost verificaţi 60 operatori economici (26 unităţi de alimentaţie publică şi 34 unităţi din reţeaua comercială), la 44 (dintre aceştia fiind constatate deficienţe.
- De asemenea, a fost verificată în total o cantitate de peste 1,7 tone de produse alimentare, aproximativ 500 de kilograme neîndeplinind prevederile actelor normative în vigoare.
Au fost scoase de la utilizare sau comercializare 310 kilograme de produse alimentare improprii consumului uman
În urma acestor nereguli au fost date 38 amenzi contravenţionale însumând 360.000 lei şi 24 avertismente. Echipele de control au oprit definitiv şi au scos de la utilizare sau comercializare 310 kilograme de produse alimentare improprii consumului uman, în valoare de circa 20.000 lei.
Totodată, au fost oprite temporar de la comercializare sau utilizare a 76 de kilograme de produse alimentare până la remedierea neconformităţilor de etichetare.
- Printre cele mai frecvente nereguli descoperite au fost: lipsa unor autorizaţii de funcţionare; informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor asupra caracteristicilor esenţiale ale serviciilor prestate; lipsa afişării regulamentului de ordine interioară; lipsa informaţiilor privind vârsta copiilor care beneficiază de gratuitate şi care pot fi însoţiţi de părinţi; lipsa afişării în limba română a programelor derulate; lipsa listelor cu tarifele aferente evenimentelor; condiţii igienico-sanitare precare la grupurile sanitare; folosirea unor calorifere cu urme de rugină; existenţa unor pereti cu zugrăveala deteriorată, cu urme de infiltraţii de apă, inclusive în sala de spectacole; folosirea unor toalete neigienizate corespunzător şi a unor instalaţii sanitare deteriorate; existenţa unor plăci de protecţie deteriorate; lipsa unor chiuvete şi a unor materiale consumabile necesare funcţionării toaletelor; lipsa funcţionării unor grupuri sanitare; prezenţa insectelor moarte
De asemenea, au fost descoperite mai multe condiţii improprii de funcţionate în sălile de spectacole. Printre acestea: utilizarea unor huse de protecţie a scaunelor neigienizate sau cu un grad ridicat de uzură; folosirea unui mobilier învechit, cu urme de uzură; existenţa unui acoperiş deteriorate, ceea ce a determinat un miros puternic de mucegai, aer închis, umiditate ridicată; existenţa unor trepte margini tăioase.
- Echipele de control au descoperit nereguli şi în blocurile alimentare. Astfel, erau folosite ustensile neprofesionale de bucătărie, care nu permit o igienizare corectă, erau utilizate spaţii frigorifice cu chederele neigienizate, pavimentul blocului alimentar era neigienizat, nu era monitorizată schimbarea uleiului din friteuze, acesta prezentând depuneri grosiere de grăsime, erau folosite produse alimentare, fără etichetă sau alte elemente de identificare şi caracterizare; lipseau chiuvetele la bar, tavanul din blocul alimentar prezenta urme de infiltraţii apă, scurgerea era înfundată, existenţa unor ţevi neigienizate, holul era neigienizat, cu bucăţi sparte de faianţă, nu erau făcute operaţiunile de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare, erau comercializate produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită, erau folosite produse alimentare fără elemente de identificare-caracterizare, precum şi a datei durabilităţii minimale (DDM) / datei limită de consum (DLC).
Totodată, erau deficienţe de informare în listele meniu în privinţa: cantităţii nete/volumul net per porţie; ingredientelor cu potenţial alergen; valorii nutriţionale a ingredientelor; ingredientelor care provin din produse congelate; utilizarea de dispozitive de măsură neverificate metrologic; nerespectarea regimului de temperatură la depozitarea produselor; lipsa afişării preţului de vânzare în mod vizibil/lizibil.