Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, avertizează cumpărătorii în legătură cu produsele achiziţionate în luna cadourilor, de la cosmetice, bijuterii, până la confecţii textile şi încălţăminte, menţionând că sunt şanse mari ca un produs aşa-zis „de lux” să fie de fapt o contrafacere, scrie Agerpres, citată de economedia.ro.
„Trebuie să achiziţionaţi produse cosmetice numai din magazine şi raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea nevoie în cazul unei reclamaţii. În plus, atenţionez asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice care le comercializează ”cu sacoşa”. Trebuie să fiţi atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranţă din filiere paralele şi să verificaţi dacă ambalajului corespunde, din punctul de vedere al calităţii, valorii produsului. Sunt şanse mari ca un produs aşa-zis ”de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere”, a scris sâmbătă, pe Facebook, Paul Anghel.
De asemenea, acesta avertizează că unii producători şi importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţa sau al importatorului de produse din afara UE.
În ceea ce priveşte bijuteriile, care „se vând peste tot, de la tarabe până la supermarket-uri, magazine de bijuterii şi târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare Crăciunului”, directorul general al ANPC afirmă că pentru o bijuterie din aur, argint sau bătută cu pietre semipreţioase, cumpărătorii ar fi bine să o aleagă numai din magazine autorizate care vând astfel de produse.
„O bijuterie ”din argint” vândută la colţ de stradă şi care costă câţiva lei nu poate fi din argint!”, avertizează Anghel.
În opinia sa, cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă, consumatorului, furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se ţină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizaţia eliberată de ANPC operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni cu metale preţioase, a cărei copie trebuie să fie afişată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului. „Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea bijuteriilor din metale preţioase şi/sau pietre preţioase de la vânzătorii ambulanţi”, a mai scris reprezentantul ANPC pe reţeaua de socializare.
Şi în cazul produselor textile, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea acelora care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute.
„Consumatorii trebuie să ştie că produsele textile trebuie să fie etichetate şi marcate cu compoziţia fibroasă (denumirile fibrelor conţinute, urmate de procentul în greutate al fiecărei fibre componente) şi cu modul/instrucţiunile de întreţinere; instrucţiunile de întreţinere trebuie să acopere toate operaţiunile sau tratamentele necesare, în ordinea: spălare, clorurare, călcare, curăţare chimică şi uscare în maşina de uscat cu tambur rotativ, indiferent dacă se aplică sau nu (dacă nu se aplică un tratament, simbolul respectiv este tăiat/barat); indicarea modului de întreţinere se face individual pe o etichetă realizată din materiale rezistente la tratamente umidotermice, într-un mod lizibil, eticheta montată/cusută în interiorul produsului, aceasta trebuind să reziste atâta timp cât rezistă şi materialul de bază al produsului”, recomandă oficialul ANPC.
În cazul articolelor de încălţăminte, consumatorii trebuie că acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate („Adidas”, „Puma”, „Lotto”, „Nike” etc.) sau „asemănătoare” cu cele consacrate („Adibas”, „Puna”, „Mike” etc.), dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute.
Acesta menţionează că trebuie să se examineze cu atenţie încălţămintea, să se probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare, să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere.
„Şi ca un ultim sfat, atât pentru articolele textile cât şi de încălţăminte, trebuie solicitat şi păstrat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul doreşte să reclame calitatea/siguranţa unui produs”, a scris el.
Nu în ultimul rând, Anghel sfătuieşte consumatorii să acorde o mare atenţie în cazul promoţiilor şi să verifice valabilitatea acestora (durata), anunţul că acestea se desfăşoară în limita stocului disponibil, preţul vechi barat şi preţul nou afişat, precum şi veridicitatea preţurilor pachetelor promoţionale, comparând preţul/unitate de produs cu preţul produsului din pachet.