Aproape 80% dintre români ar cumpăra pui cu creștere lentă, dar spun că nu găsesc suficiente informații (studiu)

Peste 80% dintre români consumă carne de pui cel puțin o dată pe lună, consolidându-i poziția ca aliment de bază, iar 76% dintre ei spun că ar cumpăra pui crescut lent, dacă ar avea acces facil la acest produs în magazine, relevă un studiu dat vineri publicității.

Carnea de pui rămâne un aliment esențial în dieta românilor, însă tot mai mulți consumatori cer transparență și standarde mai ridicate privind bunăstarea animalelor. Un nou studiu realizat de MKOR pentru Asociația FREE arată că 3 din 4 români (76%) ar cumpăra pui crescut lent, dacă ar avea acces facil la acest produs în magazine.

”Peste 80% dintre români consumă carne de pui cel puțin o dată pe lună, consolidându-i poziția ca aliment de bază. 51% spun că mănâncă mai mult pui decât în urmă cu un an, invocând gustul, accesibilitatea și versatilitatea acestui tip de carne.

Însă, odată cu creșterea consumului, cresc și așteptările față de calitate și transparență”, arată studiul ‘Consumatorul modern și alegerile etice: Pui crescuți în condiții de bunăstare’.

Potrivit sursei citate, consumatorii români devin tot mai conștienți de implicațiile alegerilor alimentare.

Peste 59% consideră esențial ca puii să fie crescuți fără acceleratori de creștere, iar 1 din 5 se declară îngrijorați de impactul metodelor industriale asupra sănătății. În plus, jumătate dintre consumatori declară că și-au schimbat obiceiurile de consum în ultimul an, mulți dintre ei în favoarea produselor considerate mai sănătoase sau mai etice.

Deși 95% dintre consumatori declară că verifică eticheta atunci când cumpără carne de pui, doar jumătate spun că informațiile oferite sunt suficiente pentru a lua o decizie corectă. Testările realizate în cadrul cercetării au arătat că informațiile pozitive sunt vizibile pe ambalaje, în timp ce acelea negative sunt omise. Acest lucru a generat sentimentul de înșelare în rândul consumatorilor.

”Mi-e clar acum că lipsa de informații a creat o cumpărare foarte greșită. Dacă toate aceste detalii ar fi disponibile pe etichetă, dacă ar exista un standard, ar deveni un criteriu de selecție important. Aș prefera puiul bio, chiar și la un preț mai mare”, a spus un participant la focus grup, din categoria de vârstă 25 – 35 ani.

‘Creștere lentă’, ‘pui convențional’, ‘natural’ – sunt termeni percepuți diferit de la un ambalaj la altul. Doar 24% dintre români înțeleg ce presupune creșterea convențională, în timp ce ‘puiul cu creștere rapidă’ e intuit corect de 83%.

Lipsa de standardizare și absența unor informații cheie, precum viteza de creștere, densitatea din ferme sau tratamentele aplicate, alimentează neîncrederea, indică studiul. Astfel, 76% dintre respondenți ar cumpăra carne de pui cu creștere lentă, dacă aceasta ar fi disponibilă.

”Dorința e clară: românii își doresc opțiuni care susțin un stil de viață mai sănătos și o relație mai responsabilă cu mediul și animalele. Există o cerere clar exprimată pentru transparență, etichetare comparabilă și produse crescute în condiții superioare de bunăstare”, menționează realizatorii cercetării.

Prețul nu este un impediment major

Aceștia zic că prețul nu este un impediment major, consumatorii fiind dispuși să plătească între 23 și 30 lei/kg pentru puiul cu creștere lentă, dacă informațiile despre proveniență și condiții de creștere sunt clare și transparente.

”Consumatorii merită să aibă acces la informații clare și transparente pentru a putea face alegeri conștiente și corecte la raft. În prezent, mențiunile obligatorii de pe etichete nu oferă clarificări despre condițiile reale în care au fost crescuți puii. Termeni precum ‘crescut la sol’ pot crea impresia greșită că animalele au avut acces la aer liber, deși nu este cazul. Interesul pentru pui crescuți în condiții bune, proveniți din surse etice, este tot mai mare, ceea ce indică o schimbare semnificativă pe piață, iar în acest context, producătorii vor trebui să , acorde o atenție sporită transparenței, calității și certificărilor”, a afirmat Alexandra Ștefan, Managerul de proiect al Asociației FREE Animals.

Aceste schimbări de comportament confirmă că sustenabilitatea devine un criteriu din ce în ce mai important în deciziile de cumpărare ale românilor și deschide în același timp oportunități pentru producători și retaileri, concluzionează studiul.

Raportul ‘Consumatorul modern și alegerile etice: Pui crescuți în condiții de bunăstare’ are drept scop de a înțelege mai bine obiceiurile, percepțiile și așteptările consumatorilor români în privința cărnii de pui și a etichetării. Acesta a fost realizat în perioada martie – aprilie 2025.

MKOR este o agenție de cercetare de piață. În activitatea sa, MKOR acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati