Artiștii solicită Primarului Capitalei să nu taie bugetele pentru cultură

MUZE – Asociația pentru Teatru, Film, Muzică și Dans solicită într-o scrisoare deschisă reprezentanților PMB demararea unui program de cartografiere a sectorului cultural local, spre a determina numărul de artiști independenți care nu colaborează activ cu instituțiile subordonate, potrivit unui comunicat de presă.

”Urmare a acestei cartografieri, va fi lesne de înțeles că este nevoie de măsuri sporite de integrare a mai multor artiști în programele locale”, arată sursa citată.

ONG-ul atrage atenția că este nevoie de o deschidere mai mare din partea PMB spre a lucra cu artiști independenți și chiar de o infuzie de buget în acest sens, întrucât se pot crea programe deosebite în folosul cetățenilor, cum a fost și exemplul programului “Vacanța activă”.

”Diminuarea bugetelor teatrelor și centrelor culturale nu este o soluție pe care noi, Asociația MUZE, să o considerăm utilă, ci dimpotrivă, o considerăm a fi o măsură împotriva artiștilor independenți”, mai spune MUZE.

În sensul identificării mai multor astfel de inițiative, Asociația invită reprezentanții instituțiilor culturale subordobate PMB să participe la conferința “Cesiune pe Pasiune”, din data de 22.04.2020, orele 20:00, pentru o dezbatere publică.

Redăm mai jos scrisoarea deschisă a Asociației MUZE:

O nouă dispută tinde să adâncească și mai mult falia dintre segmentul cultural independent și cel de stat. Am luat act cu îngrijorare de anumite luări de poziție din partea unor persoane ce se recomandă a fi reprezentanți ai artiștilor independenți. Solicitările acestora de diminuare a bugetelor instituțiilor publice de cultură sunt cel puțin dubitabile. Considerăm că această dihotomie promovată de cei în cauză este irațională și dăunătoare sectorului. De-a lungul timpului, artiștii independenți au găsit condiții și un spațiu de exprimare adecvat în cadrul instituțiilor publice de cultură. Diminuarea bugetelor teatrelor și centrelor culturale nu este o soluție pe care noi, Asociația MUZE, să o considerăm utilă, ci dimpotrivă, o considerăm a fi o măsură împotriva artiștilor independenți. Mai mult, încercăm să găsim elemente de legatură și lucruri care să ne apropie, nu să ne îndepărteze și mai mult unii de alții.

Astăzi, bugetul pe cultură al PMB suferă – și evident, toti actanții scenei culturale suferă deopotrivă. Dar, în opinia noastră, vehemența cu care astăzi se solicită tăierea bugetelor din zona de stat și alocarea sumelor astfel economisite către segmentul independent este un act total nejustificat. De ce spunem asta? Pentru că, în sprijinul afirmației noastre, plecăm de la o analiză obiectivă și, din punctul nostru de vedere, doar un răuvoitor nu poate recunoaște că teatrele subvenționate de către stat au fost și sunt încă gazde pentru foarte mulți artiști, angajați dar și colaboratori – care reprezintă la rândul lor nucleul segmentului artistic independent. De fapt, dacă analizăm obiectiv, marea majoritate a producțiilor teatrale din zona independentă au în componența lor și artiști angajați la teatrele de stat – și este foarte bine că se întamplă asta. Faptul că, pe lângă cei angajați, sunt și foarte multi artiști care nu au protecția socială a unui salariu de la o instituție subvenționată, este o realitate pe care nu o negăm. De aceea, pledăm pentru conlucrare și simbioză, nu pentru avantajarea unuia, în dauna celuilalt. Asociația MUZE caută, împreună cu finanțatorul, soluțiile cele mai potrivite ca segmentul independent să fie susținut, în parteneriat cu cel de stat și nu în opoziție cu el.

Principala problemă a segmentului independent nu este lipsa creativității, ci lipsa unei structuri logistice – sală, producție, decor, sunet, lumini, echipe tehnice, care să permită buna desfășurare a proiectelor artistice. Teatrul de stat are aceasta structură logistică disponibilă, rezultând că ceea ce trebuie făcut este să pledăm pentru găsirea unei formule care să permită accesul la această structură.

În ceea ce priveste Centrele Culturale, lucrurile sunt și mai clare – ele au fost, de cele mai multe ori, salvarea segmentului independent, fie prin proiectele proprii dezvoltate, fie prin găzduirea și finanțarea unor producții independente.

Al doilea element care trebuie luat in considerare în analiza obiectivă este termenul de raportare. Se vehiculează sume, bugete solicitate absolut arbitrar, fără o minimă fundamentare. Spre deosebire de zona independentă, în cadrul sectorului de stat există elemente de analiză – număr de artiști, analize calitative și cantitative ale producțiilor artistice, reguli și proceduri și, mai ales, predictibilitate.

În cazul zonei independente, funcționarea acesteia este asemeni unei nebuloase – nu știm câți suntem, nu avem organizare (iar aici vidul legat de lipsa statutului artistului este evident, acesta fiind punctul de pornire), nu există armonie în ceea ce privește punctele de referință. De aceea, propunem  o analiză obiectivă a segmentului independent, care să indice numărul de organizații active, numărul de proiecte desfășurate în ultimii 3 ani, numărul de artiști independenți ce au făcut parte din acele proiecte, bugetele alocate și consumate și fondurile atrase din terțe surse. Așadar, este nevoie de transparență și solicitări justificate. Este nevoie de un plan bine pus la punct, în funcție de care să se aloce sume, de o documentare, date, simulări și statistici pentru a satisface în proporție cât mai mare nevoile sectorului independent.

Al treilea element care trebuie luat în considerare este accesul la cultură, fapt pentru care trebuie avut în vedere că nu este impus instituțiilor de cultură subvenționate să fie economic viabile. Prețul biletelor la evenimentele culturale organizate de instituțiile de stat sunt mai mult decât accesibile, fiind o diferență sesizabilă între acestea și cele din zona privată, dată fiind această subvenție. A o limita, înseamnă a ridica implicit și costurile suportate de spectatori si ar restricționa și mai mult accesul la cultură.

În urma ședinței din data de 21.04.2021 dintre reprezentanții Asociației MUZE și Liliana Maria Teoderiuc Fedorca, Directorul Executiv al Direcției Cultură, Învățământ, Turism și Georgiana Turcu, Șef Serviciu Direcției Cultură, Învățământ, Turism, a reieșit că aceste instituții culturale promovează și lucrează cu artiști independenți și s-a avut în vedere includerea acestora și în proiectele desfășurate în 2021. Mai mult, este nevoie de o deschidere mai mare din partea PMB spre a lucra cu artiști independenți și chiar de o infuzie de buget în acest sens, întrucât se pot crea programe deosebite în folosul cetățenilor, cum a fost și exemplul programului “Vacanța activă”.

De aceea, ca urmare a celor expuse anterior, solicităm reprezentanților PMB demararea unui program de cartografiere a sectorului cultural local, spre a determina numărul de artiști independenți care nu colaborează activ cu instituțiile subordonate. Intuim că, urmare a acestei cartografieri, va fi lesne de înțeles că este nevoie de măsuri sporite de integrare a mai multor artiști în programele locale. În  continuarea acestei acțiuni, vă solicităm înființarea de noi spații de lucru și repetiții pentru artiștii independenți, pentru o îmbogățire a vieții culturale a Capitalei.

În sensul identificării mai multor astfel de inițiative, invităm reprezentanții instituțiilor culturale subordobate PMB să participe la conferința “Cesiune pe Pasiune”, din data de 22.04.2020, orele 20:00, pentru o dezbatere publică.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati