Asociația MaiMultVerde lansează în București proiectul educațional „Natura din curtea școlii”

Asociația MaiMultVerde lansează în luna martie proiectul educațional „Natura din curtea școlii”, prin amenajarea spațiului din curtea Școlii Gimnaziale nr. 190 din București. Pe 22 martie, elevii, părinții și profesorii acestei școli au plantat 30 de specii de plante, arbori și arbuști în viitoarea grădină ecologică ce încurajează contactul autentic cu natura, o relație sănătoasă cu plantele sălbatice și urbane, dar și cu biodiversitatea.

Proiectul „Natura din curtea școlii” este derulat de Asociația MaiMultVerde în cadrul campaniei „România plantează pentru mâine” susținută de OMV Petrom.

  • „Educația în natură este o practică modernă ce atrage copiii într-un context neutru unde, cu ghidare profesională, se pot realiza activități ce încurajează contactul autentic cu natura, o relație sănătoasă cu plantele sălbatice și urbane, dar și cu biodiversitatea, sursa și calitatea hranei și, nu în ultimul rând, expunerea la o sursă prețioasă de sănătate mentală: Natura.” spune Andreea Hofer, director de programe MaiMultVerde.

Proiectul „Natura din curtea școlii” presupune amenajarea unor spații educaționale care vor constitui un bun prilej pentru derularea unor ore în aer liber, cu beneficii atât pentru biodiversitate cât și pentru dezvoltarea emoțională a copiilor: o grădină ecologică, o grădină productivă și o grădină decorativă.

Toate aceste elemente constituie cadrul perfect pentru o serie extinsă de programe educaționale ce pot fi derulate în școală, dar și pentru activități ce stimulează creativitatea, susțin atenția și îmbunătățesc concentrarea elevilor.

  • „Suntem convinși că prin acest proiect vom aduce mai multă stare de bine în rândul elevilor. Natura din curtea școlii ne oferă două lecții extrem de importante: prima este cea a supraviețuirii, pentru că fără natură nu putem să supraviețuim; iar a doua lecție este lucrul în echipă – părinți, copii și voluntari, suntem aici cu toții să ne unim și să facem un lucru minunat pentru școala noastră și pentru natură.” – profesor Raluca Câmpean, Școala Gimnazială nr. 190.

Grădina ecologică reprezintă un spațiu autosustenabil, dezvoltat prin practici ecologice de grădinarit și format din grupuri vegetale realizate din plante native cu scopul de a încuraja biodiversitatea, de a atrage insecte, mamifere mici și păsări.

Micro pădurea din curtea Școlii nr. 190 din București este formată din mai multe „buzunare” cu 30 de specii de plante, într-un amestec dens ce va forța speciile să concureze pentru resurse, obținând astfel un spațiu educațional deosebit, unde elevii pot interacționa direct cu plantele și pot modela și gestiona creativ dezvoltarea lor.

Aici vor fi create o serie de obiecte de mobilier din lemn cu aspect natural, panouri cu jocuri imaginative legate de natură, zone de cuibărit și hrănitoare profesionale pentru numeroase specii de păsări, dar și pentru arici, veverițe, șopârle, amfibieni, furnici și alte insecte.

Grădina productivă constă în pături ridicate de pământ create pentru culturi de legume și zarzavaturi realizate cu tehnici moderne ce conservă biodivesitatea solului și va folosi avantajele integrării în Grădina ecologică. În acest spațiu elevii și profesorii vor produce, găti și consuma legume și zarzavaturi de sezon, având spațiu amenajat dedicat atât pentru creșterea plantelor cât și pentru pregătirea și consumul lor. Grădina va conține și o mică seră pentru germinarea răsadurilor, o magazie pentru depozitarea unor plante în perioada rece, scule și unelte.

Aici elevii vor putea practica, în timp, și câteva meșteșuguri tradiționale ce folosesc produse vegetale din acest spațiu, cum ar fi împletitul (specii de răchită și alun) sau vopsirea textilelor (specii de plante din care se obțin pigmenți).

Grădina decorativă, un spațiu vegetal naturalist format din specii native în toate straturile lor naturale: bulbi, graminee, perene floricole, anuale și bianuale, arbuști floriferi, specii care se dezvoltă la umbră și specii acoperitoare de sol. Copiii vor folosi acest spațiu la realizarea unor decoruri florale de sezon, culegerea semințelor de flori și replantarea lor, construirea unor practici ce pot fi multiplicate în alte școli.

  • „Flori tăiate, plante uscate, fructe, legume, zarzavaturi, aromatice și medicinale, alături de insecte, mamifere mici, păsări și amfibieni, toate vor coexista într-un proiect peisagistic naturalist populat cu toate echipamentele și funcțiunile necesare desfășurării unor programe educaționale despre natură.” spune Alexandru Gheorghe, arhitectul peisagist al spațiului nou creat în curtea Școlii Gimnaziale nr. 190 din București.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati