Asociația Metrou Ușor acuză Primăria Capitalei că a pierdut de sub control arterele strategice ale Bucureștiului și prezintă un studiu de caz legat de Șos. Olteniței.
Redăm studiul realizat de Asociația Metrou Ușor:
Șos. Olteniței a fost transferată în administrarea Primăriei Sectorului 4 de la Adiministrația Străzilor a Primăriei Generale, prin Hotărârea Consiliului General nr.148 din 2017. În august 2019, PMB recepționa lucrările de instalare a separatoarelor liniei de tramvai de pe aprox. 4km ai Șos. Olteniței. În aprilie 2021, Primăria Sector 4 a început demontarea acestora, sub pretextul lucrărilor de modernizare ale arterei.
Cei afectați sunt miile de călători pentru care nu mai poate fi garantată predictibilitatea mijloacelor de transport public. Înlăturarea separatoarelor a dus la compromiterea predictibilității și la scăderea generală a siguranței participanților la trafic, autoturismele circulând și efectuând viraje pe linia de tramvai. Asta conduce la scăderea calității serviciului și la descurajarea utilizării transportului public, în antiteză cu trendul european de îmbunătățire a transportului public, mai ales în contextul încălzirii climatice și a crizei energetice.
Asociația „Metrou Ușor” a monitorizat constant situația și a solicitat, în luna septembrie, răspunsuri tuturor instituțiilor abilitate: #PMB, #PS4, #STB și ADI #TPBI. Iată ce am aflat:
PMB a aratat faptul că Direcția Transporturi – Comisia Tehnică de Circulație NU a avizat demontarea separatoarelor.
ADI-TPBI arată că a sesizat Primăriei Sector 4 problemele apărute în fluența și siguranța circulației transportului public după demontarea separatoarelor, solicitând instituției REINSTALAREA acestora.
Pe lângă lipsa avizelor PMB și TPBI, cel mai suprinzător răspuns este cel oferit de STB S.A., din care reiese nu doar că instituției nu i-a fost cerut avizul pentru demontarea separatoarelor infrastructurii de tramvai (aspect ce afectează direct compania prin circulația perturbată a tramvaielor și autobuzelor de pe culoarul unic), dar STB S.A. nici măcar nu a fost informată intituțional că urmează demontarea gardurilor pentru a face pregătirile interne necesare (notificarea conducatorilor auto și vatmanilor despre noile condiții). Și mai important este că lucrările de instalare a gardurilor sunt (sau erau) în garanție până în AUGUST 2024.
Răspunsul oficial al PS4 a fost primit doar după repetate insistențe telefonice și cu depășirea cu o lună a termenului legal de 30 de zile de răspuns, conform Legii 544/2001. PS4 ne informează că lucrările de reabilitare a Șos. Olteniței sunt încă în curs, făcând parte din „Planul de regenerare urbană a Sectroului 4, 2020-2025”. Autoritatea locală mai precizează că va „avea în vedere” montarea gardurilor după finalizarea lucrărilor. Primăria omite, însă, să precizeze ce lucrări mai sunt de executat și care este data estimativă a finalizării acestora, lăsând impresia că termenul ar putea fi oricând până în 2025, inclusiv. Mai mult, pe Șos. Olteniței nu există panouri de informare cu termene care să ateste faptul că artera ar fi încă, fizic, în șantier, la fel cum nu pot fi observate lucrări în curs. Lucrările de resistematizare pietonală și rutieră par a fi finalizate în toate zonele în care au fost efectuate lucrări.
Răspunsul Primăriei Sectorului 4 contrazice, însă, chiar afirmația Primarului care, într-un comentariu pe Facebook, declara faptul că „decizia de a fi scoase acele garduri nu a aparținut Primăriei Sectorului 4”.
Din răspunsurile primite de la instituții, nu este clar unde sunt depozitate separatoarele demontate, bunuri înregistrate ca mijloc fix în patrimoniul Primăriei Generale. De asemenea, considerăm că prin demontarea unilaterală a unor componente de infrastructură ce aveau o garanție de 5 ani în curs, în aprilie 2021, la nici măcăr doi ani de la instalare (august 2019), se prejudiciază interesul cetățenilor și bugetul Primăriei Generale. Este neclar dacă garanția până în august 2024 va putea fi prelungită cu perioada în care acestea au fost demontate, sau chiar dacă se va mai putea relua garanția.
Din punctul nostru de vedere, Primăria Generală și instituțiile sale au scapat de sub control arterele strategice, cu precădere a celor pe care se regăsesc axe importante de transport public, pe care le-au predat în administrarea primăriilor de sector. Nu este prima dată când Primăria Sectorului 4 realizează unilateral lucrări care contravin interesului general al transportului public de la nivelul ariei metropolitane București-Ilfov. Amintim aici de Pasajul Metalurgiei, pentru care Primăria Capitalei a avizat o soluție constructivă ce includea spațiu dedicat la nivelul solului pentru tramvaiul rapid prevăzut pe inelul median în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030, document strategic aprobat la nivelul UE, în concordanță cu alte lucrări editilitare deja realizate din bugetul local precum Pasajul Nicolae Grigorescu (peste râul Dâmbovița) care are spațiu dedicat în perspectiva viitorului tramvai și stației de călători și al cărui traseu se continuă pe Str. Turnu Măgurele și Str. Luica. Primăria Sectorului 4, însă, a construit un pasaj simplu, exclusiv rutier, care va constitui o problemă reală pentru viitorul tramvai. Iar situația se poate repeta și la intersecția de la Apărătorii Patriei. Toate acestea, absolut de neînțeles, sub privirile tăcute ale Primăriei Generale și instituțiilor sale. Asistăm la situația în care ADI-TPBI și STB S.A. se roagă, la propriu, de Primăria Sectorului 4, să reinstaleze separatoarele.
Nu contestăm importanța implicării sectoarelor în dezvoltarea infrastructurii, însă aceasta trebuie făcută în armonie cu strategiile pe termen lung adoptate de Primăria Generală, respectiv cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Un exemplu pozitiv este implicarea Sectorului 2 pentru realizarea tramvaiului rapid de pe inelul median de pe raza sa teritorială (Str. Doamna Ghica), unde sectorul contribuie activ în realizarea pașilor premergători necesari și a documentațiilor.
În ceea ce privește Șos. Olteniței, solicităm intervenția Primăriei Generale pentru clarificarea situației arterei și reinstalarea separatoarelor culoarului unic de transport public. Considerăm că siguranța participanților la trafic este afectată de dispariția separatoarelor, iar circulația transportului public este perturbată. Considerăm, de asemenea, că o investiție realizată din bugetul Primăriei Capitalei este sabotată, în detrimentul interesului cetățenilor, cât timp se tergiversează remontarea separatoarelor.