Mai multe asociaţii ale părinţilor şi elevilor au depus, miercuri, o plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) pe tema vacanţei elevilor din unităţile de stat, în condiţiile în care cei de la privat pot face ore online. Sunt vizate instituţiile conduse de ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, şeful CNSU, Raed Arafat şi premierul interimar Florin Cîţu.
”Dat fiind faptul că Ministerul Educaţiei a ales să ignore apelurile noastre repetate, încălcând în mod deliberat drepturile elevilor din sistemul de învăţământ de stat, aducem la cunoştiinţă opiniei publice faptul că astăzi, 27.10.2021 am depus plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării împotriva Ministerul Educaţiei reprezentat de Ministrul Educaţiei Interimar Sorin Cîmpeanu, Secretarului de Stat Raed Arafat, Coordonatorul CNSU şi Guvernului României reprezentat de Premierul Interimar Florin Cîţu”, au transmis, miercuri, organizaţii ale elevilor şi părinţilor.
Potrivit acestora, ”din data de 25 octombrie 2021 elevii din sistemul public sunt privaţi de dreptul la educaţie, pe când cei din sistemul privat îşi pot continua studiile în sistem on-line”.
”Consideram că este o discriminare inacceptabilă faptul că autorităţile au decis exercitarea dreptului la educaţie în condiţii inegale, având în vedere ca elevii din sistemul privat vor dobândi mai multe informaţii, pe de-o parte, iar pe de altă parte le este asigurată şi o predictibilitate şi o previzibilitate cu privire la parcursul educational, pe când cei din sistemul publice nu se pot bucura de aceleaşi condiţii de învăţământ, deşi peste 2 milioane de elevi din sitemul public au demonstrate deja că pot învăţa şi în format online.
Am cerut CNCD să constate că instituţiile care fac obiectul prezentei plângeri au săvârşit un act de discriminare grav împotriva elevilor din sistemul de educaţie publică, prin utilizarea unui standard dublu între şcolile publice şi cele private şi impunerea unei vacanţe forţate, neplanificate şi care va fi decontată de exclusiv de copiii din sistemul public din vacanţa de iarnă, ceea ce le afectează sănătatea psiho-emoţională şi parcursul educaţional sub mai multe aspecte”, au mai transmis organizaţiile.
Acestea vorbesc despre:
- Alterarea brutală a procesului educaţional optim care prevede însuşirea noţiunilor predate din materie, fixarea lor şi evaluarea lor pe parcursul unor intervale de timp planificate conform curbei de învăţare;
- Mutarea activităţilor de recapitulare şi pregătire pentru teze (anunţate începând cu 3 ianuarie) în perioada sarbătorilor de Craciun ceea ce va transforma această perioada, una menită să fie pentru odihnă, deconectare şi celebrare religioasă sau în familie, într-una de stres şi de oboseală, atât pentru copii cât şi pentru părinţii lor. Considerăm acest efect al deciziei Guvernului unul de o cruzime inutilă la adresa elevilor din sistemul public de învăţământ, având în vedere lipsa de socializare şi activităţi tipice copilăriei pe care au fost nevoiţi să o trăiască în ultimii doi ani din pricina pandemiei;
- Afectarea şanselor elevilor din şcolile publice la examenele naţionale pentru admiterea la liceu sau pentru susţinerea Bacalaureatului şi a examenelor de intrare la facultate în raport cu elevii din şcolile private, din moment ce primii vor fi fost supuşi unui parcurs educaţional alterat pe când cei din urmă îşi vor fi continuat studiile conform planificării;
- Pagube de ordin financiar prin tăierea efectivă a unei porţiuni semnificative din vacanţa de iarnă pentru care multe familii au planificat sejururi, excursii precum şi activităţi sportive de iarnă pentru care au fost achitate avansuri de plată la data la care a fost luată decizia impunerii acestei vacanţe cu recuperare din 3 ianuarie. Anularea acestor activităţi nu numai că îi privează pe copii de relaxarea şi mişcarea de care ar fi avut parte dacă ar fi participat la ele dar afectează şi bugetul familiilor lor deoarece avansurile nu mai pot fi recuperate la aceasta dată.
Lipsa de predictibilitate şi impunerea unui control nedemocratic asupra vieţii familiilor cu elevi în sistemul de învătământ de stat.
Elevii din sistemul public sunt privaţi de dreptul la educaţie
Semnatarii plângerii susţin că elevii din sistemul public sunt privaţi de dreptul la educaţie, pe când cei din sistemul privat îşi pot continua studiile în sistem on-line.
”Prin aceasta discriminare Ministerul Educaţiei, CNSU şi Guvernul au încălcat în mod flagrat Constituţia României, Legea Drepturilor Copilului şi Legea Educaţiei Naţionale. (…) Realizăm că suntem nevoiţi să restrângem anume categorii de drepturi pentru a limita catastrofa de sănătate publică în care ne regăsim. Dar realizăm şi că trebuie să facem tot posibilul pentru a nu pune povara acestor eşecuri ale societăţii româneşti asupra copiilor români. Evident, mai ales în acest context, echitatea în educaţie trebuie urmărită şi promovată însă este momentul ca Ministerul Educaţiei să îşi asume eşecurile punctuale în asigurarea accesului la şcoala online pentru unii elevi fără să penalizeze acei elevi, majoritatea în fapt, care au acces la şcoala online prin privarea tuturor elevilor din sistemul public de continuarea studiilor în acest format. Mai ales că face asta în timp ce o permite elevilor din sistemul privat”, au mai transmis semnatarii plângerii.
Organizaţiile solicită autorităţilor ca vineri, 29 octombrie, la şedinta CNSU să anuleze vacanţa forţată din sistemul public de învăţământ iar de luni, 1 noiembrie şcolile care pot desfaşura orele online să îşi reia cursurile în acest format.