Într-o adresa către Senat în legătură cu poziția instituției față de un proiect legislativ vizând creșterea incluziunii financiare, Banca Națională a României (BNR) afirmă că dorește preluarea atribuțiilor ANPC privind protecția consumatorilor de produse și servicii bancare, scrie Conso.ro, conform economedia.ro.
Este vorba de inițiativa legislativă B667/2022 privind modificarea unor acte normative (este vizată legea 258/2017 privind costurile asociate conturilor de plăti) în scopul creșterii incluziunii financiare.
Proiectul legislativ pentru care Senatul a cerut opinia BNR și ANPC viza trecerea la BNR a competențelor ANPC privind aplicarea și respectarea prevederilor legii 258, limitarea încasărilor în numerar de către instituțiile publice din ianuarie 2026 și impulsionarea folosirii mijloacelor moderne de plată.
În răspunsul BNR, semnat de Guvernatorul Isărescu, se arată că Banca Centrală nu avizează propunerea legislativă din perspectiva preluării de către BNR a atribuțiilor ANPC în baza legii 258/2017.
„La nivelul Băncii Naționale a României au fost elaborate propuneri de ordin legislativ, în vederea stabilirii unui cadru legal prin care să fie alocate Băncii Naționale a României competențe privind protecția consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare.
Prin acest demers, se dorește preluarea de către banca centrală a atribuțiilor ANPC în ceea ce privește produsele și serviciile bancare furnizate de entitățile aflate în aria de competență a Băncii Naționale a României, potrivit cadrului legal în vigoare, fără a modifica pe fond conținutul sau modul de exercitare a acestor competențe. Propunerile legislative astfel formulate urmează să fie comunicate inițiatorului legislativ, în vederea promovării proiectului de act normativ, pentru a fi supus dezbaterii parlamentare”, se spune în avizul BNR.
Cu alte cuvinte BNR, care nu are drept de inițiativă legislativă, va încerca să convingă unul sau mai multe grupuri parlamentare sau Guvernul să elaboreze un proiect de lege, după modelul avansat de BNR, prin care protecția consumatorilor de servicii bancare să treacă de la ANPC la BNR.
Motivul acestei schimbări de atitudine a BNR, care a cedat înainte de criză protecția consumatorilor de servicii bancare la ANPC, fără a transfera și personal sau expertiză, nu este clar.
Însă inițiativa vine în contextul unor succese înregistrate de ANPC în demersurile sale de protecție a clienților băncilor în fața practicilor comerciale incorecte, precum soluționarea recentă în justiție a disputei cu Raiffeisen Bank (banca a fost obligată să restituie pentru mii de clienți sumele provenite din recalcularea ratelor la creditele în lei, euro și franci elvețieni în perioada 2006-2009, diferențele totalizând peste 19 milioane euro), și în contextul în care au existat numeroase situații în care BNR a îmbrățișat de mai multe ori punctele de vedere ale băncilor în cadrul disputelor privind anumite inițiative legislative (vezi, de exemplu, discuțiile pe marginea adoptării legii dării în plată).
Rămâne de văzut dacă și cine își va asuma acest demers și ce se va întâmpla în situația în care vor există diferențe între proiectul legislativ propus și varianta gândită de BNR.
ANPC contraatacă
În răspunsul ANPC oferit la rândul sau Senatului, dincolo de aspectele concrete legate de modificările legii 258/2017, autoritatea își apără obiectul actual de activitate, venind cu cifre concrete pentru a demonstra rezultatele obținute.
Astfel, din 2017 și până în prezent, potrivit instituției, la nivelul structurilor ANPC au fost analizate un număr de peste 15.800 de reclamații împotriva băncilor, fiind restituită în final suma de 46 milioane euro.
Răspunsul ANPC mai evidențiază faptul către între autoritate și BNR a existat un dialog constant din care a rezultat preocuparea băncii centrale exclusiv în ceea ce privește supravegherea prudențială a pieței fără a asumarea politicii de protecție a consumatorilor, iar postura de avizator al operatorilor bancari de către BNR ar conduce la suspiciuni vizând imparțialitatea să în ceea ce privește modul de analiză și soluționare a petițiilor consumatorilor persoane fizice.