Opera Națională București deschide luna mai cu spectacolul Callas – Oana Pellea de Terrence McNally, opera Don Carlo de Giuseppe Verdi și spectacolul de dans contemporan Tevye de Olivier Truan.
Marți, 7 mai, și joi, 9 mai, ora 18:30, Opera Națională București vă propune spectacolul Callas – Oana Pellea de Terrence McNally. O producție la intersecția dintre teatru și operă – în care sunt explorate multiplele fațete ale personalității sopranei Maria Callas –, piesa lui Terrence McNally urmărește un masterclass susținut de divă la Juilliard School of Music din New York, în ultimii ani de viață. Traducerea, adaptarea și regia poartă semnătura lui Laurențiu Rusescu, iar direcția muzicală îi aparține dirijorului Daniel Jinga. Oana Pellea în rolul Mariei Callas reprezintă o excepțională oportunitate de a o admira pe una dintre cele mai mari actrițe ale momentului, într-un spectacol în care emană sensibilitate artistică (potențată operistic) și expresivitate scenică (dramatic accentuată). Pe scena Operei Naționale București vom reconstitui grupul select de studenți-interpreți (în fața cărora Maria Callas susține un masterclass) și micul auditoriu formal-invitat (care suntem noi, fericiții spectatori). Dincolo de controversele care persistă în jurul personajului principal (celebra soprană Maria Callas), se pare că succesul acestui spectacol, care a cucerit publicul de pe toate meridianele globului, constă în ilustrarea modernă a ideii clasice potrivit căreia arta înseamnă frumusețe. Iar marea artă înseamnă întotdeauna o formă de frumusețe admirată de întreaga lume. Precum Maria Callas.
Vineri, 10 mai, ora 18:30, va avea loc, sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi, spectacolul de operă Don Carlo de Giuseppe Verdi, pe libretul lui Josephe Méry și Camille du Locle, după drama omonimă a lui Friedrich Schiller, pe care însuși marele poet german a numit-o „un tablou de familie al unei case regale”. Don Carlo de Verdi, chiar dacă nu este o operă istorică (în accepțiunea că intriga consumată în Franța și Spania secolului XVI este totalmente fictivă), încearcă și reușește, totuși, să fie o excepțională operă politică, o metaforă a aspirațiilor idealiste de libertate ale oamenilor asupriți din Flandra (reprezentate de Rodrigo, marchiz de Posa, și don Carlo, infante de Spania) în contradicție cu autoritarismul guvernamental și rigiditatea doctrinară simbolizate operistic de regele Filip al II-lea al Spaniei și de implacabilul Mare Inchizitor. Dar, asemenea multor opere verdiene, Don Carlo este și o dramă a geloziei isterice, o tragedie pasională în care domnește moartea și trădarea (sentimente analizate livresc de marea noastră soprană Elena Moșuc în cartea recent publicată Tema nebuniei în opera italiană din prima jumătate a secolului al XIX-lea). În cele din urmă, Don Carlo este o frescă politică perpetuă și grandioasă, care exprimă întreaga profunzime a sufletului uman, o operă magistrală, care îmbină în mod contradictoriu tensiunea acidă și moderația reținută, sacrul și profanul, politica și religia, libertatea și represiunea, condamnarea și răscumpărarea, totul pe fundalul rivalităților amoroase, prietenești, familiale și regale.
Duminică, 12 mai, ora 18:30, sub bagheta dirijorului Daniel Jinga, vă așteptăm la spectacolul de dans contemporan Tevye de Olivier Truan. În 2024, anul în care Opera Națională București a hotărât să monteze Tevye, se împlinesc 130 de ani de când romanul Tevi lăptarul de Sholem Aleichem a văzut lumina tiparului. Capodoperă a literaturii universale, Tevi lăptarul reprezintă o frescă socială a Europei Răsăritene din preajma anului 1900, în care autorul zugrăvește, cu instrumentele specifice verismului, dezagregarea unei comunități evreiești tradiționale (ștetl) din Anatevka (un sat ucrainean din cadrul Imperiului Țarist), și anticipează catastrofele care au început să se profileze, într-un ritm trepidant, la orizont, la începutul secolului XX: acțiuni antisemite (individuale sau colective), revolte locale sau revoluții naționale, pogromuri, discriminare, segregare și alungare. După cum sugerează, în mod explicit, chiar titlul, Tevye se bazează pe romanul Tevi lăptarul de Sholem Aleichem, care a reprezentat, deopotrivă, sursa de inspirație pentru unul dintre cele mai îndrăgite musicaluri de pe Broadway, Scripcarul pe acoperiș. Ecranizarea omonimă din 1971 făcută de regizorul Norman Jewison i-a adus titlului celebritatea universală și succesul cinematografic.