În cel mai optimist scenariu, bucureștenii ar putea circula cu primele troleibuze noi, prin Capitală, peste mai mult de 2 ani. Adică începând de la finele anului 2024, conform spotmedia.ro.
Bucureștiul are doar troleibuze vechi. Dintr-un total de 265 de vehicule, 163 sunt Astra 415 T (livrate la București din 1997), iar 100 sunt Astra Iribus, puse în circulație din 2007-2008.
Nu circulă toate zilnic, ci doar 156 dintre ele, potrivit unui răspuns formulat de STB SA la solicitarea Spotmedia.ro. Iar 62% dintre cele care circulă nu au instalație de aer condiționat.
Pe scurt, e limpede că Bucureștiul are nevoie de troleibuze noi.
Gabriela Firea a lansat încă din februarie 2019 o licitație pentru a cumpăra 100 de troleibuze de 12 metri lungime. A depus ofertă o singură firmă din Turcia: Bozankaya Otomotiv Mak.
În repetate rânduri, pasionații de infrastructură, dar și reprezentați ai altor companii din domeniu au susținut că Bozankaya Otomotiv Mak nu are în ofertă troleibuze de 12 metri omologate și că nu va avea ce livra la București.
Un producător polonez de mașini, Solaris, a cerut chiar anularea licitației. N-a obținut-o. Și, în cele din urmă, PMB a anunțat că turcii de la Bozankaya Otomotiv Mak au câștigat. La finalul lunii martie 2020 s-a s-a semnat și contractul.
După jumătate de an, când Firea pierduse deja alegerile și se pregătea să elibereze scaunul de primar, PMB a reziliat contractul cu Bozankaya Otomotiv Mak. Motivul: așa cum au semnalat atât sursele din industrie, cât și pasionații de infrastructură, turcii nu aveau omologare pentru troleibuzul promis. Așa că nu aveau ce livra.
S-au pierdut, aşadar, doi ani și jumătate cu o licitație ratată. În tot acest timp, bucureștenii au fost nevoiți să circule cu troleibuzele vechi și hârbuite.
Nicușor Dan a reușit să relanseze licitația abia pe 11 august 2022, după ce i s-a scurs aproape jumătate din mandat. Așa că nu e foarte clar dacă va mai fi sau nu în funcție când vor începe să sosească primele troleibuze, la București.
Prețul pe care PMB se oferă să îl plătească acum e cu 27,3% mai mare decât în 2019 și ajunge la 273.109.244 de lei. Asta înseamnă circa 2.731.092 lei (551.735 euro) pentru un troleibuz.
Motivele pentru care prețul a crescut pot fi mai multe. Pe de o parte, costurile de producție din industrie s-au majorat mult de la începutul lui 2019 până astăzi. În plus – după cum au susținut surse din industria producătoare de vehicule în 2019 – PMB oferea prea puțini bani per troleibuz ca să îl poată cumpăra cu tehnologia și toate dotările descrise în caietul de sarcini.
Circa 80% din sumă provine de la Administrația Fondului de Mediu (AFM).
Ce fel de troleibuze vrea să cumpere primăria
Potrivit caietului de sarcini, PMB vrea să cumpere troleibuze de 12 metri cu 3 uși duble. În fiecare mașină ar urma să aibă loc 90 de persoane (cu tot cu șofer). Dintre pasageri, 24 vor avea loc pe scaune.
Evident, în spațiul destinat pasagerilor va exista aer condiționat, dar și sistem de entertainment.
Motorul troleibuzului va trebui să aibă o putere de cel puțin 200 kW, ceea ce înseamnă destul de mult. În plus, mașinile vor avea și sistem automat de repunere pe fir a captatorilor (brațele subțiri cu care troleibuzul e conectat la traseul aerian de fire de curent – n.red.).
De asemenea, PMB vrea pe troleibuze baterii care să le asigure, la nevoie, o autonomie de 20 de km la fiecare cursă. Asta înseamnă că troleibuzul va putea circula și prin zone în care nu are acces la rețea aeriană de fire. Adică va fi și autobuz electric.
Când vor veni noile troleibuze
Firmele interesate să furnizeze cele 100 de troleibuze pot depune oferte până pe 14 septembrie. Dacă vreunul dintre producători poate demonstra că are tot dreptul să își pregătească oferta pentru o perioadă mai îndelungată, termenul limită de depunere s-ar putea prelungi.
O licitație cu o valoare de peste 55,1 milioane de euro – cum e aceasta – nu are prea mari șanse să se desfășoare fără contestații și procese.
Dar și dacă astfel de evenimente n-ar încetini mersul procedurii, PMB estimează că va termina evaluarea tehnică și pe cea financiară a ofertelor până pe 14 septembrie 2023.
Apoi va desemna și anunța câștigătorul. Și dacă nici în această etapă nu vor fi contestații – ceea ce e destul de greu de crezut – în câteva luni, necesare pentru documentație, se va semna contractul.
Cel mai devreme, spre finalul lui 2023.
Iar de la acel moment, potrivit graficului de livrare din modelul de contract întocmit de PMB, firma câștigătoare va avea la dispoziție 11 luni ca să livreze un prim troleibuz. Iar în următoarea, a 12-a din contract, ar trebui să aducă la București încă 33 de troleibuze.
Ulterior, firma ar urma să livreze, în cele 2 luni care urmează, câte 33 de troleibuze noi. Practic, toate vehiculele ar urma să fie livrate în doar 14 luni de la semnarea contractului. Asta dacă vreo firmă care ia parte la licitație nu va contesta graficul și nu va obține o prelungire a calendarului de livrare.
Oricum ar fi, chiar și în cel mai optimist scenariu, troleibuzele noi nu vor veni mai devreme de finalul anului 2024.
În scurt timp, la început de 2025, ar putea începe să sosească în București și primele autobuze electrice, din lotul de 100 pentru care PMB a lansat recent a 4-a oră o licitație și la care deja au depus oferte 6 companii.