Liceenii din Sectorul 3 vor putea dobândi un „Carnet de navigator pe internet” dacă participă, până în noiembrie, la un proiect despre siguranţa online.
Proiectul are drept scop dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor de auto-cunoaştere, gestionare a emoţiilor, comunicare şi învăţare colaborativă pe tema siguranţei navigării pe internet. Au răspuns provocării şi sunt gata să transmită tinerilor cunoştinţele în domeniu specialişti în securitate cibernetică şi inteligenţă artificială, transmite Primăria Sectorului 3.
Activităţile proiectului:
- ateliere de educaţie non-formală în licee din Sectorul 3;
- dezbateri pe teme de securitate pe internet, bullying cibernetic şi modalităţi de protejare în faţa ameninţărilor din spaţiul online;
- o tabără de lucru unde vor fi aplicate practic metodele de lucru şi de protecţie în spaţiul online şi unde vor fi prezentate noile măsuri propuse la nivel internaţional pentru o etică a utilizării inteligenţei artificiale.
Participanţii vor primi materiale de informare cu conţinuturi şi forme atractive. Materialele rulate în cadrul proiectului vor lua forma unui caiet de lucru şi a unui ghid de navigare pe internet, disponibil atât fizic cât şi online.
La final, tinerilor le va fi înmânat câte un „Carnet de navigator pe internet”, ca dovadă a dobândirii unor cunoştinţe, informaţii şi deprinderi utile pe care, la rândul lor, le vor putea transmite mai departe colegilor şi altor persoane interesate. Poate, unii dintre elevi vor face primii paşi către o carieră în domeniul TIC.
Contextul implementării proiectului
În era digitală, navigarea în siguranţă pe internet şi protejarea datelor personale sunt priorităţi, dar mulţi dintre tineri nu sunt conştienţi de ameninţările cibernetice şi de modalităţile prin care se pot proteja în faţa acestora. Internetul este plin de informaţii valoroase, dar şi de pericole ascunse. Cyberbullyingul sau bullyingul prin folosirea tehnologiilor digitale poate să apară pe reţelele de socializare, pe mesageriile online, pe telefoanele mobile sau pe platforme.
Un raport publicat de UNESCO în 2021 arată că, potrivit unui sondaj realizat la nivel mondial, 84% dintre părinţii din întreaga lume sunt îngrijoraţi de siguranţa online a copiilor.
- Cu toate acestea, 58% dintre ei au petrecut mai puţin de 30 de minute discutând acest subiect cu copiii lor, ceea ce reprezintă jumătate din timpul unei lecţii şcolare standard. Acelaşi raport arată că activităţi curriculare şi extra-curriculare eficiente „ar trebui să le permită elevilor să recunoască hărţuirea cibernetică şi să ştie cum să raporteze acest lucru”.
De asemenea, un studiu realizat în România în 2023 de Asociaţia „Salvaţi copiii” arată că în condiţiile în care „77% dintre copii afirmă că petrec cel puţin trei ore zilnic, pe internet, 40% dintre ei afirmă că au fost jigniţi sau deranjaţi pe internet, adolescenţii/liceenii şi fetele afirmă acest lucru într-o măsură semnificativ mai ridicată, autorii indicaţi de ei când vorbesc de jigniri fiind persoane pe care le-au cunoscut pe internet”.
Proiectul „Carnet de navigator pe internet” este desfăşurat de Asociaţia Culturală Flower Power şi este finanţat de Primăria Sectorului 3 prin fonduri nerambursabile de la bugetul local.