În primele șase luni din 2022, înmatriculările de mașini noi au crescut cu 23,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Automobilele electrificate au înregistrat cea mai mare creştere, iar Dacia Logan a fost cel mai căutat model pe piața locală. Acestea sunt concluziile unei analize realizate de APIA, informează promotor.ro.
După primele şase luni ale anului curent, Dacia rămâne pe primul loc în preferințele românilor, cu 16.434 de unităţi vândute. Marca autohtonă este urmată în top de Ford (6.139), Toyota (5.050), Hyundai (4.630), Renault (4.550), Volkswagen (4.220), Skoda (3.962), Mercedes-Benz (3.556), Peugeot (2.090) şi Kia (1.379).
În total, s-au comercializat 58.000 de mașini noi. Primele patru locuri în clasamentul pe modele sunt ocupate de modele Dacia. Logan conduce topul după ce a fost cumpărat de 5.600 de clienți, în timp ce Duster (3.944) și Sandero (2.894) completează podiumul. Al patrulea model în topul celor mai căutate mașini noi în primul semestru din 2022 a fost modelul electric Dacia Spring, care și-a găsit aproape 2.385 de clienți.
Cele mai multe mașini diesel au fost vândute de Dacia
Potrivit APIA, după evoluţia importantă în primele luni, iunie a venit cu o scădere de 7,8% a înmatriculărilor de mașini noi. Comparativ cu anii anteriori, luna iunie 2022 a înregistrat o creştere cu 8,9% faţă de perioada similară din 2020. În schimb, a scăzut cu 20% comparativ cu iunie 2019.
Analiza APIA arată că autoturismele au reprezentat aproximativ 83% din totalul autovehiculelor vândute. Acestea au înregistrat în luna iunie un volum de 10.930 de unităţi, ceea ce înseamnă o scădere cu 7,0 puncte procentuale față de aceeași lună din 2021.
În funcţie de tipul de combustibil, în aceeași perioadă din 2022, motorizările pe benzină au avut o creştere de 24,5% faţă de iunie 2021. Astfel, benzinarele au ajuns la o pondere de 65,1%.
Mașinile echipate cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 26,4% faţă de primele şase luni din 2021 şi deţin o cotă de 14,5% din total. Cele mai multe modele diesel au fost vândute, în ordine, de Dacia, Skoda, Volkswagen și Peugeot.
Dacia Spring conduce topul mașinilor electrificate
Automobilele electrificate, adică cele 100% electrice, hibride plug-in şi cele full hybrid, deţin o cotă de piaţă de 20,4%. Acestea depășesc cu 5,9% și 3.460 de unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Achiziţiile de mașini verzi s-au dublat. Concret, acestea au înregistrat o creștere de 122,7% comparativ cu perioada similară din 2021. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a modelelor complet electrice (+411,7%) şi a celor plug-in hybrid (+119,3%).
La categoria modele pur electrice, cel mai vândut automobil a fost Dacia Spring cu 2.385 de unităţi. Cu o creştere de 37 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, electrica autohtonă este urmată de Tesla Model 3 (279), Hyundai Kona (233), Volkswagen e-Up! (209) şi Renault Zoe (135).
În ceea ce priveşte autoturismele plug-in hybrid, Top 5 este condus de Ford Kuga cu 208 unităţi (+252,5%). Pe locurile următoare se află Mercedes-Benz GLE – 143 unităţi (+138,3%), Hyundai Tucson – 121 unităţi (+611,8%), Renault Captur – 119 unităţi (+11,2%) şi Mercedes-Benz GLC – 115 unităţi (+51,3%).
Dintre vehiculele hibride, cel mai bine s-a vândut Toyota Corolla, cu 1.203 unităţi. Această valoare reprezintă o creştere cu 30,3% faţă de 2021. Podiumul este completat de două modele Toyota: C-HR (987 unităţi) și RAV4 (763 unităţi).