CFR Călători a lansat duminică, a doua licitație pentru modernizarea și întreținerea a 19 locomotive electrice, proiect care face parte din programul pentru modernizarea unui total de 55 de locomotive și 139 de vagoane călători, conform economedia.ro.
Anterior, vineri, 19 mai a fost publicată prima licitație tot pentru 19 locomotive, valoarea estimată fiind de 92 milioane Euro. Pentru a doua procedură de achiziție, cea publicată duminică, 21 mai, valoarea contractului este de 100 milioane Euro. Pentru a treia licitație care urmează să fie publicată rămân, alte 17 locomotive de modernizat. Chestiunea modernizării materialului rulant cu finanțare din PNRR a fost subiectul unor replici dure între actualul ministru, Sorin Grindeanu și fostul șef de la Transporturi, Cătălin Drulă. Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători este de 44 ani. Operatorul de stat are în total 1100 de locomotive, însă doar aprox. 400 sunt efectiv în circulație.
Contractul se derulează cu clauză suspensivă, trebuie finalizat în vara anului 2026 conform bornei din PNRR, iar durata serviciilor de întreținere este de 9 ani : ,,SNTFC „CFR Calatori” S.A. intentioneaza sa atribuie un contract sectorial pentru prestarea de „Servicii de modernizare locomotiva electrică 5100 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone şi sistem ETCS nivel 2 si achiziţia de servicii de mentenanţă pentru locomotivele modernizate”. Fondurile necesare pentru această procedură de achiziţie sectoriala sunt prevăzute în Programul anual de achiziţii modernizare material rulant, finantate prin PNRR, Componenta 4 Transport sustenabil I2 – material rulant feroviar si in Programul anual de achizitii servicii de reparatii si mentenanta material rulant modernizat PNRR avand sursa de finantare – fonduri de la bugetul de stat prin Contractul de Servicii Publice încheiat de SNTFC ”CFR Călători” S.A. cu MTI prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). si aprobat prin H.G. nr. 1453/2022. Contractul intră în vigoare la data semnarii de catre părţi şi este valabil 144 (unasutapatruzecisipatru) luni de la semnarea acestuia, perioadă ce include efectuarea serviciilor de modernizare pentru toate cele 19 locomotive, având ca dată de referinţă data de 1 Iulie 2026 pentru execuţia şi livrarea ultimei locomotive din modernizare, în vederea încadrării în intervalul stabilit pentru derularea PNRR, urmată de o perioadă de 9 ani (108 luni) pentru asigurarea execuţiei serviciilor de mentenanţă pentru ultima locomotivă ce va fi livrată din modernizare. “- documentație SEAP.
Luna trecută, directorul general CFR Călători, Traian Preoteasa anunța intenția de a cumpăra 30 de trenuri noi printr-un credit de la BERD.
Și Autoritatea pentru Reformă Feroviară a primit finanțare din PNRR pentru material rulant: 20 de trenuri electrice noi, 12 rame cu hidrogen și 16 locomotive electrice. Spre deosebire de sectorul rutier unde finanțarea din PNRR este din împrumuturi, pentru domeniul feroviar PNRR-ul asigură granturi, bani gratis, nerambursabili. Astfel, pentru cele trei proiecte pentru achiziția de material rulant, finanțarea efectivă din PNRR este de peste 1,5 miliarde lei/300 de milioane de euro: 550 milioane lei pentru 20 de trenuri electrice noi, 520 de milioane lei pentru 12 trenuri cu hidrogen și 370 de milioane lei pentru 16 locomotive noi. În total, adăugând cofinanțarea de la buget, cele trei proiecte au o valoare totală de 2,3 miliarde lei.