l-a mandatat să facă anchetă internă în Primăria Capitalei pentru a găsi vinovăția instituțională după ce, în urmă cu aproape un an de zile, Ana Oroș Daraban, de 43 de ani, a fost ucisă de o haită de câini comunitari pe data de 21 ianuarie 2023, într-o zi de sâmbătă, când se afla la alergat pe un teren din zona Lacul Morii.
În raportul de peste 100 de pagini consultat de G4Media.ro, Corpul de control constată că: Poliția Locală Sector 6 și Poliția Locală a Municipiului București au fost informate de către Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor (ASPA) că există terenuri private neîngrădite, insalubre, pe care se află câini comunitari, însă, pentru că ASPA nu avea atribuții de a ridica câini fără stăpân de pe ternuri private, instituția de protecție a animalelor a cerut polițiilor să ia măsuri împortiva proprietarilor de terenuri și de câini.
Una dintre aceste adrese a fost formulată de ASPA cu 4 zile înainte de decesul Anei Oroș, prin care ASPA solicita Poliției Locale Sector 6 verificarea împrejmuirii corespunzătoare a proprietăților private, în contextul unor câini ce ieșeau pe domeniul public până în zona digului Lacului Morii.
De asemenea, în septembrie 2022, șeful SPA (Serviciul Poliția Animalelor din subordinea Poliției Locale a Municipiului București) a fost informat despre existența stânelor de oi de către ASPA, precum și despre faptul că în acea zonă se află câini agresivi (aceeași victimă, Ana Oroș fusese mușcată cu un an înanite de mai mulți câini în zona Lacul Morii, în timp ce se afla la alergat), însă măsurile luate de SPA au vizat campanii de informare privind programele de sterilizare iar acțiunile de verificare la proprietarii de câini din zona menționată au fost efectuate în data de 22.01.2023, la o zi după uciderea Anei Oros.
După ce a făcut control în perioada ianuarie-mai 2023, la Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor (ASPA) și la Serviciul Poliția Animalelor din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București (SPA de la Poliția Locală București), ambele în subordinea Primăriei Capitalei, Corpul de control a constat că „un factor important, ce a favorizat desfășurarea evenimentului din 21 ianuarie 2023, îl reprezintă faptul că parcela în cauză nu era împrejmuită conform prevederilor legale, lucruri care erau de competența poliției locale de sector și a DGPLCMB (Poliția Locală a Bucureștiului – n.red.)”.
„Neîmprejmuirea parcelei de teren (private) din zona Lacului Morii a contribuit la caracterul insalubru al zonei (aspect a cărui verificare și sancționare era de competența poliției locate de sector si a DGPLCMB), adică un câmp unde se aruncau gunoaie, cadavre de animale sau în care își desfășura (ilegal) activitatea o stănă de oi. Notăm că, în ceea ce privește politiile locale de sector, acestea nu sunt în subordinea PMB si prin urmare nu s-a putut verifica câte sau dacă au fost acordate amenzi de către poliția locală sector 6 pentru neîmprejmuirea terenurilor private din zona Lacului Morii”, se arată în concluziile finale cuprinse în raportul Corpului de control, document consultat de G4Media.
Concluziile Corpului de control al primarului general:
– Zona incidentului din 21 ianuarie 2023 soldat cu moartea Anei Oroș se află la „granița” dintre sectorul 6 și comuna Chiajna (comună care s-a clasat pe locul III național privind creșterea numărului de locuitori de la ultimul recensământ comparativ cu cel din 2022);
– Terenul pe care s-a întâmplat incidentul este teren aflat în proprietate privată (conform documentelor transmise de Serviciul Cadastru din cadrul Direcției Patrimoniu, prin adresa nr. 14339/27.01.2023), neîmprejmuit și necurățat (conform constatărilor proprii din teren ale CCPG).
– Locul incidentului se află pe parcela nr. 207909, în apropierea laturii care se învecinează cu parcela nr. 212194, ambele parcele aflate în proprietate privată, fiind consemnat dreptul de proprietate al SC SLR IP Ilfov Development SRL (pentru parcela nr. 207909), respectiv Stoian Florea (pentru parcela nr. 212194). Referitor la locul incidentului și la faptul că terenul se află în proprietate privată, facem precizarea că echipajele ASPA nu au competențe privind capturarea câinilor fără stăpân aflati pe proprietate privată (…)
– Echipa de control a constatat faptul că terenurile din zona respectivă sunt neîngrădite, pe acestea fiind aruncate diverse gunoaie iar în apropiere se află două stâne de oi, una dintre ele fiind abandonată.
– Existenta stânelor de oi în zona incidentului constituie un factor favorizant pentru prezența câinilor în zona respectivă.
– Astfel, aspectele legate de gunoaiele aruncate în apropierea zonei incidentului (paie, resturi vegetale), posibil de la stână, precum și leșul unui măgar (după cum se poate observa din pozele alăturate prezentului raport), apreciem că au favorizat prezența câinilor.
Procentual, petițiile scrise privind sectorul 6 reprezintă aproximativ o treime din numărul total de petiții (29,31% în 2021, 33,84% în 2022), fiind sectorul cu cea mai mare problemă în ceea ce privește câinii fără stăpân – în ceea ce privește zona adiacentă digului Lacului Morii în perioada 2022 – 26.01.2023 au fost transmise 63 petiții scrise (aprox. 22% din petițiile privind sectorul 6). În ceea ce privește sesizările telefonice din perioada 01.01.2022 -03.02.2023, conform centralizatorului furnizat de ASPA, acestea au fost tot în număr de 63.
Din analiza petițiilor scrise furnizate privind zona adiacentă Lacului Morii, notăm două aspecte relevante:
1. majoritatea petițiilor (re)iterează gravitatea situației privind câinii fără stăpân din zonă;
De altfel, acest lucru reiese și din ’’cifrele” transmise de ASPA: (i) Sectorul 6 este pe primul loc din toate sectoarele Municipiului București, petițiile scrise din sectorul 6 însumând aprox. 33% din total; (ii) zona adiacentă Lacului Morii totalizează 22% din toate petițiile din Sectorul 6.
2. potențiali factori agravanți pentru situația câinilor par a fi terenurile neîngrădite și nesalubrizate, șantierele ansamblurilor imobiliare (unde sunt aduși / se aciuează câini) precum și diverse societăți cu sedii în zonă ce facilitează mișcarea neîngrădită a câinilor pe domeniul public și persoane fizice ce nu își țin permanent în incinta proprietăților private câinii.
În ceea ce privește colaborarea ASPA cu alte autorități, din documentele furnizate rezultă că ASPA a sesizat în 2022 și alte autorități competente cu privire la zona adiacentă digului Lacului Morii și a numărului constant de câini ce tot apar în zonă în ciuda numeroaselor capturări.
ASPA a solicitat prin aceste adrese sprijinul autorităților competente privind „acțiuni intensive în zona Lacul Morii pentru identificarea și sancționarea proprietarilor de câini care nu respectă legislația în vigoare” (i.e. microciparea și sterilizarea câinilor de rasă comună, respectiv împrejmuirea proprietăților private).
De altfel, una dintre aceste adrese a fost formulată de ASPA cu 4 zile înainte de decesul Anei Oroș, prin care ASPA solicita Poliției Locale Sector 6 verificarea împrejmuirii corespunzătoare a proprietăților private (în baza HCGMB nr. 120/2010), în contextul unor câini ce ieșeau pe domeniul public până în zona digului Lacului Morii.
■ în ceea ce privește colaborarea cu Poliția Locală a Municipiului București, de sector sau alte autorități în ceea ce privește activitatea de capturare a câinilor de pe domeniul public, ASPA precizează că:
– ”în ceea ce privește Serviciul Poliția Animalelor de la Poliția Locală a Municipiului București, colaborarea a fost foarte bună, aceștia dând curs sesizărilor ASPA.
– în ceea ce privește Poliția Locală Sector 6, ASPA precizează că aceștia se prezintă la solicitări în teren alături de echipajele ASPA, dar nu aplică sancțiuni pentru nesterilizare și nemicrocipare deoarece consideră că nu au competențe în acest sens. Participarea în cadrul campaniilor ASPA de informare pentru sterilizare/microcipare a fost foarte redusă.
– în ceea ce privește colaborarea cu Serviciul pentru Protecția Animalelor din cadrul Poliției Române – DGPMB, ASPA precizează că a fost deficitară, în sensul în care sesizările ASPA cu privire la reapariția câinilor fără stăpân în anumite zone sau solicitările telefonice de a verifica proprietarii de câini cu privire la nemicrocipare și nesterilizare au rămas de cele mai multe ori fără răspuns. Participarea în cadrul campaniilor ASPA de informare a fost foarte redusă.”
Potrivit datelor furnizate de ASPA (neexistând date centralizate publice), doar 4 localități din cele 14 localități care se învecinează cu Municipiul București au înființate servicii de gestionare a câinilor fără stăpân (deși conform art. 1 alin. (1) din OUG nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân: „Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului București au obligația de a înființa, în funcție de necesități, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, servicii specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân”)
sursa: G4Media.