Concurs de eseuri pe tema „fakenews” şi platformă de educaţie media pentru tineri, lansate de Institutul Goethe din Bucureşti

Institutul Goethe din Bucureşti lansează un concurs de eseuri dedicat elevilor de liceu şi studenţilor din România şi Republica Moldova, prin care îşi propune să contribuie la dezvoltarea educaţiei media şi la creşterea rezistenţei la fakenews în rândul tinerilor consumatori de ştiri.

Derulat sub motto-ul „Detectiv de FAKENEWS”, concursul debutează public pe data de 17 iunie 2024 şi se încheie pe 17 noiembrie 2024, când vor fi anunţaţi câştigătorii, pe site-ul Institutului Goethe din Bucureşti şi pe platformele de social media ale instituţiei.

Tinerii care doresc să ia parte la competiţie sunt invitaţi să trimită un eseu de aproximativ 1000-1500 de cuvinte, în limba română, la adresa Francesca.Szoeke@goethe.de, până pe 31 octombrie 2024, data limită de înscriere în concurs.

Concret, tinerii sunt invitaţi să depisteze în mediul online o ştire falsă, să o relateze, apoi să explice de ce consideră că materialul respectiv este fakenews şi, în plus, sunt provocaţi să explice ce impact consideră că poate avea respectivul material asupra cititorilor cu o slabă educaţie media.

În perioada 1-16 noiembrie, un juriu format din jurnalişti profesionişti din România şi Republica Moldova va evalua eseurile înscrise în competiţie. Juriul este alcătuit din: Paula Erizanu (Republica Moldova) – scriitoare şi jurnalistă freelancer, Luiza Vasiliu (România) – jurnalistă freelancer, co-fondatoare şi editor colaborator Scena9 şi Matei Martin (România) – redactor-şef al săptămânalului Observator cultural.

Toţi participanţii la competiţie vor primi diplome de participare şi premii în cărţi.

Eseurile clasate pe locurile I, II şi III vor fi publicate în revista Observator cultural. În plus, câştigătorul locului I va beneficia de un curs integral de limba germană la Institutul Goethe din Bucureşti.

„Ne bucurăm să lansăm acest proiect, pentru că suntem convinşi că educaţia media a devenit nu doar importantă, ci crucială. Avem nevoie de educaţie media pentru a şti cum să ne apărăm, pentru a ne proteja de manipulare şi de limbajul urii.

Prin toate evenimentele derulate de Institutul Goethe din Bucureşti ne propunem nu doar să facem cunoscute proiecte culturale, contribuind la o mai bună educaţie culturală a publicului, ci avem în vedere şi dezvoltarea resposabilităţii civice a celor care ne urmăresc”, a declarant Joachim Umlauf, directorul Institutul Goethe din Bucureşti.

De-a lungul desfăşurării concursului, participanţii sunt invitaţi să intre pe platforma special creată de Goethe-Institut, în cooperare cu Kunsht (Ucraina) pentru a contribui la îmbunătăţirea utilizării conştiente a ştirilor şi a mass-media de către toate generaţiile. Este vorba despre Fakeless, o platformă disponibilă în limbile germană, engleză, bosniacă, greacă, croată, macedoneană, română, sârbă şi turcă, uşor de utilizat şi care permite folosirea conţinutului său atât individual, cât şi colectiv.

Toţi cei care accesează Fakeless vor reuşi să înţeleagă cum ne putem imuniza împotriva informaţiilor false: vor regăsi aici 16 jocuri împărţite în patru blocuri. Fiecare bloc reprezintă o doză de vaccin împotriva informaţiilor false şi a tentativelor de ascundere a adevărului

Cum putem recunoaşte informaţiile false şi dezinformarea?, Cum putem verifica dacă anumite informaţii sunt corecte?, Cum ar trebui să vorbim cu persoanele care cred în conspiraţii? – Fakeless îi ajută pe tineri să găsească răspunsuri la aceste întrebări, pentru a obţine imunitate faţă de dezinformare.

Rezultatele concursului de eseuri vor fi publicate pe site-ul Institutului Goethe din Bucureşti şi pe platformele din sfera social-media ale instituţiei.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati