Mii de apeluri au fost înregistrate la numărul unic 119, Telefonul Copilului, activ din 5 ianuarie, operaţionalizat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), a declarat pentru News.ro consilierul de stat Mădălina Turza, care a subliniat că acest număr „nu este unul simplu”, operatorii putând afla de unde se face apelul şi numărul celui care sună. Ea a precizat că, în cursul săptămânii viitoare, vor putea fi generate şi statistici, scrie agenția de presă news.ro.
„Există deja mii de apeluri, nu avem o statistică încă pentru că Serviciul de Telecomunicaţii Seciale încă instalează platforma de colectare a datelor statistice, însă s-au putut observa mii de apeluri date simultan în cele două, trei zile, dar în special pe data de 5 ianuarie. Lumea a sunat ca să vadă cum funcţionează, cum se răspunde. Au fost situaţii în special de verificare. În cursul săptămânii viitoare, vom putea să generăm şi statistici şi să vedem ce cazuri au fost până acum”, a declarat Mădălina Turza.
Telefonul Copilului face parte din Programul Naţional de Suport pentru Copii în contextul Covid „Din grijă pentru Copii”.
„În septembrie, fost aprobată Ordonanţa de Urgenţă privind Programul Naţional de Suport pentru Copii în contextul Covid „Din grijă pentru Copii”. Din acest program naţional fac parte o serie de măsuri pe partea de suport psiho-emoţional şi de siguranţă a lor. Una dintre primele măsuri o reprezintă operaţionalizarea numărului 119 care avea ca termen de realizare 31 decembrie 2021, ceea ce s-a şi întâmplat. Zilele trecute a fost anunţat şi începând din 5 ianuarie este activ la nivel naţional”, a declarat, pentru News.ro, Mădălina Turza, consilier de stat în Ministerul Familiei.
Până acum nu a existat infrastructura, a precizat consilierul.
„Numărul 119 este un telefon unic şi gratuit la nivel naţional pentru situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului. Acest număr se află operaţionalizat la nivelul celor 47 de Direcţii Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului care se află în toate judeţele din ţară şi la nivelul celor şase sectoare din Bucureşti. În fiecare, a fost operaţionalizat, înfiinţat un birou cu operatori call-center care funcţionează non-stop”.
Numărul 119 interconectat cu 112
În situaţii grave, apelul este transferat automat către 112. „Nu este un simplu telefon, este o întreagă infrastructură, o platformă instalată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu ajutorul căreia operatorii pot vedea de unde se sună, numărul apelantului şi, în situaţia în care se confirmă în urma unei proceduri, întrebări specifice pe care aceştia le pun, că este o situaţie gravă, în timp real se deplasează o echipă de intervenţie a Protecţiei Copilului acolo unde se află copilul. În situaţia în care problema semnalată este o urgenţă care pune viaţa în pericol, se face transferul automat către 112, pentru că cele două sisteme informatice sunt interconectate”, a explicat Mădălina Turza.
„Acest număr 119 face parte dintr-un amplu proces de elaborare de redactare, de consultare, desfăşurat pe parcursul anului 2021, în perioada guvernului Cîţu”, a subliniat aceasta.
„Motivul pentru care acest număr a fost înfiinţat a fost determinat de perioada pandemiei care a făcut să adâncească un fenomen care era subraportat, violenţa în familii şi în comunitate. Raportate în 2020, au fost peste 8.700 de cazuri de infracţiuni, violenţe împotriva copiilor şi doar în primele şapte luni ale anului 2021 au fost peste 5.400 de copii care au făcut obiectul unor dosare penale. Cifrele au fost foarte mari faţă de anii precedenţi, tocmai pe fondul izolării, al statului în casă foarte mult, copiii nu au mai mers la şcoală şi s-au întâmplat lucruri grave. Oricum, România avea o problemă de identificare şi de scoatere la lumină a acestor situaţii şi tocmai de aceea această pârghie importantă. La numărul acesta pot suna alţi membri ai familiei, vecini, alţi oameni”, a explicat Turza..
Cele 47 de Direcţii de Protecţie a Copilului din ţară sunt singurele entităţi publice care au expertiză pe zona de protecţie a copilului.
„Că există lacune de calitate în anumite zone, este altă discuţie, dar sunt singurii care au acest tip de expertiză. Suplimentar, operatorii au fost formaţi atât de STS, dar şi pe partea de intervenţie şi de răspuns la asemenea situaţii. Ei, oricum, sunt prin formarea lor asistenţi sociali, psihologi, dar au pregătire în zona socială. Este firesc ca, probabil în primele săptămâni, să existe stângăcii sau sincope, dar după 30 de ani era normal ca şi România să aibă un asemenea sistem”, a concluzionat consilierul de stat.