Consiliul Local a votat reintroducerea frecvențelor de măturat și spălat pe toate străzile din Sectorul 1

În cadrul ședinței Consiliului Local Sector 1 de luni, aleșii locali au votat o serie de hotărâri care readuc salubrizarea la calitatea și standardele legale, restabilind normalitatea în serviciile de curățenie din comunitatea noastră.

Astfel, consilierii locali au reintrodus frecvențele de intervenție obligatorii prevăzute în Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 345 din 13 august 2020. Prin actualizarea programului de prestație al operatorului de salubritate, se va asigura o creștere a eficienței serviciilor de măturat, spălat, stropit și întreținere a curățeniei, punându-se accent pe automatizarea operațiunilor.

Reamintim faptul că vechea administrație a Sectorului 1 a redus drastic frecvențele operațiunilor de salubrizare pentru a diminua aparent costurile. Această măsură a dus la degradarea calității serviciilor și la lipsa intervențiilor corespunzătoare pe majoritatea străzilor, afectând sănătatea publică și imaginea generală a Sectorului 1.

Ce prevede noul plan de salubritate stradală promis de Primăria Sectorului 1:

  • Extindem măturatul mecanizat la 973 de străzi, comparativ cu doar 125 în prezent.
  • Noul program acoperă complet toate zonele Sectorului 1 prin introducerea a 80 de străzi. Astfel, toate cele 45 de străzi din cartierul Henry Coandă vor fi introduse în programul de salubrizare.
  • Minimum trei operațiuni săptămânale pe fiecare stradă. Astăzi, pe 697 de străzi se efectuează o singură operațiune, aceea a măturatului manual.
  • Operatorul de salubritate va spăla carosabilul și trotuarele pe 1.200 de străzi lunar, cu frecvență săptămânală pe arterele principale. Prin programul efectuat până acum, erau spălate lunar doar 76 de străzi.
  • Stropirea carosabilului va fi extinsă la 973 de străzi, față de 107 străzi incluse în programul valabil până azi.
  • Noile frecvențe vor fi introduse în totalitate în planul de acțiune al operatorului de salubritate într-un termen de 60 de zile.

Deși serviciile sunt extinse semnificativ, facturile aferente creșterii frecvențelor nu vor crește proporțional datorită automatizării proceselor și optimizării cheltuielilor. Prioritatea rămâne echilibrul între un mediu curat și resursele bugetare ale Sectorului 1. Pentru aplicarea noului program anticipăm un cost lunar de 10 milioane lei. Comparativ cu luna martie a anilor trecuți, în anul 2023 s-au plătit 8,15 milioane lei, în anul 2024 s-au plătit 11,7 milioane lei, iar în 2025, 9,6 milioane lei.

Suprafețele pe care se face curățenie sunt măsurate cadastral

Tot astăzi, consilierii locali au aprobat noile suprafețe de carosabil și trotuare incluse în contractul cu operatorul de salubritate, rezultate în urma măsurătorilor cadastrale. Astfel, suprafața totală ce va fi salubrizată ajunge la 280.000 metri pătrați, pe o lungime totală a carosabilului de 455 de kilometri. În plus, au fost introduși în contract 25 de kilometri de artere care anterior nu erau cuprinse în serviciile de curățenie.

Acord pentru plata datoriilor stabilite prin titluri executorii

În aceeași ședință, a fost validat un Acord de plată pentru stingerea creanțelor contractuale restante cu operatorul Romprest. Concret, Sectorul 1 va efectua în prima fază o plată de 6,9 milioane lei, sumă stabilită prin hotărâre definitivă a instanței de judecată. Restul creanțelor recunoscute prin titluri executorii urmează să fie eșalonate conform unui grafic ce va fi negociat și aprobat ulterior. Astfel, administrația locală face eforturi să achite datoriile acumulate în anii anteriori, dar povara financiară rămâne una semnificativă.

În mandatul 2020–2024, datoria cumulată a Primăriei Sectorului 1 către Romprest a atins 134 de milioane de lei. Din această sumă, aproximativ 60 de milioane au fost plătite sub conducerea fostului primar Clotilde Armand. Pentru restul de 73 de milioane lei, părțile au ajuns în fața instanței, în încercarea de a media o soluție. Hotărârile judecătorești emise până acum obligă Primăria să achite această sumă operatorului, iar ultima decizie, pronunțată vineri, majorează creanța cu încă 6 milioane de lei.

La toate aceste datorii se adaugă penalități de întârziere, generate în perioada 2021–2022, în valoare de aproximativ 100 de milioane de lei, penalități care, conform legii, trebuie suportate de Primăria Sectorului 1.

S-a eliminat taxa de așteptare pentru utilajele de deszăpezire

De asemenea, consilierii locali au aprobat ajustarea tarifelor pentru operațiunile de salubrizare, cu o majorare de 18%. Această creștere este impusă prin dispoziția Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) și reflectă evoluția indicelui prețurilor de consum pe ramura respectivă. Este important de menționat că, în decembrie 2023, tarifele de salubrizare au fost majorate cu 35%, tot prin aplicarea aceluiași indice de corecție.

Totodată, în ședința de astăzi, consiliul local a decis eliminarea tarifelor de staționare și așteptare a utilajelor de deszăpezire. Aceste tarife, care se aplicau chiar și în absența ninsorilor puternice, au generat costuri suplimentare considerabile pentru serviciul de deszăpezire, majorând inutil cheltuielile publice.

Proiectul jurnalistic newsbucuresti.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati