În fiecare săptămână, sute de imobile rămân fără apă caldă şi căldură fie din cauza avariilor, fie din cauza lucrărilor la reţeaua RADET. Puţini dintre bucureşteni ştiu însă că se pot adresa instanţei, prin intermediul Asociaţiilor de proprietari.
Situaţia este cel puţin stranie din punct de vedere judiric, având în vedere că proprietarii de apartamente nu se pot adresa instanţei fără a apela la Asociaţiile de proprietari şi oricum nu ar putea cere despăgubiri având în vedere că, din punct de vedere juridic, RADET este în faliment, a explicat un avocat pentru Adevarul.
„Proprietarii vor fi obligaţi să convoace Adunarea Generală a proprietarilor din blocurile care vor să se implice în asemenea litigii şi să voteze deschiderea unei acţiuni în instanţă. În mod secundar, se va pune problema că judecata se va face cu o societate al cărui statut juridic nu îi va putea despăgubi pe păgubiţi. Se poate cere anularea facturilor Bucureştenii nu vor avea cum să-şi recupereze posibilele daune pe care le-ar putea câştiga în instanţă, fiindcă vor trebui să se înscrie în tabelul creditorilor şi de acolo să fie plătiţi ca atare, având în vedere că RADET este în faliment”, a declarat avocatul, precizând că, din punct de vedere juridic, faliment înseamnă de fapt o imposibilitate de tragere la răspundere a furnizorului de căldură din Bucureşti.
Ca atare, „singurul lucru pe care îl pot face bucureştenii, respectiv Asociaţiile de proprietari pentru a diminua pierderile suferite ar fi să cheme în judecată RADET în vederea anulării facturilor emise de către aceasta în care este inclusă şi plata agentului termic, de care însă nu au beneficiat”.
„De ştiut pentru cei care vor să deschidă asemenea acţiuni, cererea de chemare în judecată nu se poate face de către proprietari în mod individual, aşa cum am indicat mai sus, asta pentru că nu ar avea calitatea procesuală necesară, contractele de caldură fiind semnate cu asociaţia şi nu cu proprietarii în mod individual”, a precizat acesta.