Afectează frigul performanțele și autonomia bateriei mașinii electrice pe care o dețineți? Sunt mașinile electrice mai greu de manevrat pe zăpadă? Iată ce trebuie să știți despre conducerea mașinilor electrice pe timp de iarnă, scrie Euronews, citat de economedia.ro.
Anul trecut, mașinile electrice au reprezentat peste 14% din vânzările de mașini noi în Europa și se așteaptă ca în 2024 să atingă o cotă de piață de 20%.
Dar, pe măsură ce mașinile electrice continuă să câștige în popularitate, mulți potențiali cumpărători sunt îngrijorați de modul în care acestea funcționează pe timp de iarnă.
Înainte de a porni la drum, iată ghidul Euronews pentru a obține performanțe maxime de la mașina electrică pe vreme rece.
Afectează vremea rece mașinile electrice?
La fel ca oamenii, mașinile preferă temperaturile ambientale, iar vremea rece va face ca toate mașinile – pe benzină, diesel și electrice – să funcționeze mai puțin eficient.
O baterie descărcată, un alternator defect sau o problemă la motorul de pornire pot face ca o mașină cu motor cu combustie internă (ICE) să aibă dificultăți în a porni iarna, în timp ce temperaturile scăzute pot afecta autonomia unei mașini electrice.
Când temperatura scade, autonomia se reduce, dar și capacitatea bateriei.
Capacitatea reprezintă, în esență, cantitatea de energie pe care o poate reține bateria și cât de repede se poate descărca, astfel încât reîncărcarea va dura mai mult.
În condiții de frig extrem, punctele de încărcare pot fi, de asemenea, afectate, iar rezultatul poate fi un timp de încărcare considerabil mai lent, astfel încât vă puteți aștepta să petreceți mai mult timp la stațiile de încărcare în timpul iernii.
Cum afectează bateria o scădere a temperaturii?
Bateriile mașinilor electrice funcționează prin stocarea și eliberarea de energie. Vremea mai rece duce la o încetinire a procesului general de reacție chimică și a performanței bateriei. Este demn de remarcat faptul că nu toate mașinile electrice sunt însă afectate în aceeași măsură.
Cât de multă autonomie va pierde un vehicul electric pe timp de iarnă?
Federația Norvegiană a Automobilului (NAF) efectuează în mod regulat teste de autonomie pe timp de iarnă și de vară pe vehiculele electrice pentru a afla cum se comportă acestea.
În cadrul celui mai recent test de iarnă, 29 de mașini au circulat pe un amestec de drumuri urbane și rurale la temperaturi care au fluctuat între zero grade și minus 20 de grade Celsius. Mașinile pornesc cu o baterie complet încărcată și sunt conduse până când rămân fără energie.
Rezultatele arată că pierderea de autonomie a unui vehicul electric poate varia între 10 și 30% din autonomia oficială a mașinii.
Cel mai performant vehicul electric a fost Maxus Euniq 6, un SUV care a pierdut doar 10,5% din autonomia WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), în timp ce Tesla Model S a parcurs 530 km, cea mai mare distanță dintre toate vehiculele electrice înainte de a se epuiza, o distanță cu 16,4% mai mică decât autonomia WLTP declarată a mașinii, de 634 km.
Ce se poate face pentru a diminua impactul?
Este posibil să nu puteți controla vremea, dar există o serie de modalități de a minimiza impactul temperaturilor scăzute asupra gamei dumneavoastră.
Dacă vă parcați mașina într-un garaj sau într-o zonă acoperită, bateria va fi protejată de frigul extrem, ceea ce face ca aceasta să aibă mai multe șanse de a-și păstra încărcătura bateriei.
De asemenea, atunci când încărcați peste noapte, puteți programa precondiționarea pentru ora la care plecați. Acest lucru vă permite să preîncălziți habitaclul mașinii înainte de a porni la drum, astfel încât să trageți energie de la sursa principală de electricitate și nu de la bateria mașinii electrice.
Odată pornit la drum, pornirea încălzirii este cel mai rapid mod de a pierde autonomia, așa că folosiți în schimb scaunele și volanul încălzite, deoarece acest lucru este mult mai eficient decât încălzirea întregii mașini.
De asemenea, căutați un vehicul electric cu pompă de căldură, deoarece aceasta face ca încălzirea și răcirea bateriei să fie mai eficiente din punct de vedere energetic. Merită să cumpărați o mașină care este echipată cu una sau să cheltuiți mai mult pentru una, dacă este oferită ca opțiune.
În cele din urmă, asigurați-vă că anvelopele sunt umflate corespunzător și verificați în mod regulat presiunea în anvelope, deoarece orice dezechilibru în presiunea anvelopelor vă poate afecta eficiența energetică.
Dacă anvelopele nu sunt suficient de umflate, atunci bateria trebuie să lucreze mai mult pentru a menține energia.
Sunt mașinile electrice greu de condus pe gheață și zăpadă?
Mașinile electrice au, în general, tracțiune față sau integrală, așa că ar trebui să se descurce bine pe drumurile înzăpezite.
De asemenea, acestea tind să aibă un centru de greutate scăzut datorită poziționării bateriilor, ceea ce poate contribui la creșterea tracțiunii și la îmbunătățirea stabilității în condiții de iarnă.
Dar este important să rețineți că vehiculele electrice sunt mai grele decât mașinile pe benzină și diesel de dimensiuni similare, astfel încât, în cazul unui derapaj, poate fi mai greu să țineți mașina sub control.
Cel mai important factor pe șosea este viteza, așa că, în condiții de gheață, conduceți întotdeauna încet și cu atenție.
Funcția modului ecologic este utilă, deoarece nu numai că vă va extinde autonomia bateriei, dar poate face ca mașina dumneavoastră să fie mai sigură la condus pe timp de iarnă prin reducerea puterii și limitarea cuplului.
Anvelopele de iarnă sau anvelopele pentru toate anotimpurile merită, de asemenea, luate în considerare, deoarece acestea fac o diferență semnificativă atunci când temperatura scade brusc, deoarece oferă mai multă aderență în timpul conducerii pe zăpadă și gheață decât anvelopele obișnuite.