Cum s-a schimbat centrul Bucureștiului, câte locuri de parcare s-au făcut și ce amenzi s-au dat

A trecut un an de la „revoluția în parcare” anunțată de primarul Nicușor Dan și de viceprimarul Stelian Bujduveanu. Ce s-a schimbat? Trotuarele de pe mai multe străzi și bulevarde din zona centrală au fost eliberate de mașini, iar pe marginea carosabilului au fost amenajate parcări cu plată. Deși mulți nu s-ar fi așteptat, noile parcări chiar au un grad mare de ocupare, mai ales de când tariful a scăzut la 5 lei/oră. Mai este însă mult până departe. Străzile pe care s-au aplicat aceste măsuri sunt puține raportat la total, mai puțin de 15%, în continuare fiind sute de artere în centru unde trotuarele și chiar trecerile de pietoni sunt ocupate de mașini.

Ce înseamnă „revoluția în parcare”

Pe scurt, „revoluția în parcare” înseamnă ca în centrul Bucureștiului să nu mai fie haos, cu mașini parcate pe trotuar, pe spațiile verzi, pe trecerile de pietoni, pe fiecare stradă să fie trotuarele libere și părcări amenajate, cu plată, așa cum este în toate orașele europene civilizate. De ce cu plată? Pentru a descuraja folosirea mașinii personale și implicit reducerea poluării, traficul fiind unul dintre principalii poluatori din București, potrivit studiilor făcute.

Pe 15 august anul trecut, Primăria Capitalei, prin vocea primarului general Nicușor Dan și a viceprimarului Stelian Bujduveanu, a anunțat că va aplica aceste măsuri, iar până la finalul lui 2024 vor face ordine pe toate străzile din centrul Bucureștiului, în interiorul inelului central.

Ce s-a făcut în primul an?

„Revoluția” a început cu câteva străzi de lângă Primăria Capitalei, cu parcările din jurul Primăriei rezervate funcționarilor, care au fost transformate în parcări cu plată, și cu eliberarea trotuarelor unde erau tot timpul mașini, iar pietonii mergeau pe carosabil – str. Eforie, str.Brezoianu, Domnița Anastasia, str. Eforie, str. Mihai Vodă, str. Grigore Cobălcescu, str. Elie Radu, Academiei, Schitu Măgureanu.

Apoi au continuat punctual, cu mai multe străzi din zonele Piața Unirii, 11 iunie, bd. Magheru, Piața Romană, Icoanei, , Eminescu, Polonă, Floreasca, Dorobanți, Dacia, Buzești, Piața Matache, Gara de Nord, Piața Victoriei, străzile din spatele Guvernului, zona din spatele bd. Kiseleff- strada Emanoil Porumbaru, Panduri, Piața Amzei.

Proiectul nu vizează doar crearea de noi locuri de parcare, ci sistematizarea străzilor prin amenajarea de sensuri unice, benzi unice pentru transportul public și sensuri giratorii pentru fluidizarea traficului, acolo unde este posibil. De exemplu, în zona Floreasca – Beller – Dorobanți, s-au amenajat și benzi unice pentru STB și piste de biciclete.

Din august 2022 până în august 2023, Primăria Capitalei a trasat circa 30.000 de locuri noi de parcare, pe zeci de străzi din centrul orașului, spune viceprimarul Stelian Bujduveanu.

„În ultimul an am reușit să creăm 30.000 de noi locuri de parcare. Până în august 2022, existau aproximativ 9900 de locuri de parcare în Municipiul București. Astăzi avem peste 40.000 locuri de parcare. Obiectivul pentru 2023 a fost deja realizat”, a explicat Bujduveanu pentru HotNews.ro.

Folosesc bucureștenii parcările cu plată sau parchează tot pe trotuar, gratis?

Gradul de ocupare este undeva la 60%, spune acesta, însă nu se știe exact câte dintre locuri sunt ocupate de mașinile hibrid și electrice, care au gratuitate, și câți chiar plătesc parcarea. Știm doar că în baza de date sunt circa 494 abonamente de riveran/lună, deci acestea ar fi locurile de parcare ocupate de riverani, cu abonament.

Încasările sunt însă mari, semn că totuși mulți plătesc pentru acest serviciu. Potrivit datelor transmise la solicitarea HotNews.ro, în ultimii 2 ani s-au încasat din parcări aproximativ 60 de milioane lei, echivalentul sumei încasate în 2017-2021. O creștere semificativă s-a înregistrat în ultimul an, încasările ajungând la 40 milioane lei.

  • „Până acum gradul de conformare este unul foarte ridicat. Adică vedem mai puține mașini parcate pe trotuare faţă de anii trecuți. Nu spun ca am rezolvat problema! Nici pe departe. Spun doar că este un început bun spre normalitate.
  • Reacția bucureștenilor a fost surprinzător de pozitivă: oamenii s-au bucurat că avem reguli pentru parcare și că utilizarea acestui serviciu public se face organizat.
  • A fost o lipsă evidentă de exercitare a autorității de către primărie, în ultimii 30 de ani, prin faptul că trotuarele erau “parcări”. Este regretabil că a durat atât de mult timp pentru ca PMB să-și impună autoritatea.
  • Sunt pași mici, dar importanți pentru a crește calitatea vieții în București. Obiectivul acestui program de sistematizare este să eliberăm inelul principal de circulație, să eliberăm trotuarele de mașini, să prioritizăm transportul public prin benzi unice și să facem ordine în oraș”, a declarat Bujduveanu pentru HotNews.ro.

În zona Unirii – Piața Sf. Gheorghe – o parte dintre șoferi parchează în parcările amenajate, alții parchează pe locurile unde nu sunt marcaje sau pe trotuar, ca să nu plătească.

Câte amenzi pentru neplata parcării s-au dat

Viceprimarul Stelian Bujduveanu spune că pentru neplata parcării, pe locurile amenajate au fost aplicate în ultimul an 170.362 de sancțiuni – suprataxe de 200 de lei/zi , și doar 64 au fost contestate în instanță.

Dacă treci pe stăzile marcate, pare că ești în alt oraș, însă, deocamdată nu este o schimbare majoră deoarece pe străzile de lângă încă este haos, mașini parcate pe trotuar, trotuare sparte, spațiu public abandonat. Abia când se va face o zonă în întregine se va vedea o schimbare radicală.

Deși mașinile parcate neregulamentar pot fi ridicate în Sectoarele 1,2,3,4 și 6, iar șoferii care blochează trotuarele pot fi amendați, realitatea arată ca în pozele de mai jos, singura soluție viabilă în prezent fiind stâlpișorii și proiectarea străzii în așa fel încât să nu se poată parca neregulamentar.

sursa: HotNews.ro

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati