În 2022, în București au fost întocmite 820 de dosare şoferilor care au fost prinşi băuţi şi 670 şoferilor care au fost prinşi drogaţi, potrivit TVR. Pentru a putea face o comparaţie, în anul 2021 au fost întocmite 800 de dosare pentru alcool şi 740 pentru droguri, conform G4media.ro.
Potrivit legii, ambele infracţiuni se pedepsesc cu închisoare de la unu la cinci ani sau cu amendă. Specialiştii în siguranţă rutieră susţin că sunt sancţiuni prea blânde şi că până în momentul în care pedepsele nu vor fi înăsprite, fenomenul nu va fi diminuat.
„Trebuie să creştem sancţiunile. În momentul de faţă, dacă ne referim la uciderea din culpă, aceasta este sancţionată între unu şi cinci ani sau cu amendă. Ar trebui să ajustăm aceste sancţiuni şi să ne ducem undeva de la trei la zece ani, sau de la cinci la 15 ani. În Parlamentul Marii Britanii, un şofer care se urcă băut la volan şi produce un accident de circulaţie care a avut ca şi consecinţă decesul unei persoane este condamnat la 25 de ani”, a declarat Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie din România.
Asta pentru că riscurile ca şoferii băuţi sau drogaţi să producă un accident de circulaţie soldat cu victime sunt extrem de mari.
„Să ne imaginăm doar că atunci când suntem sub o astfel de influenţă, e ca şi cum am conduce prin ceaţă. Tot focusul nostru se concentrează într-un singur punct, nu mai avem vedere periferică, suntem din ce în ce mai încetoşaţi şi mai lenţi în reacţii.”, a declarat Bogdan Filip, specialist în conducere defensivă.
Nu mai departe de joi, un bucureştean aflat sub influenţa substanţelor psihoactive a fost implicat într-un accident în care două fete de 15 ani au care mergeau regulamentar pe trotuar s-au ales cu mai multe leziuni.
Potrivit unui răspuns al Poliţiei Rutiere la solicitarea G4Media.ro, în România, numărul șoferilor drogați la volan s-a triplat în ultimii 4 ani, iar consecințele sunt extrem de grave: au fost 14 accidente provocate de șoferi drogați la volan, soldate cu 9 morți și rănirea gravă a 13 persoane.
Astfel, în 2019, la nivel național, au fost constatate 728 de infracțiuni pentru conducerea unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive și – numai în primele 9 luni ale lui 2022 – au fost depistate 2.247 de astfel de infracțiuni, o creștere mai mare de 3 ori. În anul 2020, au fost 740 de infracțiuni pentru conducerea unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive, iar în 2021 numărul lor s-a dublat și a ajuns la 1.535 de astfel de infracțiuni.
Și numărul dosarelor penale pentru consum și trafic de droguri a crescut
Potrivit informațiilor furnizate de DIICOT, numărul dosarelor penale pentru consum și trafic de droguri a crescut de la peste 13.400 în 2017 la peste 18.200 numai în primele 9 luni ale lui 2022.
Numărul dosarelor legate de droguri soluționate a crescut, de asemenea, de la peste 4000 în 2017 la peste 7200 în 2019, peste 7000 în 2020, peste 6600 în 2021 și la aproape 5800 în primele 9 luni ale lui 2022.
Dintre acestea, în 2017, 586 de dosare au fost soluționate cu rechizitoriu, 318 cu acord de recunoaștere a vinovăției, iar 1440 cu RUP (renunțarea la urmărirea penală). Potrivit unosr sjrse judiciare, de regulă, soluțiile de RUP se dau pentru infracțiunea de deținere în vederea consumului propriu și după ce pesoana depistată, de exemplu, cu un joint de cannabis pentru consumul propriu colaborează cu anchetatorii (spune de unde a cumpărat).
În 2021, au fost peste 1000 de dosare soluționate cu rechizitoriu, peste 300 cu acord de recunoaștere și peste 2100 cu RUP.
Numărul persoanelor trimise în judecată pentru infracțiuni legate de droguri (în special, trafic) a crescut de la peste 1700 în 2017 la peste 2400 în 2021, dintre care în stare de arest – 637 în 2017 și 980 în 2021.