Din ce este compus prețul la pompă al combustibililor

Prețul petrolului este mai scăzut decât în 2008, însă clientul plătește dublu la pompă pentru un litru de carburant.

Prețul petrolului a rămas stabil în ultima vreme. Ieri, 27 iulie 2022, contractele futures pentru țițeiul Brent s-au tranzacționat la 104,35 dolari pe baril, în scădere cu 0,05%. American West Texas Intermediate (WTI) a crescut cu 0,1% la 95,07 dolari pe baril.

”Avem acum 105 dolari barilul față de 147 în 2008 și… stau și mă gândesc cum se făcea prețul la combustibil în 2008 și cum se face astăzi”, a declarat președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban.

În 2008, în luna februarie, benzina costa 3,99 lei, iar motorina 3,77 lei pe litru. Astăzi, benzina standard este undeva la 8,3 – 8,4 lei, iar motorina în jurul a 9 lei, mai mult decât dublul prețului din 2008.

În acest moment, 80% din țiței este achiziționat din import, la prețuri conectate la prețul țițeiului de pe bursele internaționale.

Acest țiței este rafinat, transportat, depozitat și vândut prin benzinării clienților. Costul celor anterior amintite era, în martie, undeva la 1,6 lei/litru (sursă), la care statul adaugă accize și taxe până la prețul final.

Din ce este compus prețul

Iată din ce este compus prețul la pompă (plus calculul zilei, cu aproximație):

Baril (USD) – 105 dolari pe baril

Litru țiței (USD/litru) – 0,66

Curs valutar (leu/USD) – 4,8620

Litru țiței (lei/litru) – 3,20

Rafinare, transport, stocare, furnizare (lei/litru)- 1,6

Acciza (leu/litru) – 1,89

TVA – 1,27

În condițiile în care prețul de rafinare, transport, stocare și furnizare a rămas ca în martie 2022, prețul final la pompă ar trebui să fie de 7,96 lei, scrie DCNews.

În urmă cu o lună, mai multe surse din Guvern spuneau că prețul combustibilului crește nu doar odată cu prețul petrolului, ci și din creșterea costurilor de transport.

Odată cu scăderea de 50 de bani de la pompă, prețul ajunge undeva la 7,8 – 7,9 lei, deci conform cu prețul de mai sus, care reiese din calcul, în baza prețului barilului de petrol. Vedem că acesta este influențat și de cursul leu – dolar.

Dacă ar fi scăzut acciza cu 50% și TVA-ul ar fi fost de 5%, așa cum se propunea din Guvern, la prețul zilei ar fi fost un minus de 1,8 lei.

sursa: antena3.ro

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati