Retailerul eMAG crește în valoare cu 29% și devine cel mai valoros brand românesc, depășind pentru prima dată Dacia, potrivit unui comunicat de presă.
Brandul eMAG (în creștere cu 29%) a depășit valoarea de 1 miliard EUR (1.027 milioane EUR) și a depășit Dacia (în scădere cu 28% la 815 milioane EUR), devenind astfel cel mai valoros brand românesc, conform ultimului raport al Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand.
Aceasta schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.
„Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca in top 50”, a declarat Mihai Bogdan, managing director, Brand Finance Romania.
Dedeman și Altex cresc în sectorul de retail
Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane EUR) si Altex (in creștere cu 31% până la 123 milioane EUR), reprezintă, împreuna cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc.
Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).
Noi și vechi, intrări și ieșiri
Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.
Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an.
In această ediție, doar două intrări in top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane EUR, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane EUR).
Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt Cocorico și Blue Air – cel din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.
În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează in evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țari si 30 de sectoare economice.
Cercetarea și analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri românești au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează în principal revenirea economică după disrupția provocată de pandemia Covid.