Parlamentul European a publicat astăzi un sondaj Eurobarometru care arată atitudinile cetățenilor față de rețelele sociale.
- Acesta analizează aspecte precum obiceiurile de informare, modelele de utilizare a rețelelor sociale, expunerea la dezinformare și implicarea în conținutul creat de influenceri.
Românii se informează tot mai des din mediul online, iar platformele de social media devin o sursă principală de știri, arată cel mai recent Eurobarometru Flash al Parlamentului European privind utilizarea platformelor de social media în 2025.
Potrivit sondajului, Facebook rămâne cea mai utilizată platformă pentru informare (76% dintre români), urmată de YouTube (66%) și TikTok (46%).
De altfel, tinerii cu vârste între 15 și 24 de ani se informează în proporție de 66% de pe rețelele sociale, în timp ce persoanele peste 55 de ani preferă în continuare televiziunea (85%).

În general, 48% dintre români preferă clipurile scurte – de tipul celor de pe TikTok sau Reels – pentru a urmări informații despre teme sociale și politice, la fel ca și în cazul videoclipurilor de durată medie.
Sondajul mai arată că România depășește media europeană în ceea ce privește expunerea la dezinformare: 32% dintre respondenți spun că au fost deseori expuși la știri false în ultima săptămână, față de 23% la nivelul UE.
Totodată, aproape jumătate dintre români (47%) urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe rețelele sociale, procent care urcă la 87% în rândul tinerilor.
Datele au fost colectate în perioada 11–18 iunie 2025, prin interviuri online, pe un eșantion reprezentativ de cetățeni europeni cu vârsta de peste 15 ani.

Obiceiuri și surse de informare la nivelul UE
La nivel de UE, două treimi (66%) dintre respondenți folosesc media tradițională pentru a urmări zilnic conținut legat de actualitatea socială și politică, iar aproximativ șase din zece (59%) utilizează alte surse digitale. În ceea ce privește sursele de informare folosite în acest scop, aproximativ șapte din zece (71%) declară că urmăresc televiziunea.
În rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani, cea mai utilizată sursă pentru acest tip de conținut sunt platformele de social media (65%).
În timp ce peste patru din zece respondenți (42%) afirmă că televiziunea a devenit mai importantă pentru ei în ultimul an, unul din cinci (25%) consideră că importanța platformelor de social media a crescut.
Vezi aici întregul sondaj.
Expunerea și răspunsul la dezinformare
Două treimi (66%) dintre respondenți consideră că au fost expuși la dezinformare și știri false de câteva ori în ultimele șapte zile. Deși puțin peste șase din zece respondenți (61%) se declară încrezători că pot recunoaște dezinformarea atunci când o întâlnesc, aproximativ trei din zece nu au încredere în capacitatea lor de a o identifica.
Influenceri și creatori de conținut
Peste o treime dintre respondenți (37%) declară că urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe rețelele sociale. În rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani, procentul crește la 74%. Dintre respondenții care urmăresc influenceri sau creatori de conținut, patru din zece urmăresc recenzii (39%) și comentarii despre actualitatea socială și politică (38%), arată sursa citată.


